Gå til innhold

Kan DPS slette diagnose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd en del ting i barndommen som ikke er så bra. Slått av foreldrene mine osv… Jeg har fått diagnosen Asperger  og jeg har uføretrygd. Nå tror legen at jeg ikke har Asperger men er påvirket av det som har skjedd. Idag klarer jeg ikke å jobbe, men vil jo gjerne jobbe senere hvis jeg klarer, det er målet. Men hvis dps sletter diagnosen, mister jeg uføretrygden da? Får Nav beskjed? Er litt redd for dette, selv om legen sa det ikke skjer at jeg mister trygden. Men jeg syns det er litt vanskelig å Stole på folk. Noen som har vært gjennom noe lignende? Noen som vet? Ønsker ikke noe diskusjon om jeg fortjener trygden eller ikke, det er ikke det det handler om.

Anonymkode: 6cde9...d99

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd en del ting i barndommen som ikke er så bra. Slått av foreldrene mine osv… Jeg har fått diagnosen Asperger  og jeg har uføretrygd. Nå tror legen at jeg ikke har Asperger men er påvirket av det som har skjedd. Idag klarer jeg ikke å jobbe, men vil jo gjerne jobbe senere hvis jeg klarer, det er målet. Men hvis dps sletter diagnosen, mister jeg uføretrygden da? Får Nav beskjed? Er litt redd for dette, selv om legen sa det ikke skjer at jeg mister trygden. Men jeg syns det er litt vanskelig å Stole på folk. Noen som har vært gjennom noe lignende? Noen som vet? Ønsker ikke noe diskusjon om jeg fortjener trygden eller ikke, det er ikke det det handler om.

Jeg har aldri vært i den situasjonen, men siden det ikke er diagnose som utløser uføretrygd tror jeg ikke det påvirker ufortrygden hvis de tar vekk diagnosen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg har aldri vært i den situasjonen, men siden det ikke er diagnose som utløser uføretrygd tror jeg ikke det påvirker ufortrygden hvis de tar vekk diagnosen.

Skjønner. Men jeg fikk uføretrygd på grunn av diagnosen har jeg blitt fortalt. Men er så lenge siden, var da jeg var 18.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo egentlig ikke diagnosen i seg selv du ble uføretrygdet for, men funksjonsevnen din. Ingen selvfølge at man får ufør, bare fordi man har Asperger. 

Så om det viser seg at du ikke har Asperger, men ikke klarer å jobbe pga utfordringene du har - så tror jeg nok ikke de tar ifra deg trygden. 

Anonymkode: 82fac...9a9

AnonymBruker
Skrevet

Du mister ikke trygden. Selv om du har vært feildiagnosert med asperger så har du jo tydeligvis hatt så store problemer av andre grunner at du ikke er istand til å jobbe. 

Anonymkode: 20ad5...731

AnonymBruker
Skrevet

Siden du fikk diagnosen Asperger allerede som 18-åring.  Så slet du veldig sosialt ? 

Anonymkode: d5600...8eb

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden du fikk diagnosen Asperger allerede som 18-åring.  Så slet du veldig sosialt ? 

Jeg hadde noen venner. Men likte meg best for meg selv. Likte ikke å snakke med folk, for var redd jeg skulle si noe galt så de ble sinte. Var ikke interessert i tenåringsgreier, men mer voksne greier som kunst osv. Legen trodde nå at det med at jeg slet sosialt og ikke likte å prate med folk kunne komme av det jeg opplevde i barndommen. Var jo redd for å spørre om ting, og dumme meg ut og sånt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Å få diagnosen som 18åring er ikke nov uvanlig. De aller fleste får tross alt diagnosen som barn. 

Anonymkode: e8441...d6a

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg må bare gå dit. Legen har henvist meg og jeg lovte han å snakke med dem, så jeg kan ikke droppe det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...