Gå til innhold

Dårlig samvittighet for sykemelding!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har takket ja til 3 uker med jobb hver dag, jeg er ringevikar. Har jobbet 2 uker, men blir nå sykemeldt neste og siste uke. Jeg sliter med søvn og sterk angt. Jeg har grått om natta fordi panikkanfall kommer med storm. Jeg måtte faktisk ta meg en uke med fri for å hente søvnen igjen. Jeg gikk nylig gjennom et brudd også som jeg ikke har bearbeidet nok, har to små barn å ta meg av. Nå gjenstår det å fortelle henne dette. Jeg forbereder meg på det verste, hun var helt avhengig av å ha meg disse ukene.

Hva gjør jeg? Nå var det vel siste gang jeg dikk jobbet der... Er dette skikkelig dårlig gjort? Jeg må lytte til kroppen for å være en god mamma, som er viktigst av alt. 

Anonymkode: 00f28...3ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Livet er for kort til å ligge med dårlig samvittighet. Bare slipp det med en gang. Du har gjort så godt du kan. 

Anonymkode: 76f23...c1e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er dårlig gjort. Med mindre samlivsbrudd og angst skjedde etter at du takket ja til de tre ukene.

Anonymkode: 8c3fd...777

• Liker 1
Skrevet

Mener du at du bokstavelig skulle jobbe HVER dag i tre uker, altså 21 dager i strekk? I så fall er det ulovlig iht  arbeidsmiljølovens § 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri. (2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg måtte faktisk ta meg en uke med fri for å hente søvnen igjen

Med denne formuleringen kan det nok hende noen vil si du ikke framstår som den mest pålitelige vikaren for den som er ansvarlig for å få vaktplanen til å gå opp. Det er arbeidsgiver som må bære kostnaden for at du "måtte(...) ta (...) ei uke med fri".

AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (2 minutter siden):

Mener du at du bokstavelig skulle jobbe HVER dag i tre uker, altså 21 dager i strekk? I så fall er det ulovlig iht  arbeidsmiljølovens § 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri. (2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

Med denne formuleringen kan det nok hende noen vil si du ikke framstår som den mest pålitelige vikaren for den som er ansvarlig for å få vaktplanen til å gå opp. Det er arbeidsgiver som må bære kostnaden for at du "måtte(...) ta (...) ei uke med fri".

Jeg forteller ikke han årsaken. Har en arbeidsgiver rett til å vite årsaken? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forteller ikke han årsaken. Har en arbeidsgiver rett til å vite årsaken? 

Nei. Han kan bestride sykemeldingen, men det er ytterst sjelden noen tar den kampen, særlig for en ringevikar. Det vi ikke kan styre er hva han tenker om hvor pliktoppfyllende du er som arbeidstaker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (3 minutter siden):

Nei. Han kan bestride sykemeldingen, men det er ytterst sjelden noen tar den kampen, særlig for en ringevikar. Det vi ikke kan styre er hva han tenker om hvor pliktoppfyllende du er som arbeidstaker.

Okei, så han kan ikke bli dur for dette?

Greia er også at jeg skal begynne i helt fersk jobb uken etter og kjenner jeg må bruke all min tid på den. Jeg er via en støtte i nav, så at jeg takket ja til de tre ukene der er rett og slett bortkastet mtp inntekten. Helt idiotisk av meg, jeg vet. Skal bruke sunn fornuft i min nye jobb hvor jeg har mulighet for en fastansettelse grunnet utdanningen min. Så i bunn og grunn for jeg bare takke meg selv og tenke at jeg aldri får mulighet til å fortsette som vikar akkurat her. (Supernegativ..) 😪😬

AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (7 minutter siden):

Kan jeg kun sende han mld om at jeg er sykemeldt og beklage? Klarer ikke å ringe nå kjenner jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jeg kun sende han mld om at jeg er sykemeldt og beklage? Klarer ikke å ringe nå kjenner jeg. 

Ja, og gjer det så fort som mulig. Så arb.giver kan leite etter folk å sende inn. 

❤️ God betring!

Anonymkode: f0a1b...288

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og gjer det så fort som mulig. Så arb.giver kan leite etter folk å sende inn. 

❤️ God betring!

Anonymkode: f0a1b...288

Takk. Kan jeg sende mld? Føler meg så utrolig teit og dum. Ikke vært sykemeldt før sett bort ifra graviditet. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk. Kan jeg sende mld? Føler meg så utrolig teit og dum. Ikke vært sykemeldt før sett bort ifra graviditet. 

Hva arbeidsgiver krever av samtale eller tekstmelding, kan variere. Når det først er en sykemelding, og ikke egenmelding, tenker jeg det er ryddig å ringe.

Anonymkode: 025c1...b82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du ringer selvfølgelig inn selv og sier ifra. Å ikke troppe opp og bare klikker inn en melding fra lege et så useriøst at bare det å vurdere det.....

Anonymkode: 57371...f88

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellige regler på de ulike arbeidsplassene. De fleste skal ha beskjed pr telefon har jeg inntrykk av. Står det ikke noe i personalhåndboken deres om hvordan det skal gis beskjed?

Anonymkode: 18c3b...7d7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...