Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en risiko, men den er fryktelig liten. Det er derfor fødende får tilbud om epidural, fordi risikoen er så liten. Og det er også derfor Skarstein er så kjent, fordi hun er en av så veldig veldig få det har skjedd med. Uansett er ikke epidural en nødvendighet ved en normal fødsel så det er jo bare å føde uten om du er så redd.

Anonymkode: 0c6a8...d08

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kjenner en dame som døde av det. Helt frisk og i 30-årene. 

Anonymkode: 46a28...d8e

Og jeg kjenner en som har fått det 4 ganger uten å bli lam eller andre konsekvenser. Uten at det sier noe om problemstillingen.

Anonymkode: 388a8...1e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Lurer jeg også på. Hadde en traumatisk vaginal fødse for noen år siden, da brukte de flere forsøk på å sette epiduralen riktig. fikk beskjed om at det var litt vanselig fordi ryggvirvlene mine satt tett sammen?? Når jeg tenker på det flere år senere, skremmer det meg litt siden jeg nå er gravid for tredje gang.

Andre fødsel var keisersnitt, og pga traumatisk første fødsel, ble jeg lagt i narkose.

Nå gruer jeg meg veldig. Det blir sikkert keisersnitt denne gangen også, men livredd for epidural etter ting jeg har lest om lammelser, og ikke minst hvor smertefullt de mange forsøkene på å sette det på meg var.

Burde jeg be om narkose denne gangen også? Hvor stor er sjansen for å bli lam av epiduralen?

Anonymkode: b344c...3bd

Du trenger ikke få epidural for ks. Tror alle sykehus i Norge bruker spinal på planlagte/hastesnitt der pasienten ikke har epidural fra før. Narkose på gravide er farligere. 

Anonymkode: 64a3e...300

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gravide er nok langt nede på rangstigen ja. Virker som de håper på traumer og hjertestans.

Det er jo selvfølgelig helt riktig at det går foran fødsler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bivirkninger etter epiduralen. De første ukene etter fikk jeg "anfall" av smertefulle kramper i ryggen. Smertene var "kalde" og "pulserte". Er nå (1 år siden fødsel) nummen på ene siden av ryggen og har tidvis milde ryggsmerter. 

Vet det er sjelden med bivirkninger, men jeg anbefaler ikke epidural. 

Anonymkode: 8e01f...e33

Er du sikker på at smertene ikke kommer fra halebeinet istedet? 

Anonymkode: 046b3...ec7

AnonymBruker
Skrevet

Samme. Følte meg ekstra lur når hun som skulle stikke sa hun ikke visste hvor og ville at en annen skulle vise henne. Og den andre sa at nei, dette får du jammen klare selv! Fint...  

Mye slendrian på sykehus. 

Anonymkode: b02c8...8b7

Dette opplevde jeg også. Faktisk så fikk jeg kjeft (!!) av legen som skulle sette epidural fordi jeg visstnok hadde så vanskelig rygg (🤦🏼‍♀️) for dette hadde hun aldri opplevd før. Hun sa hun skulle tilkalle overlege men jeg burde være klar over at overlegen «hadde viktigere ting å gjøre). Altså dette ble sagt til meg mens jeg satt der med veer fra helvete. Overlegen kom heldigvis og satte inn epiduralen på første forsøk og smilte til meg før hun gikk ut av rommet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo selvfølgelig helt riktig at det går foran fødsler. 

Selvsagt, men det er ingen hemmelighet at mange ikke liker å bli kalt på fødsler fordi de personlig synes det er en gørrkjedelig oppgave.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke det samme. Og noen ganger får man begge deler under operasjon. 

Anonymkode: 7c796...978

Hva er forskjellen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er forskjellen?

Spinal er en engangsdose som settes i spinalkanalen. epidural er et kateter som kan kobles til en pumpe eller fylles på med noe annet hvis det skal tas ks. Mye tykkere nål ved epidural. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bloggeren "Mamma på hjul" fikk de første symptomene på ALS kort tid etter fødsel med epidural. Ingen vet med sikkerhet om det skyldtes epiduralen, men hun svarte meg at hun har tenkt tanken i en kommentar på bloggen.

Anonymkode: fa7ee...fa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...