Gå til innhold

"tullegaver"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skriver denne som anonym jeg, vil ikke skape konflikt dersom familiemedlemmer skulle finne på å forville seg inn hit...

Altså: Hva synes dere om "tulle-julegaver"? Med det mener jeg at man f.eks gir bort en bok om krypdyr til en som har utpreget edderkoppskrekk, barnetøy til ungt par uten barn (hint-hint), horribelt mønstrete/stygg duk/pute/andre pynteting...

Har en svigerfamilie som åpenbart synes at slike "tullegaver" er utrolig morsomme. De ler ihvertfall veldig av de selv, når de gir dem bort. Selv begynner jeg å gå litt lei. Greit nok hvis det er en liten ting, kanskje ved siden av en "ordentlig" gave, men når det er den gaven man får... Virker som om de bruker en del penger på disse gavene også. Jeg synes det er dumt, for disse gavene har jo ikke noe nytte for mottakeren, og er således bortkastet, i mine øyne.

Jeg som er vanskelig, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Det kan være morsomt, men man må vite at mottaker også synes det er morsomt. Hvis jeg skulle gitt bort en tullegave måtte det vært til noen jeg visste ville synes det var morsomt.

Endret av Fighter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere begge. Dette må man gi med varsomhet, være sikker på at det blir godt mottatt. Men selv da synes jeg det er litt bortkastet å bruke tid og penger på en gave som aldri blir brukt. Hvis man kjøoer noe man vet noen liker og har bruk for slår man i allefall aldri feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Hos oss har det i mange år vært morro å pakke inn ting så det er umulig å skjønne hva det er, og gjerne ha noen tullegaver også. Men hos oss kan tullegavene være billige(ikke alltid) ting som man trenger.

Forresten fikk jeg en hov i gave fra kattene våre etter at jeg hadde skaffet meg gullfisker. Det var en morsom gave som jeg faktisk trengte.

Men de siste årene har søsteren min tatt helt av. Hun tror at det er så forferdelig morsomt å pakke inn alt mulig. For eksempel: doruller, kjøkkenpapir, ulike former for boksmat etc... Det var morsomt de to første årene, men nå blir det bare dumt. Hun lager en stor greie ut av at hun har så mange gaver til oss og så er det bare tulleting, og en fornuftig ting. Hadde hun ikke brukt så mye tid og penger på tulletingene kunne vi faktisk heller fått en ordentlig ting til som vi trenger! Jeg har vært student de siste årene og hun har hatt en veldig god årslønn, og likevel har jeg kjøpt dyrere gaver til henne. Man blir jo litt skuffet når man legger mye tid og penger i en gave til sin egen søster, og så får man nesten bare drit tilbake når man vet at hun har ti ganger så god råd som meg...

Det er ikke meningen å lage en diskusjon om hvor mye ting skal koste, men heller at man bør gi ting man vet en person vil sette pris på i stedet for å jobbe så hardt for at folk skal synes man er morsom!! Og som regel er det bare den personen selv som ler av hele greia..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke si fra hva dere ønsker dere da?

På en tydelig måte?

Kanskje de skjønner at ikke alle synes det er like morsomt med tullegaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Tullegaver kan være morsomt, dersom alle er med på det. Kjæresten min får alltid tullegaver av kameratene sine til bursdagen. Sist fikk han f.eks en helt grusom, oransje stol fra syttitallet + en hundeleke formet som en kalkun. Og dette ble det jo mye moro utav. Men jeg syns at til jul så bør man kjøpe iallefall en ordentlig gave. Det er jo ikke noe moro om noen blir såra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg kjøper tullegaver så kjøper jeg ordentlig gave også, men jeg kan godt legge penger i en tullegave.

F.eks. da den første av oss venninnene flyttet hjemmefra; da kjøpt jeg og en annen sånn setetrekk og "teppe" til å ha rundt doen - i en lekker uringul farge.

Mulig mange liker slikt, men vi liker det ikke. De fikk da selvsagt ordentlig gave også, en de ønsket seg.

Jeg har forgjeves forsøkt å få tak i slike "do-dukker", men da jeg endelig fant det var eneste muligheten der å kjøpe oppskrift og lage faenskapet selv... :frustrert: Og DET gidder jeg jo ikke.

Men nå har jeg fått tak i en, og den skal jeg sette frem hver gang jeg har gjester :ler: Kan ikke ofre den eneste ene i gave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullegaver kan være morsomt. Men da må det være litt nyttige tullegaver. Og så må man vite at den som mottar den tar det med litt humor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi babytøy til et barnløst par som et hint er farlig... Lite vet vel giver om dette paret har bestemt seg for ikke å få barn - eller ennå verre - kanskje IKKE kan få barn...

Men jeg regner med at folk som gir tullegaver har litt mer kløkt enn å tulle med slikt... FY og FY!!

Selv mener jeg tullegaver (på alle plan) er meningsløst.

tobarnsmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forgjeves forsøkt å få tak i slike "do-dukker", men da jeg endelig fant det var eneste muligheten der å kjøpe oppskrift og lage faenskapet selv...  :frustrert:  Og DET gidder jeg jo ikke.

Er det en slik en du mener? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

Er det en slik en du mener? :ler:

Jajajaja!!! De er jo bare så grelle!!! Hysterisk morsomt!

Hos pappas bestekompis fra barndommen har de sånne på hver do! :ler:

Og jeg har et eksemplar i skapet mitt!!! :danse:

Perverst å ta 175 kroner for noe sånt da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat
:overrasket:

Jajajaja!!! De er jo bare så grelle!!! Hysterisk morsomt!

Hos pappas bestekompis fra barndommen har de sånne på hver do! :ler:

Og jeg har et eksemplar i skapet mitt!!! :danse:

Perverst å ta 175 kroner for noe sånt da!!!

hahahaha, bestemor strikket en sånn til meg da jeg var liten, i orange og brun kjole!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har AVTALE med svigerinnen min og mannen.

*Gaven skal koste max. 200,-

* Den må være utrolig harry og stygg

* Den må stå fremme til neste jul

Eksempel på slike gaver kan være:

- En 1,50 m høy keramikkfrosk, flat oppå hodet til å sette planter på.

- Blås-opp-globus

- CD-hunden til Ellos.Trykk hunden på rompa og en magisk CD-rack åpenbarer seg.

osv....

Ellers gir vi ikke tullegaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi babytøy til et barnløst par som et hint er farlig... Lite vet vel giver om dette paret har bestemt seg for ikke å få barn - eller ennå verre - kanskje IKKE kan få barn...

Men jeg regner med at folk som gir tullegaver har litt mer kløkt enn å tulle med slikt...  FY og FY!!

Selv mener jeg tullegaver (på alle plan) er meningsløst.

tobarnsmor

Vi fikk i bursdagsgave (vi har bursdag nesten samtidig) fra min kommende svoger, boken "alt om barnet" - som et hint. Vi hadde akkurat fått vite at det ikke er sikkert at vi kan få barn, pga en diagnose.

Det var utrolig vondt å få den boken, og sitte der og late som at dette var veldig morsomt..

Så en bønn til alle, la være å gi slike ting som er ment som et hint, det kan gjøre utrolig vondt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tullegaver kan være greit til bursdager mellom venner, etter min mening. til en viss grad.

men til jul er det annerledes, og om man kjøper tullegave til familiemedlemmer så bør det også følge med en skikkelig gave.

kan dere ta det opp med dem?

fortelle at du egentlig synes det er litt trist at det blir brukt masse tid og penger på noe som aldri kommer til å bli brukt eller ha noen betydning for deg likevel, og at det ville vært kjempekoselig å få noe du virkelig trenger og som du kan bruke eller kose deg med.

å kjøpe barnebok til noen som ikke har barn ville jeg sett på som særdeles uforskammet.

jeg har fått nok av hint om at det vel er på tide å finne seg en mann og få seg barn, klokka tikker, tiden går bla-bla-bla....

tror de faktisk ikke jeg legger merke til det?

tror ikke folk at dersom noen faktisk ØNSKER seg barn, og det har gått "over den tiden andre forventer at man får", så vet man faktisk om det selv?

og at det da enten er ett valg man tar eller kanskje mangler mulighet til å skaffe barn selv om man vil?

og det kan være sårt både om man som par sliter med å bli gravide og blant slike som meg som ønsker seg barn, og mann, men sliter med andre ting som gjør dette vanskelig.

følelsesløst synes jeg faktisk det er, og jeg er ikke allltid like tøff, men hadde jeg fått en barnebok hadde jeg faktisk sagt ifra. hadde IKKE ledd med og latt som jeg syntes det var morsomt, de skulle fått se eller høre ganske klart at dette IKKE er morsomt. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være gøy med tullegaver, men jeg synes ikke at hele "gavebeløpet" bør brukes på tull.

Dersom de synes det er så moro, så kan du jo spare på de du får å gi dem tilbake neste gang....

Men det beste hadde jo vært å si i fra at du ikke ønsker slikt tull. Da er det bedre å ikke få noen gave for da sparer giveren penger, du sparer skapplass eller naturen spares for søppelet...

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Takker for mange tilbakemeldinger.

Kanskje er det de "barne-hint-gavene" som har irritert meg mest. Jeg og mannen ønsker selv å bestemme når det er på tide med barn. Så får tiden vise om vi faktisk får noen. Synes det er litt utidig å komme med stadige hint om at de ønsker seg en liten i familien. Ihvertfall når hintene kommer igjen, og igjen...

Har ikke lyst til å si noe om tullegavene til giverne. Vi har et godt forhold egentlig, og jeg vil ikke la noe som i bunn og grunn er en bagatell ødelegge det. Skulle bare ønske at de skjønte at ikke alle har like mye glede av det som de selv.

I år har vi en lang ønskeliste som inneholder noe i alle prisklasser/nivåer. Så dersom de ønsker å gi oss/meg en julegave, så skal ikke jeg være vanskelig å be hvis de spør om ønsker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sint dersom jeg hadde fått slike tullegaver. Jeg hadde reist meg opp og kastet det rett i søpla med en gang slik at de så det.

At man får "rare" ting av barn er helt greit, men at voksne folk gir hverandre "søppel" ser jeg ingen hensikt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...