AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 Har du opplevd å føle deg syk men når du oppsøker helsevesen får du beskjed om at det sikkert er psykisk? Selv om du føler deg psykisk sterk? Anonymkode: b8203...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du opplevd å føle deg syk men når du oppsøker helsevesen får du beskjed om at det sikkert er psykisk? Selv om du føler deg psykisk sterk? Anonymkode: b8203...bbb Ja. I alle fall som forklaring på vanlige og ufarlige plager, som hodepine og mageknip etc. Jeg har psykiske lidelser, men identifiserer meg ikke som psykisk svak av den grunn. Har vært gjennom mye som har gjort meg både reflektert og herdet. Hva er det du har fått tilbakemelding på fra legen? Anonymkode: 4417d...811
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #3 Skrevet 2. mars 2022 Alle sykdommer er til en viss grad psykosomatiske fordi nervesystemet kobler hjernen til kroppen. Det er et system. Kvinner blir ofte dessverre feildiagnostisert med psykiske lidelser når utspringet er fysisk. Anonymkode: 93c5f...fa4 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #4 Skrevet 2. mars 2022 Jepp. Fastlegen mente at min infertilitet skyldtes psykisk sykdom, fordi jeg et år tidligere hadde hatt en tøff periode. Anonymkode: 99f87...30e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 Ja, det er veldig standard dessverre. Ga meg ikke, og fikk rett til slutt. Jeg er mentalt frisk, resten av kroppen ikke i det hele tatt dessverre. For meg hjalp det å være nøye med hvordan jeg ordla meg. Kom med konkrete eksempler på hvordan helsa påvirket hverdagen. Og så sa jeg at om jeg hadde noen som helst tanke om at det kunne være psykisk ville jeg jo selvsagt bedt om utredning og behandling for det. Men slik situasjonen var, så var det ingen indikator på at dette skulle være psykisk. Anonymkode: 1fe67...075 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 Jeg har flere psykiatriske diagnoser,men det sier ingen ting om psykiske styrke! Anonymkode: 5f338...432 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 Ikke så ofte, men det har skjedd. Kanskje spesielt siden jeg har psykiske diagnoser fra før, da er det lett å henge det på den samme knaggen. Anonymkode: 50f32...ea7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du opplevd å føle deg syk men når du oppsøker helsevesen får du beskjed om at det sikkert er psykisk? Selv om du føler deg psykisk sterk? Anonymkode: b8203...bbb Ja, og det er en helt normal behandling fra helsevesenet. Særlig blant kvinner. Kvinner blir systemisk psykomatisert av helsevesenet, og slik har det vært i alle år. På tross av at de ikke kjenner seg igjen i det legen sier og heller ikke har effekt av psykosomatisk behandling. Tragisk at det enda er slik i 2022. Anonymkode: bdcba...92c 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #9 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har flere psykiatriske diagnoser,men det sier ingen ting om psykiske styrke! Anonymkode: 5f338...432 Synes det er rart å kalle noen psykisk sterk og svak ut i fra sykdom. Vi gjør ikke det med fysisk sykdom «Åja, han har diabetes. Han er fysisk svak.» Så helt enig med deg! Anonymkode: ddb22...d2a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå