Gå til innhold

Vet du hvor tilfluktsromet er der du bor ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

I dei fleste kommuner skal det vera tilfluktsrom, men vet du hvor de er  ?

Har du beredskapslager m/ mat i hjemmet for flere dager utenom  det som er lagret i fryser / kjøleskap ?

Hvordan få penger dersom bankautomatene går tomme,og strømbrudd ?

Hvordan kommunisere dersom mobilnettet   blir lagt ned. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet hvor tilfluktsrom er, det har jeg visst siden barnsalder. Vet også at det kun er for de som bor/jobber/er skolebarn i de byggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (3 timer siden):

Har du beredskapslager m/ mat i hjemmet for flere dager utenom  det som er lagret i fryser / kjøleskap ?

Vet hvor de er, og vet også at de er for få i forhold til hvor mange av oss vi er. Jeg ser for meg at vi hadde blitt hjemme hadde d vært noe, istedenfor å bli nektet «inngang» i fulle bomberom. Hvem får plassen? Hvem får nei? 
Ser for meg ubehagelige situasjoner hvor nettopp dette vil skje. Desperate mennesker samlet og alle vil inn. 

Har et lite lager, med både vann, batterier, penger (ikke mye, men noe i det minste), mat og medisiner. I dag fant jeg frem radioen vår, og satt i nye batterier i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilfluktsrom på jobb. Det er det eneste jeg vet om. 
Har ikke mat eller sånt dersom det skulle skje noe, så jeg vil si jeg ligger dårlig an egt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet ikke hbir det er tilfluktsrom, og har ikke elstra mat/drikke. Har ikke Jodix heller.

Bekymrer meg ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (13 timer siden):

Nei, vet ikke hbir det er tilfluktsrom, og har ikke elstra mat/drikke. Har ikke Jodix heller.

Bekymrer meg ikke.

Mange av  den grenrasjonen som  opplevde krigsårene, og kjempet for fedrelandet 1940-1945, og blitt hedret for det har samtidige  minnet oss om at ein  må  aldri ta freden som en selvfølge. Det all  grunn til å tru at desse menneske  har snakket til mange  døve ører. 

At vi igjenn skulle få en pandemie 100 år etter den siste var det også mange som ikkje hadde forestilt seg.  I  Norge har nyhetsbilde vert preget  av kriger i langt ifra våre grenser, og vi har tilvendt oss den omtalen.  At vi igjenn skulle få eit  stort krigsutbrudd i Europa som kan tru og freden i Norge, og  verdensfreden hadde, og nok   de ferreste forstilt seg.

Du bekymrer deg ikkje, og den holdning deler du heldigvis langtifra m/ mange andre.     

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skybe skrev (16 timer siden):

Nei, nei, aner ikke og aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Ja, jeg vet hvor det er. Men vet også at det kun er plass til 10% av byens befolkning der. Ettersom vi bor i utkanten av byen og barna går på skole der vet jeg at før vi rekker frem er det fullt.

Har mat hjemme, vann i hagen, oppvarmingsmulighet med ved og matlagingsmulighet med gassgrill eller primus. Ingenting av dette er i form av ekstra tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solavskjerming skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg vet hvor det er. Men vet også at det kun er plass til 10% av byens befolkning der. Ettersom vi bor i utkanten av byen og barna går på skole der vet jeg at før vi rekker frem er det fullt.

Har mat hjemme, vann i hagen, oppvarmingsmulighet med ved og matlagingsmulighet med gassgrill eller primus. Ingenting av dette er i form av ekstra tiltak.

Den største bekymring nå er en ny Tjernobelulykke m/ spredning av atomavfall dersom et atomkraft blir bombet, og det fører til spredning av  radioaktivt nedfall til Norge.  Derfor kan det vera greitt å ha eit vist kvante rent vann på lager, og div matvarer. 

Dette er  varer  som garantert blir hamstrert, fra butikkhyllen også i Norge umiddelbart nokså  raskt, og det kan derfor vera  greitt å vera "føre var" til   farene er over.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (13 timer siden):

Vet hvor de er, og vet også at de er for få i forhold til hvor mange av oss vi er. Jeg ser for meg at vi hadde blitt hjemme hadde d vært noe, istedenfor å bli nektet «inngang» i fulle bomberom. Hvem får plassen? Hvem får nei? 
Ser for meg ubehagelige situasjoner hvor nettopp dette vil skje. Desperate mennesker samlet og alle vil inn. 

Har et lite lager, med både vann, batterier, penger (ikke mye, men noe i det minste), mat og medisiner. I dag fant jeg frem radioen vår, og satt i nye batterier i den. 

Tenker det samme. Vet hvor nærmeste er, men tipper det blir kaotisk der. Spørs om vi ikke heller skal prøve å finne oss en kjeller i nærheten eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet bare at det ikke er plass til alle. Har ikke jodix eller lager heller.  Blir ikke krig i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet hvor tilfluktsrommet er men ser ikke for meg at det blir benyttet av oss, vi holder oss hjemme, vil være for mye folk der til at vi får plass. Ellers så har vi både Jodix og et lite lager så vi klarer oss et par dager.  Et lite lager har vi alltid hatt, det er ikke noe nytt for det er greit å ha om man blir syk og slikt så lager har vi alltid hatt så rullerer vi det som blir brukt i hverdagen.  Jodix ble kjøpt inn når vi fikk den brosjyren.

Vi har et lite lager mer med tanke på sykdom, storm og strømbrudd og kanskje en atomulykke i disse dager. Er ikke redd for å bli invadert av russerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (1 time siden):

Du bekymrer deg ikkje, og den holdning deler du heldigvis langtifra m/ mange andre.     

Jo, den holdningen deler jeg med mange andre. Ikke alle, selvfølgelig, kanskje under halvparten, men likevel mange. 

Det er dessuten stor forskjell på de ulike scenariene her. Krigshandlinger i bygda mi i Norge: svært usannsynlig. Atombombe: svært usannsynlig. Uhell eller skade v/atomkraftverk: noe sannsynlig. At et slikt uhell skal påvirke meg: mindre sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet hvor det er, men jeg får neppe plass der uansett. 
Bor i en kommune med ca 45000 innbyggere og tilfluktsrommet har plass til 200. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Jo, den holdningen deler jeg med mange andre. Ikke alle, selvfølgelig, kanskje under halvparten, men likevel mange. 

Det er dessuten stor forskjell på de ulike scenariene her. Krigshandlinger i bygda mi i Norge: svært usannsynlig. Atombombe: svært usannsynlig. Uhell eller skade v/atomkraftverk: noe sannsynlig. At et slikt uhell skal påvirke meg: mindre sannsynlig.

Dei fleste nordmenn ansåg det nok  som "usannsynleg" at en pandemie skulle endre kvardagen til mange nordmenn for 2 år sidan. 

Dei fleste nordmenn ansåg det nok også  som høyst "usannsynleg " at ein "Utilregneleg manns holdninger " og som har mange likhetstrekk m/Hitler i 2022 kan finne på å sette hele verdensfreden i fare.  Ein "Gal mann" verk som har underttykket eit heilt folk, men  favoriserer sin nærmeste krets, og total mangel på empati overfor sitt eget folk.

Mange ledere ser desv. uttil miste " empatien / gangsynet / bakkekontaktet" når de etterhvert kan  få sole seg i glansen av rikdom, og luksus  rundt seg, og de blir en allvorleg trussel for demokratiet.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor tilfluktsrommet er, men bor såpass øde at om det tilfeldigvis skulle havne en bombe her hadde det vært skjebnen at jeg skulle dø. Hadde vært mer redd om jeg bodde i en by. 

Har ikke noe beredeskapslager, men har mye drikke (melk + juice) i kjøleskap, samt litt hermetikk, havregryn og endel brødmat i fryseren som hadde holdt seg noen dager selv om strømmen hadde gått. Hadde ikke sultet. 

Har ca 1000 kroner i kontanter liggende hjemme nå, pleier vanligvis ikke å ha det men tenker nå unngår jeg iallefall å sette de inn på konto så vi har litt kontanter. 

Tror radioen vår også går på batteri og det har vi alltid liggende, ellers har vi liten mulighet til kommunikasjon uten mobilnett/internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men mer bekymret for om det skulle skje noe når jeg er på jobb- nesten umulig å evakuere en intensivpasient med alt av utstyr og medisiner. Pluss at oksygen er veldig eksplosivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om bare et tilfluktsrom i et borettslag som ligger rett ved vårt borettslag. 

Vi har ikke et fullt lager med mat og drikke, da vi ikke har så stor plass til det. Men vi kjøper inn litt ekstra hermetikk og andre tørrvarer hver gang vi handlet, så vi har et lite lager utenom det vi har i fryser og kjøleskap. I fryser har vi brød, rundstykker, kjøtt, bær m.m. Vi handlet inn litt forskjellig hermetikk tidligere i uken, og vi har en del tørrvarer som suppe, havregryn, knekkebrød o.l. Vi har ikke noen dunker med vann, men har diverse melk og brus. Så vi skulle klart oss fint i noen dager.

Har dab radio, batterier, lommelykt, stearin lys, fyrstikker, lighter, lommeladere til mobiler osv. Har ikke kontanter. Blir det strømbrudd, så sliter vi litt. Bor i leilighet og vi har ikke gasskomfyr, gassgrill eller stormkjøkken. Ikke har vi peis heller, og alle ovner vi har bruker strøm, så da vil vi fryse. Men vi har varme klær, dyner og masse pledd. 

Forsvinner mobilnettet, så har vi ingen andre måter å kommunisere på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...