pinnestol Skrevet 28. oktober 2005 #1 Skrevet 28. oktober 2005 Hvis dere ser litt ned på siden her så startet jeg med å lage kaker til 6 åringen ca kl 12.00 i formiddag... Jeg har bakt en nydelig eplekake (trodde jeg...), sjokolademuffins (de ble gode), men det ble ikke nok til alle 24 barna som kommer, så jeg skulle lage flere.. Innså etterhvert at dette kom til å ta tid, så jeg overtalte jubilanten til å gjøre sjokolademuffins om til sjokoladekake istedet.. Valgte en saftig fin oppskrift som oppgav ingrediensene i kopper. Etter en kjapp konsultasjon med en venninne, ble vi enige i at en kopp er sånn ca 1 dl + litt til.. Jeg satt igang! Målte opp sånn at det ble 7 dl av mel og melk, smeltet smør og følte at helgenringen var iferd med å kvele meg. FOR en mor jeg er tenkte jeg mens Kenwoodmaskinen gikk for fulle mugger på kjøkkenet. Røra så flott ut altså. Jeg måtte bare flytte den lekre eplekaka over på et brett fordi jeg trengte langpanna til nok en lekker kake fra mors hånd. Det gikk da ganske snart opp for meg at den lekre eplekaka var mildt sagt rå, ikke så rå at deigen rant, men rå allikevel. Pytt, pytt tenkte jeg, vi smeller sammen en til... Og så gikk jeg med fast blikk mot sjokoladekakerøra og begynte å helle i lagpanna. Men oooops nok en gang, røra var kanskje litt tynn, det gikk uhyggelig fort å helle over, nesten litt sånn pannekakerøre konsistens... Så det rett og slett rant over langpannas som stod på komfyren, hele komfyren og store deler av kjøkkengulvet ble fylt med røra fordi samtidig som jeg oppdaget at jeg hadde et lite logistikkproblem, så tippet langpanna!! Jeg har sagt til 6 åringen min at eneste gang det er lov å si F.....N, er når pus bæsjer i klesskapet, men måtte forklare at det faktisk er lov når langpanna renner over også! Jeg sa naturligvis unnskyld etterpå Mannen min ringte i samme øyblikk som jeg lå på kjøkkengulvet og tørket røre og lurte på om han skulle handle på vei hjem fra jobben... Og det skulle han... Toro eplekake, epler, Toro sjokoladekake, og et nytt brett med egg og mer smør + 6 pils til mor! Nå gidder jeg ikke mer, og jeg har også bestemt meg for å kjøpe ALLE julekakene og aldri prøve meg som kakebaker igjen!!
iss Skrevet 28. oktober 2005 #2 Skrevet 28. oktober 2005 Huff og huff.. En sånn dag.. Vet åssen det er!! til deg da, midt oppe i kaoset...
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #3 Skrevet 28. oktober 2005 Unnskyld meg, men det er så godt å høre at det er flere enn meg som virkelig sliter med kjøkkenavdelingen og kakebaking til bursdager!! Kan tro jeg har kjøpt mange brett med egg som bare har vært innom stekerommet for deretter å ta turen rett i søpla!! Høres nesten ut som vi har noe til felles; tidligere idag avhengigheten til KG, deretter kakebaking...gleder meg til å se hva det neste du kommer med er! (for en håpløs setning!)
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #4 Skrevet 28. oktober 2005 Uff, unnskyld at jeg ler, men det der hørtes bare så utrolig komisk ut. (og ganske så kjent også...sist mama og jeg skulle bake kake sammen måtte det tre forsøk til før vi fikk det til...) Du kommer nok til å le av det tilslutt du også. Håper det ikke tar motet helt fra deg da - at du aldri skal bake igjen mener jeg. Toro er kjekt å ha gitt
pinnestol Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2005 Nei, jeg gir meg ikke så lett altså! Nå har jeg tatt ut resten av muffinsen fra ovnen, de ble brent fordi jeg fikk litt annet og tenke på... Vaska over kjøkkengulvet som var såpeglatt etter en runde med Zalo, helt av ca halvparten av røra fra langpanna og satt den inn i ovnen i håp om at den kan reddes Jeg ser definitivt det komiske i kaoset her, og forbanner de som bare skal hjem en liten tur og "smelle sammen"en lekker liten kake. Mangler jeg et gen eller? Dette er nemlig ikke første gangen det har skjedd at kakene mine blir fullstendig mislykkede! Nå overlater jeg snart kjøkkenet til min elskede, og setter meg i stolen for resten av kvelden :enig_anim:
Cata Skrevet 28. oktober 2005 #6 Skrevet 28. oktober 2005 OK, "gode råd" er ikke tingen i en sådan stund *trøste*....men hva med å gjøre som jeg - gå over til gjærbakst. (Er selverklært verdensmester i sammenklappede og svidde kaker, men bollene svever nesten av stekebrettet.)
pinnestol Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter #8 Skrevet 28. oktober 2005 OK, "gode råd" er ikke tingen i en sådan stund *trøste*....men hva med å gjøre som jeg - gå over til gjærbakst. (Er selverklært verdensmester i sammenklappede og svidde kaker, men bollene svever nesten av stekebrettet.) ← Lett for deg å si ... Du skulle sett meg i fjor da jeg lovte alle barna i barnehagen til datteren min nybakte boller... Hadde funnet noen saftige smakfulle banaboller i en oppskrift på nettet. Satte i gang med krum hals og pågangsmot, de duftet og så herrrrlige ut da jeg tok dem ut. Hadde kanskje ikke hevet så mye, men fargen var riktig.. Skulle bare prøvesmake før jeg skulle reise i barnehagen og motta hyllesten fra de glade barna... Og det var lurt Det som så så vakkert ut var nemlig nærmere en gråstein i konsistensen enn luftige lekre bananboller! Det endte med en kraftig knekk i selvtilitten da også og kjøpeboller fra Bakers...
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #10 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg ser definitivt det komiske i kaoset her, og forbanner de som bare skal hjem en liten tur og "smelle sammen"en lekker liten kake. Mangler jeg et gen eller? Dette er nemlig ikke første gangen det har skjedd at kakene mine blir fullstendig mislykkede! Nå overlater jeg snart kjøkkenet til min elskede, og setter meg i stolen for resten av kvelden :enig_anim: ← Hehe. Ja, jeg mistenker også at det fins et eget bakegen. Ganske urettferdig egentlig, hvor vanskelig kan det da egentlig være å bake en kake som både smaker godt og ser god ut likesom? Veldig vanskelig har jeg funnet ut - og har etterhvert blitt veldig glad i Toro og Freia sine ferdigposer. (hihi. Til og med svigermor som jeg mistenkte for å være litt av en racer på kjøkkenet innrømmet for litt siden at den nydelige sjokoladekaken som sto på bordet var ekte Toro. Det gjorde godt! ) Det høres ut som om du fortjener å ta kvelden nå. Overlat kjøkkenet til din kjære og slå deg ned i stuen
Gjest MrsL Skrevet 28. oktober 2005 #11 Skrevet 28. oktober 2005 Beklager, men dette var komisk.... Skjønner at det ikke er noe morsomt å stå der og plages da.... det liker ikke jeg heller, men du, Toro er vel ikke så verst det heller
pinnestol Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter #12 Skrevet 28. oktober 2005 Beklager, men dette var komisk.... Skjønner at det ikke er noe morsomt å stå der og plages da.... det liker ikke jeg heller, men du, Toro er vel ikke så verst det heller ← Skjønner godt at ler jeg! Nå står det et bredt utvalg fra Toro på kjøkkenbenken her, og mannen min regner visst med at det blir en sen kveld i dag, for jeg har nemlig sjekket ut fra kjøkkenet
Gjest Tristessa Skrevet 28. oktober 2005 #13 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg har sagt til 6 åringen min at eneste gang det er lov å si F.....N, er når pus bæsjer i klesskapet, men måtte forklare at det faktisk er lov når langpanna renner over også! Jeg sa naturligvis unnskyld etterpå ← Ååhåååhåå, så fantastisk sagt! Høres ut som mamman min jo!
Gjest Maddy Skrevet 28. oktober 2005 #14 Skrevet 28. oktober 2005 Det høres ut som meg når jeg også baker Du har rett at du prøvde nå i hvertfall. Jeg kjøper kaker hele tiden og bruker også de ferdigpakkene som man bare mixer for sammen
pinnestol Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter #15 Skrevet 28. oktober 2005 Hvorfor er ikke dere mine venninner "in real life"? ønsker meg venninner som ikke kan bake så vakre og flotte kaker... noen som kan være med på å bygge opp selvtilittenmin når det gjelder baking..
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #16 Skrevet 29. oktober 2005 Hvorfor er ikke dere mine venninner "in real life"? ønsker meg venninner som ikke kan bake så vakre og flotte kaker... noen som kan være med på å bygge opp selvtilittenmin når det gjelder baking.. ← Ååh, det skulle jeg også ønske!! Her rundt meg er det bare sånne superflinke husmødre som disker opp med DE hjemmelagde kakene!! I barneselskap har de også egen meny for de voksne!! Jeg føler meg totalt mislykka når jeg serverer kakemix og grillpølser for de voksne også...
pinnestol Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter #17 Skrevet 29. oktober 2005 Ååh, det skulle jeg også ønske!! Her rundt meg er det bare sånne superflinke husmødre som disker opp med DE hjemmelagde kakene!! I barneselskap har de også egen meny for de voksne!! Jeg føler meg totalt mislykka når jeg serverer kakemix og grillpølser for de voksne også... ← Det er IKKE bra at voksne mennesker gjør sånt! Om de bare visste hvilke skader det påfører meg.. Vel, menyen du har beskrevet ovenfor, er det våre gjester har i vente litt senere i dag også, bare det at vi skal ha wienerpølser med smaksgaranti da;.)
Gjest Very Victoria Skrevet 29. oktober 2005 #18 Skrevet 29. oktober 2005 Det er ikke noe som heter bakegen, trikset er bunnsolide oppskrifter (ikke noe nedskriblet på en skitten lapp fra en kollega som skrev ned oppskiften "sånn cirka."), tempererte ingredienser (ikke egg rett fra kjøleskapet og mel som ikke er oppbevart på et tørt og mørkt sted). Baking er kjempegøy men du kan ikke slumpe, slurve og klumse. Romslige bakeboller, riktige kakeformer og ordentlig utstyr er også viktig.
Gjest porselen Skrevet 29. oktober 2005 #19 Skrevet 29. oktober 2005 Nei, jeg gir meg ikke så lett altså! Nå har jeg tatt ut resten av muffinsen fra ovnen, de ble brent fordi jeg fikk litt annet og tenke på... Vaska over kjøkkengulvet som var såpeglatt etter en runde med Zalo, helt av ca halvparten av røra fra langpanna og satt den inn i ovnen i håp om at den kan reddes Jeg ser definitivt det komiske i kaoset her, og forbanner de som bare skal hjem en liten tur og "smelle sammen"en lekker liten kake. Mangler jeg et gen eller? Dette er nemlig ikke første gangen det har skjedd at kakene mine blir fullstendig mislykkede! Nå overlater jeg snart kjøkkenet til min elskede, og setter meg i stolen for resten av kvelden :enig_anim: ← Jeg fikser alt av kakelaging når jeg lager kaker utenom fødselsdager og jubileer, da blir alle vellykket. Men så snart jeg skal lage noe til en bursdag e.l. så skjer det noe, kaken faller sammen i midten, den blir halvrå eller noe annet.... Sukk! Så jeg kjenner følelsen.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #20 Skrevet 29. oktober 2005 Tenk at voksne mennesker (+) kan få seg til å si til sitt lille barn at det er lov å banne når katten har gjort sitt fornødne i kjøleskapet. Hva slags hygien har dere egentlig, språklig og i kjøleskapet mht. mat og drikke. Det er da ekkelt å blande huysdyrene inn med menneskematen..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå