AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #21 Skrevet 3. mars 2022 Jeg hadde 14, og havnet på LV med hjertebank, følelse av å kunne besvime, svimmel, trøtt (ekstremt utmatta) og skjelven. Fikk noen dråpe greier på resept og merka bedring etter 5 dager. Anonymkode: 1ea3b...45a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #22 Skrevet 3. mars 2022 Stadig lavt selv. Anbefaler d-pearls. 4 om dagen. 80. Anonymkode: 4d25b...64d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #23 Skrevet 3. mars 2022 Lå på rundt 30. Hadde følt meg veldig trett og sliten i lengre tid, ikke overskudd til å gjøre noe, slitt med kramper i tærne i et par år. Etter et par uker med tilskudd kom energien tilbake og har ikke hatt kramper siden. Anonymkode: d9cd3...42e
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #24 Skrevet 3. mars 2022 Listen over problemer med D-vitaminmangel er lang. Det har vært linket til mye: svekker immunsystemet, påvirker nerver og hjerne blir sykere av covid enn andre mener noen forskere mer sannsynlig med kreft for tidlig fødte barn barn til gravide med D-vitaminmangel får lettere mat-allergier de første to leveårene benskjørhet lettere å bli hjulbeint/deformerte føtter får lettere rakitt/"engelsk syke" dårligere hjerte- og lungehelse får lettere diabetes, påvirker insulin-nivå bein- og tannhelse, dårlig tannhelse påvirker igjen hjertehelse, bakterier fra dårlige tenner kommer inn i blodet og til hjertet ...og sikkert enda mye mer D-vitaminmangel er ganske utbredt, gir dårligere liv til mange, men er samtidig noe man lett kan gjøre noe med: få seg sol fet fisk (makrell, makrell i tomat, laks, sild, rognleverpostei ...) tran d-vitamindråper på resept ekstra lett melk tilsatt d-vitamin (grønn kartong?) margarin tilsatt d-vitamin Mange misforstår dette med sol, at det bare er for å bli brun. Men det viktige er D-vitamin! Og noen som er født brune misforstår derfor og tror de ikke trenger sol, de er jo allerede brune og vil ikke bli brunere. Men det er de som trenger sola mest i Norge! Pga d-vitaminer. Fordi sola her står lavere på himmelen her, iallfall på vinteren, og man trenger da mer tid i sola for å få like mye D-vitamin som de ville fått i de landene som hudfargen er tilpasset til. Trolig er dette nettopp grunnen til lyse og mørke hudfarger. I land med lite sol er problemet d-vitaminmangel så da må sollyset slippes inn, i land med mye sterk sol (sola høyt på himmelen) er problemet hudkreft og det har der evolusjonært lønt seg mest med mørk hud for å blokkere noe av lyset. Anonymkode: e3c58...cc1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #25 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fra Apotek 1: «Verdier for vitamin D i blodet er: Alvorlig mangel: Mindre enn 25. Mangel: Mellom 25 og 50. Optimal: Mellom 50 og 125» Noen som har hatt alvorlig mangel? Hadde du noen symptomer på det? Gikk det over med tilskudd? Anonymkode: 9e202...c85 Norske anbefalinger er helt på trynet for min del. Jeg er helt på felgen med nivå på 50-60, som altså anses som helt greit og normalt her til lands, og jeg må godt over 100 i verdi for å føle meg normalt pigg. Jeg kjøper gode tilskuddsprodukter fra utlandet, for det får man heller ikke tak i reseptfritt i Norge. Anonymkode: c613e...183
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå