AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #1 Skrevet 6. mars 2022 Er det lett å utnytte de med asperger/autisme seksuelt, økonomisk, psykisk? Lett at de opplever psykisk og fysisk vold og mobbing? Anonymkode: 7b129...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #2 Skrevet 6. mars 2022 Det avhenger av hvilken grad de har, hvor hardt de er rammet. Aspergere er vanligvis høytfungerende, og kan nok godt gjennomskue forsøk på utnyttelse feks øknomisk, men kan antagelig oppleve at de blir mobbet på grunn av litt særhet, at de har spesielle interesser o.l. Noe vil alltid enkelte mennesker finne som de kan henge seg opp i, dessverre, så viktig at omgivelsene sier klart og kontant fra når noen blir plaget. Anonymkode: 51def...fbb
Purple_Pixiedust Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 Jeg har høytfungerende Asperger, men har vært veldig lett å utnytte dessverre. Har borderline og bipolar også pluss traumer så det har sikkert noe med det å gjøre også. Men jeg er både naiv og har vanskelig for å sette grenser. Dvs jeg var naiv. Nå har jeg dessverre blitt veldig skeptisk til folk. 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 Lett å bli utnyttet økonomisk når man ikke har egen familie og problemer med å skaffe seg venner. Anonymkode: 4f6f9...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #5 Skrevet 6. mars 2022 Jobber innen IT, blitt utnyttet masse tidsmessig av folk som trengte "hjelp" hele tiden med ting, og jeg kunne jo bare gjøre det gratis for de. Anonymkode: 92289...9d6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 Nå vil jeg ha dame med asperger, som forstår meg. Anonymkode: 92289...9d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 Jeg har asperger og jeg har vært veldig lett å utnytte fordi jeg er nok litt naiv og godtroende. Har lånt bort penger, hjulpet folk med praktiske ting, spandert alkohol når " venner" ikke har hatt penger selv, hatt sex med menn som viste seg å ikke være bra for meg osv i håp om å bli godtatt og passe inn. Nå har jeg gjennom noen års terapi lært å sette grenser og jeg lar meg ikke utnytte mer, men jeg kan fort falle for folks godord fremdeles og la meg lure så er derfor veldig skeptisk til mannlige relasjoner. Kan legge til at jeg ble mobbet og utestengt hele oppveksten med mindre jeg "kjøpte " meg plass i gjengen ved tjenester o.l. Anonymkode: eeda7...366 1
Gjest Metalman4100 Skrevet 6. mars 2022 #9 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan legge til at jeg ble mobbet og utestengt hele oppveksten med mindre jeg "kjøpte " meg plass i gjengen ved tjenester o.l. Anonymkode: eeda7...366 Dette tror jeg mange har gjort, selv de uten asperger. Håper du har det bedre nå. 🙂
skognymfe Skrevet 6. mars 2022 #10 Skrevet 6. mars 2022 (endret) Definitivt. Et av hovedkriteriene for å få diagnosen er å slite med å forstå det sosiale, og sånn sett blir mange sett på som annerledes, utstøtt og mobbet i ung alder. Dette setter ofte dype spor som i sin tur kan avgjøre hva slags mennesketyper man tiltrekkes av i voksen alder. Og dessverre er vi mennesker programmert slik at vi fortsetter å gå i de samme fellene gang på gang. Fordi det føles "trygt" og kjent. Det er ikke uvanlig å som voksen forelske seg i en som minner om mobberen fra barneskolen (ubevisst, selvfølgelig!). Mange med asperger er jo dessuten kjent for høy IQ, ofte godt over gjennomsnittet. Men dette behøver absolutt ikke å være en fordel. Når det kommer til utnyttelse av andre mennesker og da kanskje spesielt i nære relasjoner, kan intelligensen jobbe imot oss. Høy IQ innebærer at hjernen kan bli flinkere til å rasjonalisere og rettferdiggjøre både egne og andres handlinger, noe jeg antar er en del av årsaken til at det eksempelvis ikke er uvanlig å se høyt intelligente mennesker ha et turbulent forhold til rus. Nå vet ikke jeg hva som er din situasjon, TS, kanskje du har et barn med diagnosen. Jeg tenker uansett at noe av det viktigste du kan gjøre for å hjelpe en med asperger, er å bevisstgjøre de på grensesetting, og jobbe kontinuerlig med eget selvbilde - si noe fint til deg selv hver gang du møter ditt eget speilbilde. Jobbe med å stå opp for seg selv, tro på seg selv, så blir man mer rustet mot feks gaslighting. Mye av risikofaktoren for å bli involvert med giftige personer i utgangspunktet er at man ikke klarer å sette grenser, og ofte heller ikke vet hva sine egne grenser er. Bevisstgjøring rundt egne verdier er også et godt råd. Fant en artikkel som kanskje er verdt å lese: https://medium.com/the-establishment/we-need-to-talk-about-the-domestic-abuse-of-autistic-adults-5df294504a13 Endret 6. mars 2022 av skognymfe 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #11 Skrevet 6. mars 2022 Jeg har Asperger og vil ikke si jeg har vært lett å utnytte. Jeg var det nok før, men det var fordi jeg hadde ekstremt rasert selvbilde og trodde jeg måtte lystre for å bli likt. Men folk ble ikke noe snillere av den grunn. Dette er det slutt på nå da. Jeg kan fint hjelpe om det ikke koster meg noe, men jeg kaster ikke alt jeg har i hendene for å tjene andre nei. Jeg bor i kollektiv og er den som står for det meste av rydding og renhold. Men jeg liker å vaske så det gjør egentlig ikke noe. Skal jeg la være å gjøre det bare fordi andre liksom ikke skal utnytte meg? Det er for egen del også. Jeg liker å ha det rent. For noen kan jeg kanskje virke naiv, men det kan være fordi jeg egentlig ikke er interessert i det den andre snakker om og da ikke starter noen diskusjon, men heller bare sier «åhja» «kult» osv. Her er det heller den som tror at den lurer meg som er naiv, hvis de tror at jeg tror på dem. Jeg skygger fort banen om jeg treffer folk som stadig spør om å få låne penger, disse vil aldri slutte, de betaler ikke tilbake og ghoster deg i stedet. Jeg er obs på folk som baksnakker. Den som baksnakker, baksnakker deg også. Kjenner også folk uten Asperger som tror på alt de hører. Anonymkode: f651b...27d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #12 Skrevet 6. mars 2022 Metalman4100 skrev (1 time siden): Dette tror jeg mange har gjort, selv de uten asperger. Håper du har det bedre nå. 🙂 Ja helt klart 😕 Anonymkode: eeda7...366
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #13 Skrevet 6. mars 2022 Klart det er lettere å bli utnyttet når man ikke skjønner hvilke intensjoner folk har med å ta kontakt! Anonymkode: 4f6f9...7bd
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #14 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Klart det er lettere å bli utnyttet når man ikke skjønner hvilke intensjoner folk har med å ta kontakt! Anonymkode: 4f6f9...7bd Men skal jeg heller bare avvise alle da? Fordi alle har sikkert bare dårlige intensjoner. Anonymkode: f651b...27d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå