Gå til innhold

Bekymringsmelding til bv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

dersom foreldre oppfører seg som noen forbanna drittsekker mot deres egne barn, så hjelper det vel aldri for en lærer å bare si "jeg synes ikke at du burde holde på sånn!" liksom. 

blir jo fullstendig bortkastet... 

Anonymkode: fb4ad...6d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt uten at foreldrene fikk vite det, jobber i Nav. Vi diskuterer saker, anonymt, med barnevernet om vi er i tvil. Kontakten vi har hos barnevernet sier at vi ikke har plikt til å informere, men om vi har et godt forhold til vedkommende så kan det lønne seg på sikt. 

Anonymkode: 034d9...fd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 9.12):

Jeg har meldt uten at foreldrene fikk vite det, jobber i Nav. Vi diskuterer saker, anonymt, med barnevernet om vi er i tvil. Kontakten vi har hos barnevernet sier at vi ikke har plikt til å informere, men om vi har et godt forhold til vedkommende så kan det lønne seg på sikt. 

Anonymkode: 034d9...fd6

Så om du skal melde kommer det an på om dere har et godt forhold til foreldrene eller ei? Om de skal varsles? 
det hørtes litt tilfeldig ut. 
dere skal følge helsepersonelloven ved å melde bekymring. 

Anonymkode: 422e6...27e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så om du skal melde kommer det an på om dere har et godt forhold til foreldrene eller ei? Om de skal varsles? 
det hørtes litt tilfeldig ut. 
dere skal følge helsepersonelloven ved å melde bekymring. 

nav forholder seg trolig til Sosialtjenesteloven? Der er opplysningsplikt til bv regulert i § 45. Men det er riktig at terskelen for å melde uten samtykke er den samme som i Helsepersonelloven ja. 

Er ellers enig i at det høres rart ut at det avhenger av om man har et godt forhold til foreldre eller ikke, om man gir dem beskjed om at det meldes. Jeg synes det er god folkeskikk å si ifra uansett. Et brev fra barnevernet bør ikke komme som lyn fra klar himmel, synes jeg. 

Anonymkode: b68ab...6f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2022 den 22.01):

Jeg har meldt til bv uten at foreldrene fikk vite det og jeg er lærer

Anonymkode: 93cf3...912

Hva var årsaken til at du valgte å ikke informere foreldrene? Meldte dere pga vold/overgrep?

Anonymkode: b68ab...6f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener terskelen skal være lav for å melde, men melderen må også tenke på konsekvensene i ettertid. Er dette foreldre en skal samarbeide tett med framover? Bhg / skole osv? 
Kriteriene for å oppfylle kravene for melding må være tilstede. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...