Gå til innhold

Stoffskifteproblemer og utmattelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å slite med utmattelse i 2012. Rettet først henvendelse til lege i 2013, og det ble kodet som «generell tretthet» etter kun en samtale. Saken ble ikke fulgt noe mer opp, og jeg var mindreårig den gang.

Nå som voksen har det flere ganger vært utslag på stoffskifteprøver. Forrige lege ville ikke gjøre noe med det. Jeg har byttet lege og har nå nok en gang fått påvist stoffskifteproblemer. 
Lett forhøyet TSH. Skal ta antistofftest om et par uker. Mistenkt lavt stoffskifte.

Det som forvirret meg, derimot, er at jeg kjenner meg igjen i både symptomer på høyt stoffskifte og lavt stoffskifte. Jeg har PTSD og er mye i alarmberedskap, samtidig som jeg er ekstremt utmattet og har stort søvnbehov.

Mye indre uro, følelse av å gå på høygir, høy puls, vansker med å slappe av, rask fordøyelse, søvnproblemer, svetting. (Typisk for høyt stoffskifte)

Samtidig som jeg er treg, har stort søvnbehov, er kronisk utmattet, hukommelsessvikt, hjernetåke, følsomhet for kulde, samt kalde hender og føtter. (Typisk for lavt stoffskifte)

Flere som har det på samme måte? At dere slår ut på høyt eller lavt stoffskifte, men kjenner dere igjen i symptomene på begge kategoriene?

Anonymkode: 6196b...42d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i masse her! utmattelse, treg hjerne mm. Men likevel rask puls, skjelving på hender, utrolig rastløs (kan være angst, jeg sliter en del med det da).

Ble medisinert en stund for lavt stoffskifte, uten å bli bedre. Så levaxin og liothyronin(?) ble seponert.

Pga kronisk søvnmangel, kroniske smerter og depresjon over et tapt liv, er det ikke lett å vite hva som er hva. Hverken for legene eller meg selv. Jeg tok tester privat, for å være helt sikker. Det er noe med å få svar også, så slipper man å lure på dette i årevis. For meg er det andre årsaker som fører til dette😌

Oppsøk gjerne privat hjelp, ts. Når det gjelder autoimmune sykdommer og fatigue, kommer ofte det off.helsevesenet for kort.

Anonymkode: c9255...9a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du disse hypre symptomene før du fikk symptomer på lavt stoffskifte?

Jeg har lavt stoffskifte. Har gått på medisin i så mange år at jeg ikke husker hvordan det var.

Anonymkode: e8d70...634

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ptsd og stoffskifteproblemer, har hatt både høyt og lavt og blitt medisinert for begge deler. Ja, symptomene kan overlappe, man kan ikke vite kun ut i fra kroppen hva som er hva. Enkelte ting forbinder jeg kun med høyt og enkelte med lavt, men noen av de stemmer med ptsd-symptomer, og da blir det jo vanskeligere. 

Bra du skal ta blodprøver og måle anti tpo og tras. Anbefaler deg å faktisk få tallene, ikke bare aksepter at legen sier «bra». 

Anonymkode: 6d7bf...781

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du disse hypre symptomene før du fikk symptomer på lavt stoffskifte?

Jeg har lavt stoffskifte. Har gått på medisin i så mange år at jeg ikke husker hvordan det var.

Anonymkode: e8d70...634

Ja har hatt vekslende symptomer de siste 20 årene😌Det ble verre etter svineinfluensavaksinen…

Men siden jeg også har slitt og sliter psykisk så er det vanskelig å skille.

Jeg er litt snever i matveien pga ibs og lite energi til kokkelering😌Så alt påvirker oss dessverre.

Anonymkode: c9255...9a1

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Som jeg nevnte oppstod utmattelse i 2012, da var jeg 13-14 år.

Jeg kontaktet lege i 2013. Det ble ikke tatt stoffskifteprøver.

Tok ny blodprøve i 2016. Stoffskiftet normalt. 
I 2017 var S-Fritt T4 forhøyet, men normal S-TSH. T4 var gått tilbake noen måneder senere.

Så er stoffskifteprøvene normale frem til sommeren 2021. Da er det utsalg på S-TSH i juni 2021, september 2021 og februar 2022.

Det skal tas antistofftest nå.

Jeg tenkte kanskje at jeg muligens hadde funnet årsaken til utmattelsen, men antagelig ikke ettersom den oppstod i 2012, og stoffskifteproblemene i 2021.

De hyperaktive symptomene oppstod tidlig, før 2004. Fordøyelsesproblemer som løs mage oppstod, vil tippe, rundt 2018.

Ser ikke ut som at verken utmattelsen eller mageproblemene kan tilskrives stoffskiftet. 
ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt et brev til legen nå angående utmattelsen. Håper den blir tatt tak i og utredet grundig.

Takk for alle svar. Takk til dere som deler egne erfaringer. Det settes pris på.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være flere årsaker til utmattelsen. Vet du om du har hatt kyssesyken? Det er vanlig at man er utmattet i lang tid etter den, og noen blir ikke så veldig syke av selve sykdommen. 

Anonymkode: 6d7bf...781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...