AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 Hei! Flyttet i nylig inn i nytt hus, og nå skal jeg male den ene veggen på det ene soverommet. Det ser ut som det er satt parkett på veggen, og slik vil jeg ikke ha det. Jeg forstår det slik at malingen kan flasse av på glatt underlag, så noe forarbeid må til. Husker jeg leste noe om dette før jeg kjøpte, da fant jeg ut at jeg kunne legge på en slags tapet og så var det bare å male over. Nå finner jeg ikke den igjen, og leser masse om at man bør bruke sandpapir på hele veggen. Så nå lurer jeg på; Hva blir best? Hva blir enklest? Hvordan skal jeg gå frem, når underlaget er glatt? Anonymkode: 0f1e6...aa0
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 Ja, pusse ned hele veggen med sandpapir, male med grunning som festemiddel, pusse den, sjekk hvor mange lag di trenger, så male, pusse ned, male igjen. Jeg fullførte nettopp noe lignende med glatte vegger, det var den oppskrifta jeg kom frem til som funka. Be om hjelp på malingbutikken til maling og grunning Anonymkode: a458e...86b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #3 Skrevet 2. mars 2022 Det viktige er å grunne Anonymkode: 6e32c...730 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #4 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 2.3.2022 den 18.20): Ja, pusse ned hele veggen med sandpapir, male med grunning som festemiddel, pusse den, sjekk hvor mange lag di trenger, så male, pusse ned, male igjen. Jeg fullførte nettopp noe lignende med glatte vegger, det var den oppskrifta jeg kom frem til som funka. Be om hjelp på malingbutikken til maling og grunning Anonymkode: a458e...86b Det var da veldig mye pussing? Var det for at malingen skulle holde eller for at den skulle være jevn? Jeg driter i om det blir mye tekstur på veggen altså, bare malingen holder og hele veggen får samme farge. Anonymkode: 0f1e6...aa0
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #5 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var da veldig mye pussing? Var det for at malingen skulle holde eller for at den skulle være jevn? Jeg driter i om det blir mye tekstur på veggen altså, bare malingen holder og hele veggen får samme farge. Anonymkode: 0f1e6...aa0 Du bruker skaft og pussebrett, og går lett over veggen. Dette tar 10 max 15 minutter på en stor vegg. Anonymkode: 718bb...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #6 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var da veldig mye pussing? Var det for at malingen skulle holde eller for at den skulle være jevn? Jeg driter i om det blir mye tekstur på veggen altså, bare malingen holder og hele veggen får samme farge. Anonymkode: 0f1e6...aa0 Grunningen ble jo kornete så pusset over for å glatte ut og sørge for at biter ikke fallt av og blanda seg i maling. Det tar ikke lange tiden å pusse over, det er ikke bare for penest resultat, men også best så det ikke faller av løse biter. Anonymkode: a458e...86b
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 Ok, så jeg trenger ikke stå å gnikke og gnure som man gjør med sandpapir når man skal jevne ut treverk? Slik som man gjorde i sløyden? Da høres det ikke så ille ut Anonymkode: 0f1e6...aa0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 Parketten er vel lagt oppå sponplater el. Jeg tipper det peneste blir å fjerne parketten også pusse litt på sponplatene, ev sette opp et underlag og mal. Anonymkode: 646b0...03d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå