Gå til innhold

Kjøper dere mye brukt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt mye utstyr brukt, f.eks. vogn, trille, tripp trapp-stol med nyfødtsete og bøyle, skøyter, skiutstyr, skisko, sykkel m.m. Det er veldig mye flott og rimelig vintersportsutstyr på Finn.

Klær har vi arvet, fått eller kjøpt nytt. Har arvet og fått mye, og handler omtrent bare på salg. Egentlig bare latskap å ikke sjekke Finn først, men jeg hater shopping og synes det er veldig kjedelig å leite og ikke vite sikkert hva man får. Har tre barn, og alt arves videre. 

Anonymkode: f7427...e23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kjøper mye brukt. Klespakker til ungene, vogn, ull, diverse. Har spart mye penger på det. Utenom sko og sånne ting - det kjøper jeg alltid nytt.

Kjøper dere alt nytt? Eller noe brukt? 

Anonymkode: f85aa...c2f

Har aldri kjøpt noe brukt..

Anonymkode: 693aa...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper mye brukt. Elsker miljøaspektet ved det og at vi sparer penger samtidig 🤩 Bøker, sportsutstyr, og yttertøy er det vi ofte kjøper brukt til barna. Til meg selv/huset kjøper jeg også langt det meste brukt.

Anonymkode: 1522e...634

Skrevet (endret)
Innsikten skrev (3 timer siden):

Med all respekt, jeg har enda til gode å finne bruktklær som ser OK ut til en femtedel av prisen. Og ullklær til en tiende del av prisen? Jeg greier ikke å finne en ulltrøye til 20 - 30 kr på Finn.no, som også ser OK ut. Husk at frakt kommer i tillegg. 

Jeg bor slik til at jeg betaler frakt på det meste. Jeg kjøper særlig ullpakker i nødvendige størrelser, se et tilfeldig eksempel her:  https://www.finn.no/234183831 Nattdraktene fra Janus koster alene rundt 350 kroner stykket ny. 

Om ett eller to plagg i en slik pakke skulle ha et hull eller en flekk, så betyr det jo ingenting. Prisen er likevel så lav at det er galskap å bruke penger på nye klær. Det viktigste for meg er uansett bærekraftsperspektivet. Hva skal ungene med nye klær om vi samtidig ødelegger klimaet de skal leve i i fremtiden?

Endret av kankankan
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker 31 skrev (14 timer siden):

Hvordan vet du hvilken størrelse de har neste vinter ?  Hvor mange størrelser opp går man ut fra det man har nå?

Ikke den du spør, men jeg går ut fra vekstkurvene. Har fungert godt så langt. Problemet er sko, der finnes det jo ikke lett tilgjengelige vekstkurver 🤭

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med respekt å melde er jeg helt uenig! Jeg blir stadig sjokkert over hvor mye folk skal ha for godt brukt tøy.

Anonymkode: 965de...661

Som med alle andre brukt-ting, så forsøker vel noen seg på for høye priser. De justerer dem fort ned når de ikke får solgt. De bra tingene til god pris går jo fort unna, så det gjelder å ha lagrede søk og være rask. Vi bruker eksempelvis kun utedresser fra Isbjörn of Sweden, pga kvaliteten og egenskapene til dressen. Disse koster rundt 2000 kroner ny. Har hittil kjøpt fire brukte dresser uten synlig bruksslitasje til mellom 300 og 500 kroner per dress. Disse er i såpass god stand og kvalitet at de arves mellom våre barn

At dere ikke finner brukbare bruktklær høres ærlig talt ut som en dårlig unnskyldning.

Endret av kankankan
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
kankankan skrev (40 minutter siden):

Som med alle andre brukt-ting, så forsøker vel noen seg på for høye priser. De justerer dem fort ned når de ikke får solgt. De bra tingene til god pris går jo fort unna, så det gjelder å ha lagrede søk og være rask. Vi bruker eksempelvis kun utedresser fra Isbjörn of Sweden, pga kvaliteten og egenskapene til dressen. Disse koster rundt 2000 kroner ny. Har hittil kjøpt fire brukte dresser uten synlig bruksslitasje til mellom 300 og 500 kroner per dress. Disse er i såpass god stand og kvalitet at de arves mellom våre barn

At dere ikke finner brukbare bruktklær høres ærlig talt ut som en dårlig unnskyldning.

Hvordan vet du at de ikke har bruksslitasje når du kjøper dem usett? 

Vi har bare negativ erfaring med brukte klær. Så det gidder vi ikke kaste bort tid og penger på. Det er billigere for oss å kjøpe en helt ny utedress (vi kjøper ikke galskapsdyre merkeklær.. vi kjøper på kaph-ahl..) som vi sjekker i butikken er i god stand og kvalitet, enn å kjøpe en dress som ser fin ut på bildene, men som viser seg å være rævva når vi får den i hende, så vi må kjøpe enda en ny en.. 

Anonymkode: 761eb...ad5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker 31 skrev (15 timer siden):

Hvordan vet du hvilken størrelse de har neste vinter ?  Hvor mange størrelser opp går man ut fra det man har nå?

Dette er sikkert litt forskjellig fra barn til barn, men jeg syns yttertøy er greit å følge størrelsen ut fra hvor mange år de er. F eks bruker min 2 åring str 92 i vinterdress nå. Kjøpte derfor str 98 som han skal bruke neste vinter (dressen som han egentlig skulle arve har vært reparert noen ganger og er utslitt).  5 åringen har str 116 i vinterklær nå og jeg har derfor kjøpt str 122 til han neste år.  Yttertøy og særlig vinterklær bør ikke være for stort siden det hemmer bevegeligheten til barnet. I vanlige klær kjøper jeg vanligvis annenhver størrelse og gjerne litt stort, slik at klærne kan brukes lengre. Når jeg tenker meg om tror jeg egentlig vi har kjøpt parkdresser i annenhver størrelse også. 

Anonymkode: b5b3e...28d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan vet du at de ikke har bruksslitasje når du kjøper dem usett? 

Vi har bare negativ erfaring med brukte klær. Så det gidder vi ikke kaste bort tid og penger på. Det er billigere for oss å kjøpe en helt ny utedress (vi kjøper ikke galskapsdyre merkeklær.. vi kjøper på kaph-ahl..) som vi sjekker i butikken er i god stand og kvalitet, enn å kjøpe en dress som ser fin ut på bildene, men som viser seg å være rævva når vi får den i hende, så vi må kjøpe enda en ny en.. 

Anonymkode: 761eb...ad5

Karaktersystemet på finn og andre bruktsider fungerer ganske bra. Selgere som ikke er ærlige om tingenes tilstand får raskt dårlige karakterer.

I tillegg kjøper jeg jo klær som jeg vet er av god kvalitet, nettopp fordi de tåler mer bruk enn klær fra HM eller KappAhl. Av barnehageklær bruker ungene mine feks nesten utelukkende VillVette-serien til Gullkorn Design. Disse tåler evig mange omganger i vaskemaskinen, og går helt fint i arv, i motsetning til de klærne vi har hatt fra billigkjeder. Det handler ikke om status, men om å være miljøbevisst.

Klesforbruk er en av de aller største bidragsyterne til klimakrisen, å kjøpe nytt til unger som uansett vokser ut av klærne innen maks ett år må vel være toppen av den kransekaka.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mhmjadda skrev (1 time siden):

Ikke den du spør, men jeg går ut fra vekstkurvene. Har fungert godt så langt. Problemet er sko, der finnes det jo ikke lett tilgjengelige vekstkurver 🤭

Enig i dette. Sko kjøpes i sesong fordi det er vanskelig å vite størrelser på forhånd. Følger dog med på tilbud som feks barnas dager hos Skoringen. 

Anonymkode: b5b3e...28d

Gjest Innsikten
Skrevet
kankankan skrev (7 timer siden):

Jeg bor slik til at jeg betaler frakt på det meste. Jeg kjøper særlig ullpakker i nødvendige størrelser, se et tilfeldig eksempel her:  https://www.finn.no/234183831 Nattdraktene fra Janus koster alene rundt 350 kroner stykket ny. 

Om ett eller to plagg i en slik pakke skulle ha et hull eller en flekk, så betyr det jo ingenting. Prisen er likevel så lav at det er galskap å bruke penger på nye klær. Det viktigste for meg er uansett bærekraftsperspektivet. Hva skal ungene med nye klær om vi samtidig ødelegger klimaet de skal leve i i fremtiden?

Det er akkurat dette jeg mener. Tøyet du linker til er MER enn godt brukt. Personlig hadde jeg aldri hatt samvittighet til å selge det på Finn.no, så slitt og nuppete som det ser ut. Det tøyet hadde jeg nesten ikke turt å gi vekk gratis en gang. Beklager, men jeg hadde aldri gitt 700kr + frakt for det der. 

Gjest Innsikten
Skrevet
kankankan skrev (6 timer siden):

Karaktersystemet på finn og andre bruktsider fungerer ganske bra. Selgere som ikke er ærlige om tingenes tilstand får raskt dårlige karakterer.

I tillegg kjøper jeg jo klær som jeg vet er av god kvalitet, nettopp fordi de tåler mer bruk enn klær fra HM eller KappAhl. Av barnehageklær bruker ungene mine feks nesten utelukkende VillVette-serien til Gullkorn Design. Disse tåler evig mange omganger i vaskemaskinen, og går helt fint i arv, i motsetning til de klærne vi har hatt fra billigkjeder. Det handler ikke om status, men om å være miljøbevisst.

Klesforbruk er en av de aller største bidragsyterne til klimakrisen, å kjøpe nytt til unger som uansett vokser ut av klærne innen maks ett år må vel være toppen av den kransekaka.

Jeg kjøper yttertøy fra Reima, alt vi har fra regntøy til vinterdresser og parkdresser er derfra. Jeg har ikke betalt mer enn 450kr for en dress. Og vi har vært kjempefornøyd med både kvalitet og bruk. Når det gjelder miljø og klima, det er ikke slik at vi kaster dressen i søpla når vi er ferdig med den. Vi velger som regel å ta vare på det til fremtidige barn ellers så gir vi det bort til noen som trenger det. Klær varer ikke evig, samme hvor god kvalitet. Noen er nødt til å kjøpe nytt for at andre skal få kjøpe brukt. 

Når det gjelder ulltøy, så er barnet vårt allergisk og tåler ikke ull direkte mot kroppen. Vi har greid oss fint med en varm og tykk ulldress som han har brukt som soveklær i barnehagen. Ulldress under vinterdress har han aldri trengt fordi han er varm av seg. Vi kjøpte denne ulldressen i merinoull for 300kr, sikkert på salg. 

Vi kjøper nytt og av god kvalitet. Men tenker kvalitet fremfor kvantitet. Barnet vårt trenger ikke 6 ulldresser og 4 vinterdresser. Vi har greid oss med en av hver. Og alt av tøy blir tatt vare på eller gitt bort videre til noen som vil bruke det. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper en del brukt 😊 Unntakene er madrass og bilstol. Påpasselig med sko, men har hatt noen gode bruktkjøp der også😄 Alt jeg kjøper ber jeg om gode, tydelige bilder av. Ikke brent meg på noe ennå😉 Økonomien har godt av det, barna kan etterhvert lære seg denne verdien og ikke minst.. det er SUPERT for miljøet😊 

Anonymkode: 8ce2e...a75

AnonymBruker
Skrevet

Noe brukt men ikke sko, bilstol, seng, madrass IG en del mer, det er Sånt som er uaktuelt å kjøpe brukt 

Anonymkode: 822f0...30d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...