Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler at jeg er så treig og dum. Gjør ting feil, sier noe feil ofte. Har høyere utdanning, skjønner ikke hvordan jeg fikk det til. Tror ikke jeg hadde fått det til i dag. Hvordan vet man om man er dum?

Anonymkode: c9756...7b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo neppe dum hvis du har klart høyere utdanning. Men fins mange måter å være dum på da. 

Jeg har også høyere utdanning, men klarer ikke jobbe pga jeg klarer ikke de kravene som er på et arbeidsmarked. Er psykisk syk og sånt. Sosialt klønete så ikke den smarteste der. 

Men det å føle seg dum er ikke det samme som å faktisk være dum. Også er jo "dum" et lite beskrivende begrep. Men som i lav IQ er du vel neppe siden du har klart å ta høyere utdanning. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tror du er dum er du mest sannsynlig ikke dum. 

Dunning Kruger. 

Anonymkode: 9e5e6...b0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Føler at jeg er så treig og dum. Gjør ting feil, sier noe feil ofte. Har høyere utdanning, skjønner ikke hvordan jeg fikk det til. Tror ikke jeg hadde fått det til i dag. Hvordan vet man om man er dum?

I mange år så har jeg følt meg dum siden jeg ikke har fullført videregående og ikke har utdannelse. 

Men jeg har funnet ut at det er hvordan du er som menneske som betyr noe ❤️

Men forstår følelsen 💖

k34 

Anonymkode: f3007...9fa

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min er også sånn, men det kommer av at han er vimsete (jeg også forøvrig). Han har faktisk hatt litt komplekser for det, og trodd at han har vært "dum", så det blir litt forsterka rundt folk vi ikke kjenner så godt og han blir usikker. Kan hende det er sånn for deg også? 

Men jeg som kjenner han best av alle, vet at han absolutt ikke er dum.

Anonymkode: 9b2da...96f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Husk at å føle seg dum er ikke det samme som å VÆRE dum! Det er en følelse. Følelsen er reell, men den trenger ikke være sann! Tankene våre kan virkelig spille oss et puss noen ganger.

Jeg kan føle på det samme som du. Overtenker ting jeg sa eller plager meg selv over feil jeg gjorde. Men jeg prøver også å stole på de tilbakemeldingene jeg får fra de rundt meg - de utrykker jo ikke at jeg er dum. De ønsker å være sammen med meg og synes jeg er bra. Sjefen min sier jeg er flink. Sånne ting prøver jeg å ta med meg, og stole på at jeg ikke kan være så håpløs som jeg føler meg. 

Anonymkode: e831e...d36

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting - de dummeste menneskene jeg har møtt forstår det som regel ikke selv. Det krever jo en viss intelligens for å kunne ha selvinnsikt, reflektere, forstå når vi gjør feil og kunne prøve å forbedre oss.

De dummeste går gjerne å tenker at de selv forstår alt mulig, og at det er alle andre det er noe galt med. De smarte forstår at det er mye de ikke kan og at ingen er perfekte! 

Anonymkode: e831e...d36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...