Gå til innhold

Bilstolpute til 3 åring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Galt og galt. 25 kg er veldig høyt for en 3 -åring.  97-percentilen for 4 åringer er 21 kg, så det er klart at en 3-åring på 25 kg er uvanlig stort.

Kan hende han/hun heller bør gå til barnehagen.

Anonymkode: 21a2c...3e3

Hvordan og hva dom er normal fasit er ikke opp til deg og vurdere. Tenk deg om før du skriver. 

Anonymkode: 63e80...7b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Galt og galt. 25 kg er veldig høyt for en 3 -åring.  97-percentilen for 4 åringer er 21 kg, så det er klart at en 3-åring på 25 kg er uvanlig stort.

Hadde du likt om noen sa dirkete til deg at barnet ditt var stygt og styggere enn andre barn? Det er nesten det du gjør til meg. Jeg vet god at barnet er unormalt stort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke puter har dere og hva merke før vi gå etter? 

helt greit tenker jeg, min var 122cm og 22kg når han var 3år

Anonymkode: 56eb1...97d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke 3 åring.

Anonymkode: b62a2...abe

Hva mener du?

Anonymkode: 340f5...164

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kjenner ingen som sitter i beltestol når de er 10 år. Ei heller en 16 åring som sitter på bilstolpute. Makan til hysteri …

Like hysterisk som å ha jodix i hus.

Anonymkode: e934b...c66

AnonymBruker
Skrevet

Den fremovervendte beltestolen som passer best til små barn er britax kidfix 2. Også Cybex solution m-fix og s-fix. 

Men det er en del ting å passe på, for det som passer mitt barn og min bil passer gjerne ikke din bil. Så du må nesten prøve stolen i bilen, helst med barnet oppi. 
1) pass på at setedybden ikke er for stor. 
2) pass på at sikkerhetsselen sklir tilbake av seg selv om barnet lener seg fram og setter seg inntil seteryggen.

3) setet bør helst ikke være for bredt i forhold til skuldrene. 

En annen ting å ta med i betraktning er at du nok må kjøpe flere beltestoler etterhvert som barnet vokser. Sånn sett er bakovervendt veldig ok, da det varer lenger.

Og, sovner barnet i bil? Da ville jeg nok heller ha brukt en two way framovervendt eller liknende isteden. Om barnet sovner i bil, så kan belteplasseringen komme feilt og resultatet blir fatalt. En annen ting er faren for undergliding. Barnet bør også være modent nok til å forstå at det skal sitte pent i beltestolen hele tiden i bil. Ellers hadde jeg heller vurdert å snudd stolen han har nå, om det er mulig, for en periode før beltestol. 

Lykke til i bilstoljungelen! Håper dere finner noe som passer for dere😃

Anonymkode: 1c852...432

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde du likt om noen sa dirkete til deg at barnet ditt var stygt og styggere enn andre barn? Det er nesten det du gjør til meg. Jeg vet god at barnet er unormalt stort. 

Jeg har ikke sagt at barnet er stygt. Derimot tror jeg at dette er en trolletråd, og dermed sleivsparket. Om dette er reelt så får jeg bare beklage. At barnet er stort trenger ikke bety at det er tungt for høyden, så om barnet er både høyt og tungt så beklager jeg sleivsparket.

Barnets vekt hadde forøvrig vært veldig relevant i åpningsinnlegget, da barnets størrelse har betydning for hvilke seter som passer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er 3 åringen din 25 kg? 😂

Anonymkode: e01ce...7d8

Ja set finnes noen av de også, hvorfor le av det?

Anonymkode: 220d5...73c

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen som sitter i beltestol når de er 10 år. Ei heller en 16 åring som sitter på bilstolpute. Makan til hysteri …

Mange 10 åringer gjør det heldigvis 

AnonymBruker
Skrevet

Rart at ungen er så svær ja.

Anonymkode: b62a2...abe

Hva har det med saken ø gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

For et stygt svar

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For et stygt svar

Enig! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig sitter ikke 16-åringer på pute. Men 10-åringer sitter i beltestol, jo, hvorfor skulle de ikke det? Barn skal sitte i beltestol til de er 150 cm høye eller 36 kg., dersom stolen passer. Noen 10-åringer har selvsagt selvsagt vokst ut av stolen, men mange passer fortsatt. 

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (30 minutter siden):

Selvfølgelig sitter ikke 16-åringer på pute. Men 10-åringer sitter i beltestol, jo, hvorfor skulle de ikke det? Barn skal sitte i beltestol til de er 150 cm høye eller 36 kg., dersom stolen passer. Noen 10-åringer har selvsagt selvsagt vokst ut av stolen, men mange passer fortsatt. 

Kan. Ikke skal.

Anonymkode: 97cba...3e5

Skrevet

Jeg er ikke spesielt opptatt av at de skal sitte bakovervendt til de begynner på skolen, men skjønner ikke hvorfor du ikke kan ha en fremovervendt bilstol? Beltestoler vil jeg tro blir for ustabilt for et lite skjelett i en eventuell ulykke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan. Ikke skal.

Anonymkode: 97cba...3e5

Skal, dersom en passelig beltestol er tilgjengelig. Dersom en beltestol ikke er tilgjengelig, kan barnet sitte uten stol dersom barnet er over 135 cm høy. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...