Gå til innhold

allergikaker


Gjest frustrert

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert

er det noen her som kan hjelpe meg ? har ei datter som ikke tåler egg og hvetemel ( ikke gluten det er snakk om her ) er det noen som har noen gode kakeoppskrifter på sånne kaker ??? er snart bursdagstid og da er det krise uten kaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden det ikke er glutenallergi datteren din har, tåler hun kanskje speltmel? Isåfall burde det gå an å lage surmelkskake (som er eggfri) med krydder eller kakao, og bytte ut hvetemelet med spelt. Søk på surmelkskake, så finner du oppskrift - temaet har vært oppe før i forbindelse med eggeallergi. Eller det burde gå an å lage feks en eplepai med paideig uten egg og med speltmel.

Ellers tok jeg et allergisøk på ABC matoppskrifter på kaker uten egg og hvetemel, og fikk disse svarene (men ser at noen av dem inneholder hvetemel likevel). Håper det er noe der du kan bruke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frustrert

det er det som er problemet her , hun tåler ikke spelt heller. har prøvd , og stakkars jente ho ble full av kløende eksem. men takk likevel. send meg flere forslag.blir glad for alt som kan prøves

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd at hun ikke tåler spelt heller.

Men hvis du kikker litt i lenken jeg la ut, finner du noen oppskrifter i listen på gelékaker og fromasjkaker (feks Frisk fromasjkake). Dette er rett og slett gelé blandet med fløte eller yoghurt, og i en av oppskriftene også hermetisk frukt, nøtter og sjokolade. Blir jo egentlig vel så mye en dessert som en kake, men søtt og godt er det nok likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom også til å tenke på flapjacks, en slags "müsli-ruter" som britene lager av havregryn, smør, honning og brunt sukker blandet med tørket frukt, kokos, nøtter og evnt hakket sjokolade. Fant en oppskrift her.

Men det betinger selvsagt at hun kan spise havregryn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en amerikansk side med mange oppskrifter uten gluten eller egg. Det fine med denne siden er at du kan trykke på det du ønsker på venstre side så slipper du å lete gjennom alt. Hvis du ser etter slike litt spesielle oppskrifter er min erfaring at du finner mye mer om du søker på Google (på engelsk) enn om du bruker norske søkesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...