AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #1 Del Skrevet 28. februar 2022 Barnet mitt er 1 år, har ikke fått så mange tenner enda. Selv spiser jeg bare 2 maks 3 måltider om dagen, så barnet må jo ha flere enn det. Synes det er litt vanskelig å vite hva jeg skal lage til ungen. Blir fort ting som brødskiver og havregrøt, men synes ikke hun bør få det flere ganger om dagen. Er også redd for at hun skal sette ting i halsen så føler det begrenser en del. Hva gir du din ettåring å spise? Anonymkode: bc54b...fb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #2 Del Skrevet 28. februar 2022 Aner ikke Anonymkode: 4efd8...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #3 Del Skrevet 28. februar 2022 Du kan mose diverse grønnsaker til pure og gi henne som "grøt", siden hun har få tenner. Gjerne bare en grønnsak pr gang, sånn at du får bedre inntrykk av hva hun liker og ikke liker av det du gir henne. Spytter hun ut brokkoli med grimaser men svelger unna gulrot villig vekk, så vet du hva du kan gi mer av mye enklere. Du kan gi bittesmå biter av f.eks. kokt fisk i grønnsaksgrøten etterhvert også, om du vil prøve det. Fisk er lett å få i seg selv om man ikke har tenner, da det er mykt, og derfor lett moses med gummene eller mellom tunga og ganen. Anonymkode: e0d76...131 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #4 Del Skrevet 28. februar 2022 Min er 7mnd men gir grøt hvor jeg varierer kornslagene med ulike moser av blant annet svisker, aprikos og banan. Han spiser frukt som mellommåltid. Også får han middag. Varierer fra dag til dag hva dette er. Skal starte med brødskiver etter hvert som han får litt flere tenner. Anonymkode: f4b3b...ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #5 Del Skrevet 28. februar 2022 Eggerøre 🙂 Anonymkode: e9050...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #6 Del Skrevet 28. februar 2022 Mitt barn fikk helt vanlig mat når han var ett. Vi hadde riktignok ikke så mye salt eller sterke krydder i maten, og saltet heller ved bordet. Han hadde ikke så mange tenner, men gommene var sterke nok til å mose maten. Anonymkode: 6cf2b...080 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #7 Del Skrevet 28. februar 2022 Bananlapper er veldig populært her! Disse blir veldig myke inni, bruk feks bare ett egg og en banan, kanskje litt mandelmel for kalorienes skyld? Jeg bruker litt grøtpulver oppi. Du kan også lage havrelapper, da kan du feks ta havremel. Overkokt brokkoli og Overkokt gulrot er perfekt fingermat de kan øve på. De tygger jo med gommene, og bra trening for dem mtp gripeevne og det å prøve å spise selv. Eggepannekake med kun ett egg, stekt i smør og som en pannekake, det er godt med ost på 😊 Her går det for det meste i grøt eller brødskive til frokost, lunsj med opsies eller omelett eller havrelapp med hjemmelaget eplemos, middag blir som det vi andre spiser. Er det hjemmelaget tilsetter jeg ikke salt, er det for meget salt kan vi ikke ha det for ungen klikker om han får noe annet. Blir også en del ris retter med kylling. Anonymkode: eb62a...a91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #8 Del Skrevet 28. februar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan mose diverse grønnsaker til pure og gi henne som "grøt", siden hun har få tenner. Gjerne bare en grønnsak pr gang, sånn at du får bedre inntrykk av hva hun liker og ikke liker av det du gir henne. Spytter hun ut brokkoli med grimaser men svelger unna gulrot villig vekk, så vet du hva du kan gi mer av mye enklere. Du kan gi bittesmå biter av f.eks. kokt fisk i grønnsaksgrøten etterhvert også, om du vil prøve det. Fisk er lett å få i seg selv om man ikke har tenner, da det er mykt, og derfor lett moses med gummene eller mellom tunga og ganen. Anonymkode: e0d76...131 Man trenger ikke lage babymat til en ettåring. En ettåring kan spise det samme som resten av familien spiser, delt opp i passende biter. Anonymkode: 162ad...400 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #9 Del Skrevet 28. februar 2022 Anbefaler å koke opp ferdige middager og fryse ned, hvis dere selv ikke spiser så barnevennlige middager! Jeg pleide å lage flere store porsjoner om gangen, og fryse ned i små bokser. Én med kjøtt, én med fisk og én vegetar f.eks, slik at du kan variere. Lett å ta med på farten også. Men hvis du spiser sunt selv, kan 1-åringen spise det du spiser. Grønsaker, kjøtt, fisk osv. Ferdiglaga most mat er heller ikke så veldig spennende når de har blitt så gamle, så anbefaler å tilpasse eget kosthold til å passe ungen (ikke salte maten f.eks). De elsker å prøve seg frem selv, og jeg anbefaler babystyrt tilvenning! Google BLW Anonymkode: f9556...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #10 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man trenger ikke lage babymat til en ettåring. En ettåring kan spise det samme som resten av familien spiser, delt opp i passende biter. Anonymkode: 162ad...400 Dette 👆 Anonymkode: 697dd...8e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #11 Del Skrevet 28. februar 2022 Mange bra tips, vil bare tilføye at det ikke gjør noe med brødskiver og havregrøt. Gi grovbrød med ulikt pålegg feks. Anonymkode: e4e24...58c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #12 Del Skrevet 28. februar 2022 Alt hva vi hadde til middag, i passe størrelse. Laget alt usaltet så salta vi når vi spiste. Ikke ris som tilbehør for ofte Andre måltider : bananlapper, avokado og egg, matmuffins, eggerøre, hjemmelaga smoothier og sånt. Ga og nøtter, som var knust slik det ikke var noe fare for kvelning. Nesten alltid frukt eller grønnsaker til alle måltider. Anonymkode: 3fbbe...958 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #13 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min er 7mnd men gir grøt hvor jeg varierer kornslagene med ulike moser av blant annet svisker, aprikos og banan. Han spiser frukt som mellommåltid. Også får han middag. Varierer fra dag til dag hva dette er. Skal starte med brødskiver etter hvert som han får litt flere tenner. Anonymkode: f4b3b...ebd Godt tips, har holdt oss på havregryn men kan jo blande inn andre kornslag. Takk AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt barn fikk helt vanlig mat når han var ett. Vi hadde riktignok ikke så mye salt eller sterke krydder i maten, og saltet heller ved bordet. Han hadde ikke så mange tenner, men gommene var sterke nok til å mose maten. Anonymkode: 6cf2b...080 Ja, bruker å gi middagsmat når vi andre spiser dersom det er passende. Men hun spiser mye oftere enn vi andre så det er det... Hun virker litt usikker på noen typer mat, det kommer gjerne fort ut igjen hvis hun ikke klarer å tygge den med gommene. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bananlapper er veldig populært her! Disse blir veldig myke inni, bruk feks bare ett egg og en banan, kanskje litt mandelmel for kalorienes skyld? Jeg bruker litt grøtpulver oppi. Du kan også lage havrelapper, da kan du feks ta havremel. Overkokt brokkoli og Overkokt gulrot er perfekt fingermat de kan øve på. De tygger jo med gommene, og bra trening for dem mtp gripeevne og det å prøve å spise selv. Eggepannekake med kun ett egg, stekt i smør og som en pannekake, det er godt med ost på 😊 Her går det for det meste i grøt eller brødskive til frokost, lunsj med opsies eller omelett eller havrelapp med hjemmelaget eplemos, middag blir som det vi andre spiser. Er det hjemmelaget tilsetter jeg ikke salt, er det for meget salt kan vi ikke ha det for ungen klikker om han får noe annet. Blir også en del ris retter med kylling. Anonymkode: eb62a...a91 Takk for tips! Bananlapper er populært, lager det når vi har bananer Ikke så glad i egg, så bra med forskjellige måter å tilberede egg på 👍 Anonymkode: bc54b...fb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #14 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet mitt er 1 år, har ikke fått så mange tenner enda. Selv spiser jeg bare 2 maks 3 måltider om dagen, så barnet må jo ha flere enn det. Synes det er litt vanskelig å vite hva jeg skal lage til ungen. Blir fort ting som brødskiver og havregrøt, men synes ikke hun bør få det flere ganger om dagen. Er også redd for at hun skal sette ting i halsen så føler det begrenser en del. Hva gir du din ettåring å spise? Anonymkode: bc54b...fb5 De skal jo ha flere faste måltider om dagen. Frokost, lunsj, middag og kvelds. Og de spiser jo det samme som resten av familien for det meste. Går hun ikke i barnehage? Vanlig frokost er jo brødmat, havregrøt, yoghurt, frukt, musli, omlett, lapper osv. Mulighetene er jo nærmest uendelige. Lunsj er mye det samme som frokost Middag er stortsett det samme som resten av familien Kvelds kan være middagsrester eller det samme som frokost/ lunsj. Anonymkode: bac5e...4fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #15 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anbefaler å koke opp ferdige middager og fryse ned, hvis dere selv ikke spiser så barnevennlige middager! Jeg pleide å lage flere store porsjoner om gangen, og fryse ned i små bokser. Én med kjøtt, én med fisk og én vegetar f.eks, slik at du kan variere. Lett å ta med på farten også. Men hvis du spiser sunt selv, kan 1-åringen spise det du spiser. Grønsaker, kjøtt, fisk osv. Ferdiglaga most mat er heller ikke så veldig spennende når de har blitt så gamle, så anbefaler å tilpasse eget kosthold til å passe ungen (ikke salte maten f.eks). De elsker å prøve seg frem selv, og jeg anbefaler babystyrt tilvenning! Google BLW Anonymkode: f9556...eaa Vi spiser mest ren mat ja, så som oftest kan hun ha i alle fall deler av det vi spiser. Har pleid å lage ulike moser og fryse ned, men har dabbet litt av i det siste. Får ta det opp igjen AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange bra tips, vil bare tilføye at det ikke gjør noe med brødskiver og havregrøt. Gi grovbrød med ulikt pålegg feks. Anonymkode: e4e24...58c Ja, det er ikke noe i veien med det, føler bare at det er nok med et brødmåltid og en havregrøt om dagen 😛 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt hva vi hadde til middag, i passe størrelse. Laget alt usaltet så salta vi når vi spiste. Ikke ris som tilbehør for ofte Andre måltider : bananlapper, avokado og egg, matmuffins, eggerøre, hjemmelaga smoothier og sånt. Ga og nøtter, som var knust slik det ikke var noe fare for kvelning. Nesten alltid frukt eller grønnsaker til alle måltider. Anonymkode: 3fbbe...958 Nøtter har vi ikke smakt på enda, det var lurt går an å ha på grøt for å variere også. Anonymkode: bc54b...fb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #16 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De skal jo ha flere faste måltider om dagen. Frokost, lunsj, middag og kvelds. Og de spiser jo det samme som resten av familien for det meste. Går hun ikke i barnehage? Vanlig frokost er jo brødmat, havregrøt, yoghurt, frukt, musli, omlett, lapper osv. Mulighetene er jo nærmest uendelige. Lunsj er mye det samme som frokost Middag er stortsett det samme som resten av familien Kvelds kan være middagsrester eller det samme som frokost/ lunsj. Anonymkode: bac5e...4fd Begynner om noen uker Anonymkode: bc54b...fb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #17 Del Skrevet 28. februar 2022 Det at hun ikke har så mange tenner trenger ikke å ha noe å si, babyer er kjempesterk i gommene minien her har kun 2 tenner, men klarer å tygge det meste😅 vi gir han mye av det vi selv spiser, smoothie, havregrøt, lapper, brødskiver, omelett, etc. Til middag spiser han fisk, kylling, pasta osv., lar babyens posjon av grønnsakene koke lenger så de er lettere å tygge (og dropper saltet ). Ellers kan du jo begynne å innføre litt melkeprodukter nå når hun er over ett år, for eksempel yoghurt Anonymkode: d3a1a...75d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #18 Del Skrevet 28. februar 2022 Vi tilby vår det samme som vi spiser. Samme om det er lasagne, chilli suppe eller potetmos. Enten spiser hun, smaker på, kaster på gulvet. Utover det spiser hun mye frukt, samt grovbrød i biter, cottage cheese, div hjemmelaga grønnsaksmoser, bønner osv. og grøt til kvelds. Anonymkode: f2cdd...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heln Skrevet 1. mars 2022 #19 Del Skrevet 1. mars 2022 Her får han brødskive med div pålegg og frukt/grønt til frokost. Til lunsj får han yoghurt med havregryn i, eventuelt kokt/stekt egg med grønnsaker og frukt til, middagsrester etc. Middag er det samme som oss, og kveldsmat er enten grøt eller brødskive. Smoothie lager vi ofte, får lurt inn grønnsaker han ikke er så glad i der. Jeg er ikke så begeistret for at det blir mye kornmat, som det jo ofte blir særlig når de går i barnehage. Så i helgene prøver vi å variere mest mulig, og få inn mer frukt og grønt enn han vil få ellers i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #20 Del Skrevet 1. mars 2022 Begge våre har spist grøt med sviskemos til frokost (varierer litt type grøt, så de ikke går lei), skiver til lunsj, frukt og yoghurt som mellommåltid, det samme som oss til middag (salter ved bordet, og moser maten ved behov), og grøt eller skive til kvelds. Begge våre har vært sent ute med tenner. Begge hadde bare to tenner da de ble ett. Vi har most middagen til begge våre ettåringer. Jeg hører folk sier at de klarer jo så fint å tygge, men det ser det ikke ut til at våre klarer. Altså, kylling og sånt? Klarer de virkelig tygge kyllingbiter?? Man skal jo ikke gi hard mat, i følge anbefalingene, og kylling går ikke i oppløsning på samme måte som overkokte grønnsaker gjør. Det hadde vært veldig greit om vi bare kunne gi det samme som oss uten å styre med mosing, men jeg er livredd for at han skal sette i halsen. Storebroren gjorde det skikkelig en gang, full heimlich-manøver i heimen og jeg har aldri vært så redd i mitt liv.. Anonymkode: 8ff6e...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå