Gå til innhold

Bare tanker...

Perfume

Anbefalte innlegg

For å si det først så det ikke er noen tvil: jeg fordømmer krig og invasjon, på lik linje med antagelig alle andre her. Jeg støtter IKKE Russland mot Ukraina. 

Men jeg satt her og tenkte... Jeg leser mye om disse landene og vet jo endel fra kjente og nære som holder til i områdene, i begge land. Jeg leser også at Putin mener USA/Nato ønsker å ødelegge Russland. Til dette svarer USA og Nato at de ikke har noen intensjon om. 

Men så ser jeg på sanksjoner som nå blir gitt. En ting er å fordømme krig og hva de gjør nå. Men er det ikke nettopp å ødelegge Russland de nå prøver på? Som " hevn" for hva de holder på med? 

Og så tenkte jeg .. men hva om vi tok feil? ( Ikke at jeg tror det, så dette er bare tanker) Hva om det ER slik Putin sa, at vesten ønsker å ødelegge Russland og alt vi fikk se i avisene nå er feil? Altså at Russland ikke tar sivile osv?

For jeg leste svaret som Biden hadde om hvorfor de tok Putins venner. Fordi det skulle svi å kjenne Putin, og slik at de på sikt kunne ødelegge Russland's industri  totalt over tid . Men er ikke det å ødelegge landet?? Så nå som Putin gjør det de ikke ønsker så kan de regelrett gjøre ALT de kan for å knuse landet dems sålenge de ikke skyter eller bomber såklart.. hva da om vi tok feil? 

Jeg bare lurer. Jeg unner ikke NOEN å miste landet sitt, å miste livet for krig osv, men heller ikke hva som skjer med det russiske folket, de er ikke skyldige. Det er jo Putin, og han vil ikke plages av sanksjonene, det vil jo folket 😥 

Jeg vet ikke om jeg liker at noen synker ned på samme nivå som den " dårlige" med påslag om : Jammen det var HAN som begynte! 

Jeg lærer jo mine barn at de ikke skal slå når andre slår dem, ikke sette ut rykter når andre gjør det fordi det gjør dem like dårlige.... Og jeg er tankefull til at man får vite den fulle sannheten noe sted, jeg tenker Putin sensurerer og gir kun enveis nyheter, men jeg tenker vesten gjør det samme andre veien...

Jeg er livredd for å ta feil, jeg så på Ukraina sin president som en HELT da han gikk ut i gatene med sitt folk ... Samtidig sier alle sider at nettopp denne presidenten er målet( sammen med regjeringen hans), alle vet dette, men burde han da ikke skjule seg VEKK fra sivile slik at de ikke skyter sivile når de bommer på ham?? Er det riktig å gjemme seg sammen med folket?! Når han målet?? 

Hadde dette gjaldt meg nemlig, noen ville drepe meg, så hadde jeg forsvunnet fra mine barn så ikke de ble tatt i " crossfire" om dere skjønner? Jeg hadde jo ikke gått sammen med dem....... 

Jeg bare tenker....

Endret av Perfume
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo åpenbart konsekvens av krigståke. Du tenker ikke klart her.

Jeg forstår at du har tankene du har og hvorfor de oppstår, men de gir ikke mening. Dette er bare hjernen din som narrer deg etter en lang uke.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (36 minutter siden):

Ja seriøst en tanke. Er ikke det lov?

joda, er lov det. Men det er og lov å lese seg opp på ting, tenke litt logisk, eksempelvis så er det bare å åpne en avis eller nyheter så ser du at jo, russland bomber og dreper sivile og driver milioner på flukt, kan ikke se at det er noe å tvile på. Skulle man følge tankegangen din ville en eller annen stormansgal djevel eid hele verden nå " Vend det andre skinnet til, jammen det var han som begynte! ". Uten Nato hadde langt fler land hvert under angrep allerede.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
Perfume skrev (2 timer siden):

For å si det først så det ikke er noen tvil: jeg fordømmer krig og invasjon, på lik linje med antagelig alle andre her. Jeg støtter IKKE Russland mot Ukraina. 

Men jeg satt her og tenkte... Jeg leser mye om disse landene og vet jo endel fra kjente og nære som holder til i områdene, i begge land. Jeg leser også at Putin mener USA/Nato ønsker å ødelegge Russland. Til dette svarer USA og Nato at de ikke har noen intensjon om. 

Men så ser jeg på sanksjoner som nå blir gitt. En ting er å fordømme krig og hva de gjør nå. Men er det ikke nettopp å ødelegge Russland de nå prøver på? Som " hevn" for hva de holder på med? 

Og så tenkte jeg .. men hva om vi tok feil? ( Ikke at jeg tror det, så dette er bare tanker) Hva om det ER slik Putin sa, at vesten ønsker å ødelegge Russland og alt vi fikk se i avisene nå er feil? Altså at Russland ikke tar sivile osv?

For jeg leste svaret som Biden hadde om hvorfor de tok Putins venner. Fordi det skulle svi å kjenne Putin, og slik at de på sikt kunne ødelegge Russland's industri  totalt over tid . Men er ikke det å ødelegge landet?? Så nå som Putin gjør det de ikke ønsker så kan de regelrett gjøre ALT de kan for å knuse landet dems sålenge de ikke skyter eller bomber såklart.. hva da om vi tok feil? 

Jeg bare lurer. Jeg unner ikke NOEN å miste landet sitt, å miste livet for krig osv, men heller ikke hva som skjer med det russiske folket, de er ikke skyldige. Det er jo Putin, og han vil ikke plages av sanksjonene, det vil jo folket 😥 

Jeg vet ikke om jeg liker at noen synker ned på samme nivå som den " dårlige" med påslag om : Jammen det var HAN som begynte! 

Jeg lærer jo mine barn at de ikke skal slå når andre slår dem, ikke sette ut rykter når andre gjør det fordi det gjør dem like dårlige.... Og jeg er tankefull til at man får vite den fulle sannheten noe sted, jeg tenker Putin sensurerer og gir kun enveis nyheter, men jeg tenker vesten gjør det samme andre veien...

Jeg er livredd for å ta feil, jeg så på Ukraina sin president som en HELT da han gikk ut i gatene med sitt folk ... Samtidig sier alle sider at nettopp denne presidenten er målet( sammen med regjeringen hans), alle vet dette, men burde han da ikke skjule seg VEKK fra sivile slik at de ikke skyter sivile når de bommer på ham?? Er det riktig å gjemme seg sammen med folket?! Når han målet?? 

Hadde dette gjaldt meg nemlig, noen ville drepe meg, så hadde jeg forsvunnet fra mine barn så ikke de ble tatt i " crossfire" om dere skjønner? Jeg hadde jo ikke gått sammen med dem....... 

Jeg bare tenker....

Du burde ta deg et par sovetabletter og få deg en god natts søvn. Det er ikke vits å tenke i de baner engang. Men jeg får jo en bedre forståelse av hvordan propagandaen fungerer i Russland når jeg leser at til og med opplyste og oppegående mennesker i Norge kan tenke sånn. Jeg har bare et tips: don't go there.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk dere! Fint det ikke går å tenke mye på en gang  😉 

Ser jo også her at dere leser litt vel mye i hva jeg skriver og derfor ikke engang klarer å få med dere første og siste setning? 😉 

Hva er vel debatter om en ikke kan tenke mye forskjellig? Her var jo veldig tydelig også en veldig fjern og lite riktig tanke skrevet, men det skulle jeg ikke få?  Jaja :)

ER vi virkelig så ille her i Norge at vi rett og slett bannlyser " feil" tanker? Det er dette som er grunnen til at tabuer oppstår. Det må være lov å tenke, snakke om og innimellom fable litt også. Men dere tenker kanskje at ingenting her på Kvinneguiden er upolitisk korrekt og at ingen skriver f.eks for å provosere, osv? Skulle tro jeg har gjort noe virkelig galt her! 😅

Endret av Perfume
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken din der du sammenligner sanksjoner med at du "lærer barnet ditt til å ikke slå selv om noen slår det" faller jo nettopp der, for om Nato skulle slå tilbake så ville jo det bety at de startet å bombe Russland. 

Ja, sanksjonene rammer desverre også sivile og uskyldige i Russland, men de rammer også Putin og hans allierte fordi de kan ikke fortsette okkupasjonen i evigheter om folket går imot de og om deres allierte som Hviterussland og Kina ikke tørr å støtte de pga sanksjoner som da kommer mot deres land. Så av alle onder vil nok sanksjoner være det som smerter sivile minst.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro om Putin leser KG?  Vi kunne gi han masse gode råd om hvordan han kunne avslutte krigen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (23 minutter siden):

Takk dere! Fint det ikke går å tenke mye på en gang  😉 

Ser jo også her at dere leser litt vel mye i hva jeg skriver og derfor ikke engang klarer å få med dere første og siste setning? 😉 

Hva er vel debatter om en ikke kan tenke mye forskjellig? Her var jo veldig tydelig også en veldig fjern og lite riktig tanke skrevet, men det skulle jeg ikke få?  Jaja :)

ER vi virkelig så ille her i Norge at vi rett og slett bannlyser " feil" tanker? Det er dette som er grunnen til at tabuer oppstår. Det må være lov å tenke, snakke om og innimellom fable litt også. Men dere tenker kanskje at ingenting her på Kvinneguiden er upolitisk korrekt og at ingen skriver f.eks for å provosere, osv? Skulle tro jeg har gjort noe virkelig galt her! 😅

Bannlyser ikke feil tanker, er veldig glad ikke alle tenkes som meg jeg 😉 Men når tanken din er " HVa om de virkelig ikke dreper sivilem hva om vi missforstår og det er vi/nato som er slemme" så må jeg/noen faktisk få deg til og forstå at jo de dreper sivile og jo det er russerene som har gått inn i Ukraina fordi de er redd friheten de har skal føre til at russere og vil ha den friheten, og ja de er redde for at de skal søke om nato medlemskap, (men så lenge det ikke har hvert aktuelt har det egentlig ikke hver grunnlag for krig heller) noe de ikke skulle og det er penger i dette også, Putin og hans venner vil ha mer penger og mer makt, mer kontroll. Slik du skrev innleget her så virker du litt som en blåøyd liten Mdg`r som tenkte at bare alle tenker som jeg tenker i min lille bobble så blir alt bra for innerst inne er alle enig med meg. Og nei, du har ikke gjort noe galt men du har skrevet ting som noen av oss har reagert på og gitt deg svar tilbake på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

En krig er dyrt. Når natoland nå setter inn sanksjoner går dette utover økonomien til Russland. Det vil da også gå utover fremtidige angrep fra Russland sin side. I tillegg blir det brukt som pressmiddel.

Det er ikke Nato som ødelegger landet med sanksjoner, det er Putin med sin krig og konsekvensene av krigen. Det er utrolig viktig å sette ned foten og gi konsekvenser av det som skjer. Ja, det går utover russere, men enda mer Nato land, Sverige, Finland og ikke minst Ukraina. 

Ja, man skal lære barn å ikke slå, baksnakke osv uansett. MEN du må for all del forsvare deg selv når livet står i fare eller andres liv. Man tar også avstand fra dårlig atferd. 

At Russland angriper sivile og flere sivile er drept er det ingen tvil om. 

Barna hans er trygge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gotthard skrev (42 minutter siden):

Bannlyser ikke feil tanker, er veldig glad ikke alle tenkes som meg jeg 😉 Men når tanken din er " HVa om de virkelig ikke dreper sivilem hva om vi missforstår og det er vi/nato som er slemme" så må jeg/noen faktisk få deg til og forstå at jo de dreper sivile og jo det er russerene som har gått inn i Ukraina fordi de er redd friheten de har skal føre til at russere og vil ha den friheten, og ja de er redde for at de skal søke om nato medlemskap, (men så lenge det ikke har hvert aktuelt har det egentlig ikke hver grunnlag for krig heller) noe de ikke skulle og det er penger i dette også, Putin og hans venner vil ha mer penger og mer makt, mer kontroll. Slik du skrev innleget her så virker du litt som en blåøyd liten Mdg`r som tenkte at bare alle tenker som jeg tenker i min lille bobble så blir alt bra for innerst inne er alle enig med meg. Og nei, du har ikke gjort noe galt men du har skrevet ting som noen av oss har reagert på og gitt deg svar tilbake på.

Men jeg vet jo at det skjer! Jeg har kjente der borte, så jeg er ikke blåøyd, jeg tenkte bare lufte tankene om HVA som hadde skjedd dersom det jeg VET skjer...hadde vært feil. For hva da, liksom. På samme måte som noen hevder korona ikke var slik det var. Det hadde jo blitt aldeles oppstandelse dersom våre myndigheter og media beviselig hadde lurt oss. Var egentlig bare slik jeg tenkte ..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (29 minutter siden):

En krig er dyrt. Når natoland nå setter inn sanksjoner går dette utover økonomien til Russland. Det vil da også gå utover fremtidige angrep fra Russland sin side. I tillegg blir det brukt som pressmiddel.

Det er ikke Nato som ødelegger landet med sanksjoner, det er Putin med sin krig og konsekvensene av krigen. Det er utrolig viktig å sette ned foten og gi konsekvenser av det som skjer. Ja, det går utover russere, men enda mer Nato land, Sverige, Finland og ikke minst Ukraina. 

Ja, man skal lære barn å ikke slå, baksnakke osv uansett. MEN du må for all del forsvare deg selv når livet står i fare eller andres liv. Man tar også avstand fra dårlig atferd. 

At Russland angriper sivile og flere sivile er drept er det ingen tvil om. 

Barna hans er trygge. 

Og jeg er enig , så det er sagt. Sånt skal få konsekvenser. Jeg tviler ikke på det som jeg skrev i første del... Jeg syns bare det ble litt vel mye. Nå går norske barn og mobber de med russisk bakgrunn, det kommer fra foreldrene, ikke dem selv. ( De har vel hørt om hvor forferdelig disse "russerne" er , selv om det kun er EN mann) 

Nå kaster vi varer fra Russland som allerede er betalt, ungene får ikke delta i sport osv osv.  Dette går jo ikke ut over Putin. Det går utover folket hans som må betale prisen. Han burde vel heller blitt henrettet? Hvorfor kan ikke heller vi andre gi" hundre millioner" til den som klarer avsette ham ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gotthard skrev (3 timer siden):

Seriøst?

Det er dette som er sykdommen i vesten og ironisk nok noe av det resten av verden hater med oss og ønsker å ikke bli smittet av. En forståsegpå mentalitet som alltid ender med å rette fingeren på vesten selv. Man har det så godt her at selv når våre verdier blir truet utenfra, så får man det til å tro at å protestere på å kjempe mot dette er å ikke være noe bedre enn andre. Sånne som ts gir bare bensin til all den krigshissige retorikken russland og andre krefter bruker mot vesten<

Sanksjonene mot russland er et høyst nødvendig selvforsvar, som gjør det mye vanskeligere for russland å finansiere denne krigføringen, og ikke minst bygge seg opp igjen når de er ferdig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (14 minutter siden):

Og jeg er enig , så det er sagt. Sånt skal få konsekvenser. Jeg tviler ikke på det som jeg skrev i første del... Jeg syns bare det ble litt vel mye. Nå går norske barn og mobber de med russisk bakgrunn, det kommer fra foreldrene, ikke dem selv. ( De har vel hørt om hvor forferdelig disse "russerne" er , selv om det kun er EN mann) 

Nå kaster vi varer fra Russland som allerede er betalt, ungene får ikke delta i sport osv osv.  Dette går jo ikke ut over Putin. Det går utover folket hans som må betale prisen. Han burde vel heller blitt henrettet? Hvorfor kan ikke heller vi andre gi" hundre millioner" til den som klarer avsette ham ? 

Nord korea, iran  og mange andre land har og varer de ikke får eller får lov å selge, dette er en vanlig måte å drive krig på, håpet er at staten eller folket finner ut at de skal rette seg etter gunnlaget for blokaden og gi etter. Eksempel så har Iran masse olje de vil selge men nesten ingen å selge til, dette så ikke Iran skal få penger til mer våpen osv, ja det går utover folket også men det er tydeligvis en pris "vi" er villige til å se de betaler, og om det pga det blir mindre farlige avanserte våpen i land som eksempelvis NordKorea så er jo det på en måte en bra ting da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Perfume skrev (27 minutter siden):

Jeg synes det er kjempe trist at russere blir dårlig behandlet i Norge eller andre land om det skjer. Det tror jeg de fleste er enig i. 

At butikker kaster varer anser jeg ikke som så alvorlig, annet enn at det blir søppel ut av det, men det setter et standpunkt. 

Å ikke la russiske lag spille i Norway cup tenker jeg er greit frem til ting har roet seg, og tror ikke det blir en god opplevelse for dem uansett desverre. 

Folket hans er pr dags dato de eneste som kan stoppe han. Det er 144 millioner innbyggere og de kan gjøre en stor forskjell. Mennene som nå kriger i Ukraina kan stoppe. Noen få har gitt seg, men ikke nok. Men mange er hjernevasket og får nok et stort sjokk den dagen de innser hva som faktisk skjer. Mange tror jo ikke det er krig engang "Putin kunne aldri gjort noe slik mot sin egen befolkning". 

Sanksjoner, samarbeid og riktig info ut til befolkningen er nok riktig steg å ta. At Putin blir drept sånn ting er nå vil det nok bare komme en etterfølger som er like ille eller verre. Vi må nå befolkningen. Og derfor har også Putin stengt flere kanaler/medier for å gjøre dette vanskeligere. 

Han som dreper Putin dreper seg selv i samme slengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg håper faktisk at HANS folk stopper dette ( eller stopper ham). Det ville blitt hyllet av meg iallefall. Ikke at vi sulter ut alle inkludert regjeringen, men det er bare drømmetenking dessverre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At russere blir mobbet og uthengt for feil gjort av en diktator er vi enige om at blir feil, de fleste russere ville fordømt Putins handlinger om de fikk tilgang til de samme nyhetene vi har.

Mange av soldatene som kjemper for Russland tror de er på øvelse, mange tror de er der for å hjelpe for det er det de får vite.

De fleste sportslige sanksjonene krever kun at Russiske utøvere stiller i nøytrale drakter, samt at det russiske flagget vil ikke bli heist og nasjonalsangen vil ikke bli spilt om en russisk utøver vinner.

Men ja TS, om vi ikke viste og ikke fikk rett info hva da..

En er veldig avhengig av at nyhetene formidler ett riktig bilde, og at journalister og nyhetsstasjoner ikke vinkler saken feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (2 minutter siden):

At russere blir mobbet og uthengt for feil gjort av en diktator er vi enige om at blir feil, de fleste russere ville fordømt Putins handlinger om de fikk tilgang til de samme nyhetene vi har.

Mange av soldatene som kjemper for Russland tror de er på øvelse, mange tror de er der for å hjelpe for det er det de får vite.

De fleste sportslige sanksjonene krever kun at Russiske utøvere stiller i nøytrale drakter, samt at det russiske flagget vil ikke bli heist og nasjonalsangen vil ikke bli spilt om en russisk utøver vinner.

Men ja TS, om vi ikke viste og ikke fikk rett info hva da..

En er veldig avhengig av at nyhetene formidler ett riktig bilde, og at journalister og nyhetsstasjoner ikke vinkler saken feil. 

Jeg er så fullstendig enig i hva du sier. Jeg syns faktisk kjempesynd på de stakkars russere som ikke VET annet enn hva den diktatoren lar dem vite. Det er litt derfor jeg tenker disse tankene, for å sette meg litt inn i hva de må tenke og føle. Jeg ser på meg selv som en empat, så jeg får klump i halsen av hva uskyldige ukrainere gjennomgår, men klarer ikke la være å tenke på andre siden også. 

Samtidig syns jeg det er blitt veldig fokus kun på Ukraina, aldri opplevd en sånn mediedekning av andre land i krig?! Jeg føler jo med dem også. Det fins mange kriger som utøves as we speak. Mange! Men de får ikke et oppslag i avisene.  

Så derfor tenker jeg også .. hva får vi ikke vite? Vet vi alt? ( Såklart gjør vi ikke det, jeg prøver å lese meg opp på alt men det er seriøst vanskelig å finne i norske medier, jeg tyr da heller til utenlandske) 

Jeg syns også såklart vi nordmenn har det ekstremt godt ( generelt) og at vi nok dessverre er i en rosa boble som noen over her sa jeg var i. Jeg er ikke det. Men er det flere som tenker som meg, lurte jeg på. 

Godt å høre at det er det, på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...