Gå til innhold

er private barnehager litt rasistiske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i 3 barnehager som er i samme bydel. De er kanskje 10 min å gå mellom dem. Men la merke til noe som jeg synes var veldig rart.

barnehage 1: privat, ikke et eneste utendlansk barn på 3 år

barnehage 2: privat, ikke et eneste utendlansk barn på 5 år

barnehage 3: kommunal, ca halve barnegruppen er utendlansk hvert år.

private barnehager velger jo selv hvem de tar inn. De kan velge vekk hvem de vil. Og må ærlig si at jeg legger merke til at utendlanske foreldre er vanskeligere å ha med å gjøre… slapp av er utendlansk selv er bare ærlig. Kanskje private barnehager velger bort med vilje? Eller er det bare jeg som overtenker..? Andre som har lagt merke til det samme?

Anonymkode: 25cc4...d64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke, og dette kommer fra en som er utlending selv og har både hatt barn i en privat barnehage og jobbet i en annen privat barnehage ;) 

Årsaken kan være så enkel som at barn som bor i nærheten ikke har utenlandske aner eller at pga tilfeldigheter så har ingen voksne med utenlandsk opprinnelse søkt barna inn i akkurat de barnehagene det gjelder.

Anonymkode: 6f1f3...a60

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Privat barnehage koster mer, så hvis det er snakk om invandrere o.l. så har de kanskje ikke råd til det. 

Samme hvis de er innvandrere så kan det være at de ikke er klar over det tilbudet?

Eller tilfeldigheter?

Anonymkode: c170d...07c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei , private bhg velger forøvrig ikke hvem de vil ta inn heller

Anonymkode: bda79...e69

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det har vel mer med at private barnehager er dyrere. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Privat barnehage koster mer, så hvis det er snakk om invandrere o.l. så har de kanskje ikke råd til det. 

Samme hvis de er innvandrere så kan det være at de ikke er klar over det tilbudet?

Eller tilfeldigheter?

Anonymkode: c170d...07c

Koster private barnehager mer? Er du helt sikker på det? Barnehager har en makspris, uavhengig om de er private eller offentlige. Min erfaring er at begge deler ligger tett opp mot, eller på, grensen.

Anonymkode: ae5f3...fdb

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Athena79 said:

Det har vel mer med at private barnehager er dyrere. 

Er de?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i privat barnehage og har mange barn fra ulike land. Absolutt aldri opplevd rasisme. Ansatte fra andre land også når jeg tenker meg om. 

Anonymkode: 17bb8...81f

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er de?

Ja, er de ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Private barnehager kan velge hvem de skal ta inn jo… hvertfall noen. Begge de stedene jeg jobbet snakket styrer om at de synes det var deilig å kunne velge og vrake. Var alltid lange ventelister også. Og grunnen til at jeg spør er som sagt fordi disse tre barnehagene var i samme område. Altså la oss for eks si Lysaker. Alle tre er på lysaker så er ikke slik at det ikke bor utlendinger i området

ts

• Liker 1
Skrevet (endret)

Både kommunale og private barnehager har samme pris pr mnd. Men det kan være forskjell i pris i forhold til feks mattilbud som kommer i tillegg. 
private barnehager velger ikke fritt mellom søkere- men får tildelt i fra søkelister gjennom kommunalt opptak. 

Men har de ledige plasser kan mann jo få plass utenom felles opptak. 

Endret av lillejeg
Tilføyelse
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor driver folk og sier at private barnehager er dyre? Maksprisen er den samme for offentlige og private barnehager (3315 kr). Det sier mye om debatten rundt privatisering at folk ikke er klar over dette.

Til TS; jeg tipper det handler litt om plasseringen til barnehagen sammenliknet med befolkningen. Og så er det kanskje en gruppeeffekt; noen innvandrerforeldre vil ha barna sine i barnehage med andre innvandrerbarn, så de ikke blir de eneste. 

Anonymkode: 51cb4...dff

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har jobbet i 3 barnehager som er i samme bydel. De er kanskje 10 min å gå mellom dem. Men la merke til noe som jeg synes var veldig rart.

barnehage 1: privat, ikke et eneste utendlansk barn på 3 år

barnehage 2: privat, ikke et eneste utendlansk barn på 5 år

barnehage 3: kommunal, ca halve barnegruppen er utendlansk hvert år.

private barnehager velger jo selv hvem de tar inn. De kan velge vekk hvem de vil. Og må ærlig si at jeg legger merke til at utendlanske foreldre er vanskeligere å ha med å gjøre… slapp av er utendlansk selv er bare ærlig. Kanskje private barnehager velger bort med vilje? Eller er det bare jeg som overtenker..? Andre som har lagt merke til det samme?

ehh nei, men er vel mye dyrere i privat enn komunal også

Anonymkode: 66e0a...ca8

AnonymBruker
Skrevet

Oppholdsprisen er den samme for både private og kommunale bhg. Now move on.

Anonymkode: 9b616...2e5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Private barnehager kan velge hvem de skal ta inn jo… hvertfall noen. Begge de stedene jeg jobbet snakket styrer om at de synes det var deilig å kunne velge og vrake. Var alltid lange ventelister også. Og grunnen til at jeg spør er som sagt fordi disse tre barnehagene var i samme område. Altså la oss for eks si Lysaker. Alle tre er på lysaker så er ikke slik at det ikke bor utlendinger i området

ts

Lysaker har ikke så mange beboere med utlandsk bakgrunn kontra f.eks Oslo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oppholdsprisen er den samme for både private og kommunale bhg. Now move on.

Anonymkode: 9b616...2e5

ikke her jeg bor

Anonymkode: 66e0a...ca8

AnonymBruker
Skrevet

Kan kostpris være forskjellig?

Anonymkode: f6640...ba4

Skrevet

Private barnehager bestemmer ikke hvilke barn som får plass. 
Det er makspris på barnehager som også kommunen holder seg til. 

hvilke barn som kommer inn bestemmes av et intrikat system med søskenprioritering. Nr på venteliste og trekninger om det blir nødvendig og selvsagt adresse/ tilknytning til område har noe betydning ved søknad. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lysaker har ikke så mange beboere med utlandsk bakgrunn kontra f.eks Oslo.

Det var bare et eksempel. Prøvde å forklre hvor lite sted det var. Og alle tre barnehagene var på samme sted så gir ingen mening at to v de aldri har innvandrere mens den ene alltid har

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trøndere1 skrev (Akkurat nå):

Private barnehager bestemmer ikke hvilke barn som får plass. 
Det er makspris på barnehager som også kommunen holder seg til. 

hvilke barn som kommer inn bestemmes av et intrikat system med søskenprioritering. Nr på venteliste og trekninger om det blir nødvendig og selvsagt adresse/ tilknytning til område har noe betydning ved søknad. 

Nei det stemmer ikke. Her hvor jeg jobber blir søkere kalt inn og styrer velger ettersom hvor hyggelige foreldrene var, eller im de er søsken osv

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...