AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #21 Skrevet 7. mars 2022 Det er en risiko, men den er fryktelig liten. Det er derfor fødende får tilbud om epidural, fordi risikoen er så liten. Og det er også derfor Skarstein er så kjent, fordi hun er en av så veldig veldig få det har skjedd med. Uansett er ikke epidural en nødvendighet ved en normal fødsel så det er jo bare å føde uten om du er så redd. Anonymkode: 0c6a8...d08 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #22 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg kjenner en dame som døde av det. Helt frisk og i 30-årene. Anonymkode: 46a28...d8e Og jeg kjenner en som har fått det 4 ganger uten å bli lam eller andre konsekvenser. Uten at det sier noe om problemstillingen. Anonymkode: 388a8...1e0 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #23 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Lurer jeg også på. Hadde en traumatisk vaginal fødse for noen år siden, da brukte de flere forsøk på å sette epiduralen riktig. fikk beskjed om at det var litt vanselig fordi ryggvirvlene mine satt tett sammen?? Når jeg tenker på det flere år senere, skremmer det meg litt siden jeg nå er gravid for tredje gang. Andre fødsel var keisersnitt, og pga traumatisk første fødsel, ble jeg lagt i narkose. Nå gruer jeg meg veldig. Det blir sikkert keisersnitt denne gangen også, men livredd for epidural etter ting jeg har lest om lammelser, og ikke minst hvor smertefullt de mange forsøkene på å sette det på meg var. Burde jeg be om narkose denne gangen også? Hvor stor er sjansen for å bli lam av epiduralen? Anonymkode: b344c...3bd Du trenger ikke få epidural for ks. Tror alle sykehus i Norge bruker spinal på planlagte/hastesnitt der pasienten ikke har epidural fra før. Narkose på gravide er farligere. Anonymkode: 64a3e...300 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #24 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Gravide er nok langt nede på rangstigen ja. Virker som de håper på traumer og hjertestans. Anonymkode: 46a28...d8e Det er jo selvfølgelig helt riktig at det går foran fødsler. Anonymkode: 64a3e...300 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #25 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har bivirkninger etter epiduralen. De første ukene etter fikk jeg "anfall" av smertefulle kramper i ryggen. Smertene var "kalde" og "pulserte". Er nå (1 år siden fødsel) nummen på ene siden av ryggen og har tidvis milde ryggsmerter. Vet det er sjelden med bivirkninger, men jeg anbefaler ikke epidural. Anonymkode: 8e01f...e33 Er du sikker på at smertene ikke kommer fra halebeinet istedet? Anonymkode: 046b3...ec7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #26 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Samme. Følte meg ekstra lur når hun som skulle stikke sa hun ikke visste hvor og ville at en annen skulle vise henne. Og den andre sa at nei, dette får du jammen klare selv! Fint... Mye slendrian på sykehus. Anonymkode: b02c8...8b7 Dette opplevde jeg også. Faktisk så fikk jeg kjeft (!!) av legen som skulle sette epidural fordi jeg visstnok hadde så vanskelig rygg (🤦🏼♀️) for dette hadde hun aldri opplevd før. Hun sa hun skulle tilkalle overlege men jeg burde være klar over at overlegen «hadde viktigere ting å gjøre). Altså dette ble sagt til meg mens jeg satt der med veer fra helvete. Overlegen kom heldigvis og satte inn epiduralen på første forsøk og smilte til meg før hun gikk ut av rommet. Anonymkode: 046b3...ec7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #27 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er jo selvfølgelig helt riktig at det går foran fødsler. Anonymkode: 64a3e...300 Selvsagt, men det er ingen hemmelighet at mange ikke liker å bli kalt på fødsler fordi de personlig synes det er en gørrkjedelig oppgave. Anonymkode: 46a28...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #28 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke det samme. Og noen ganger får man begge deler under operasjon. Anonymkode: 7c796...978 Hva er forskjellen? Anonymkode: 046b3...ec7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #29 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er forskjellen? Anonymkode: 046b3...ec7 Spinal er en engangsdose som settes i spinalkanalen. epidural er et kateter som kan kobles til en pumpe eller fylles på med noe annet hvis det skal tas ks. Mye tykkere nål ved epidural. Anonymkode: 64a3e...300 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #30 Skrevet 7. mars 2022 Bloggeren "Mamma på hjul" fikk de første symptomene på ALS kort tid etter fødsel med epidural. Ingen vet med sikkerhet om det skyldtes epiduralen, men hun svarte meg at hun har tenkt tanken i en kommentar på bloggen. Anonymkode: fa7ee...fa0
Anne-Mari Skrevet 22. februar #31 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 11.50): Det er en risiko, men den er fryktelig liten. Det er derfor fødende får tilbud om epidural, fordi risikoen er så liten. Og det er også derfor Skarstein er så kjent, fordi hun er en av så veldig veldig få det har skjedd med. Uansett er ikke epidural en nødvendighet ved en normal fødsel så det er jo bare å føde uten om du er så redd. Anonymkode: 0c6a8...d08 Vis man får et valg da. Hos meg bestemet jordmor at jeg skulle ha det. Hun tilkalte legen uten at jeg viste det. Jeg ble bedt om å sette meg på kanten av sengen. Keg hørte noen kom inn i rommet. Jeg fikk ikke snu med. Så ble jeg bøyd sammen og holdt fast av to menneker. Det var ikke før jeg kjente det stakk i ryggen at jeg sjønte det var epudural. Idag sliter keg med kraftige traumer etter hendelesen. Så valgfritt er det ikke alltid. Jeg vill føde i badekar, men med epudural fikk jeg ikke det.
AnonymBruker Skrevet 22. februar #32 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 19.38): Selvsagt, men det er ingen hemmelighet at mange ikke liker å bli kalt på fødsler fordi de personlig synes det er en gørrkjedelig oppgave. Anonymkode: 46a28...d8e Tenke seg til å måtte gjøre noe kjedelig på jobb da. Skjønner at man begynner å kjefte litt da! Anonymkode: 60164...a79
AnonymBruker Skrevet 22. februar #33 Skrevet 22. februar Jeg måtte skrive under på noen ark at legen fraskrev seg alt ansvar da dem tok spinalvæske fra meg. Anonymkode: a8e0b...604
AnonymBruker Skrevet 22. februar #34 Skrevet 22. februar Anne-Mari skrev (14 minutter siden): Vis man får et valg da. Hos meg bestemet jordmor at jeg skulle ha det. Hun tilkalte legen uten at jeg viste det. Jeg ble bedt om å sette meg på kanten av sengen. Keg hørte noen kom inn i rommet. Jeg fikk ikke snu med. Så ble jeg bøyd sammen og holdt fast av to menneker. Det var ikke før jeg kjente det stakk i ryggen at jeg sjønte det var epudural. Idag sliter keg med kraftige traumer etter hendelesen. Så valgfritt er det ikke alltid. Jeg vill føde i badekar, men med epudural fikk jeg ikke det. Det du opplevde er jo ikke lov. Man skal selvfølgelig ikke få satt epidural på den måten uten at man har samtykket. Det er heldigvis ikke normal praksis på norske sykehus. Men det er klart de kan anbefale det om man ser den fødende begynner å bli svært sliten av smerter. Anonymkode: 017fa...eeb
AnonymBruker Skrevet 22. februar #35 Skrevet 22. februar Det er en veldig lav risiko, jeg hadde sagt ja til epidural igjen uten tvil. Første fødsel hadde jeg stormrier uten pause, var så smertepåvirket at jeg ikke klarte jobbe med kroppen på noen som helst måte. Andre fødsel virket den dessverre ikke og det var en traumatiserende fødsel. Anonymkode: 017fa...eeb
Karmelia Skrevet 24. februar #36 Skrevet 24. februar Jeg er en av de 'heldige' som har en blodåre som er i veien om en vil ha epidural. Jeg ble stukket 4 ganger uten hell. Skjedde ikke noe galt. Fikk også spinalbedøvelse da det endte som hastekeisersnitt. Gikk helt fint det også 😊.
AnonymBruker Skrevet 24. februar #37 Skrevet 24. februar Jeg fikk epidural under planlagt prematurt keisersnitt, der jeg hadde svangerskapsforgiftning. Det var anbefalt av hensyn til det premature barnet. Ved neste vaginale fødsel fikk jeg også epidural, og fikk ikke velge dette bort. Det var også på grunn av svangerskapsforgiftning, og at smerter økte blodtrykket. Epiduralen hadde ingen effekt etter en time, men da gav de noe annet smertestillende i kateteret når blodtrykket ble for høyt. Anonymkode: 83019...614
AnonymBruker Skrevet 24. februar #38 Skrevet 24. februar Setter den feil kan man det, men det er sjelden. Jeg ville heller vært redd for at fødselen stanser opp ved bruk av epidural. Sannsynligheten for at du må få riestimiulerende er mye større, og da er også sannsynligheten for stormrier der, og dermed også sannsynligheten for riehemmende der, og da er det større sjans for at barnet påvirkes mye, og sannsynligheten for at du må ta keisersnitt er større. Jo mer intervensjon, jo mer problemer kan oppstå. Det er og andre komplikasjoner som er mer vanlig, som postspinal hodepine. Har sett endel "nyfødde" kvinner med dette på avdelingen der jeg jobbet før. Anonymkode: 1f0c3...678
Stormur Skrevet 24. februar #39 Skrevet 24. februar Alle medisiner har potensiell risiko. Noko så vanleg som paracet har ei liste over moglege biverknader som er lang som eit vondt år. Risikoen er likevel svært lav. Som eit eksempel. Ein svensk studie viser at: av to millionar fødande fekk seks personar nerveskade av epidural. Det tilsvarer 0,0003 prosent. «Å få epidural smertelindring under fødselen er forbundet med færre alvorlige komplikasjoner i de første ukene etter fødselen: https://nhi.no/familie/graviditet/epidural-forbundet-med-farre-alvorlige-komplikasjoner-etter-fodsel Uansett- om risikoen er berekna til å vere tilnærma null, står du naturligvis fritt til å bestemme sjølv om du vil ha epidural. Skrekkhistoriene gjengitt i forumet her kjenner iallefall ikkje eg meg igjen i. Med tre fødslar med epidural har eg svært godt ivaretatt av anestesilege, på to ulike sjukehus. Eg har også hatt spinalbedøvelse i etterkant av fødsel, og det er noko heilt anna.
AnonymBruker Skrevet 24. februar #40 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 23.55): Gravide er nok langt nede på rangstigen ja. Virker som de håper på traumer og hjertestans. Anonymkode: 46a28...d8e De gjør ikke det. Men jeg har hørt selv fra anestesileger at de ofte har det veldig travelt, og så kommer de fødende (som stort sett ikke MÅ ha epidural) på toppen, ofte med mye mas og mange telefoner fra jordmødre. Som en av dem sa: «Jeg står her med flere pasienter som holder på å dø, og så ringer jordmora igjen og igjen om denne epiduralen. Og når jeg endelig har tid til å gå til føden, har hun født.» Jeg fikk selv epidural, og er evig takknemlig for det. Men jeg ser også realitetene, som er at anestesilegene må prioritere de sykeste pasientene. Ikke friske gravide kvinner. Vil man endre på det, er ikke løsningen å være sur på anestesilegene, men da må det flere ressurser til. Hvis det er mulig å rekruttere flere, da….. Anonymkode: 9cdaa...073
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå