Gå til innhold

Hva skjer med meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid sover godt, men for to uker siden så slet jeg med sovingen, klarte ikke å sovne like fort som før og hvis jeg sovner så våkner jeg om en til to timer. Det har bedret seg litt nå men sliter litt med svette, våkner opp svett, ikke hver natt men ja. Føler meg også rar, vanskelig å forklare, som om jeg ikke er meg selv. Ingen glede eller noe, livet føles så vanskelig. I tillegg har jeg slitet med angst i mange år men har alltid holdt den i sjakk, liksom. 

Jeg har mensen hver mnd, den kommer når den skal. Har også tatt blodprøver i januar for stoffskifte, alle blodprøver normale. Går også til gynekolog hvert år,  og ifjor sommer sa han at jeg har mange egg igjen.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Hvilken vei skal jeg gå for å hjelpe meg selv? Har dere noen råd til meg, vær så snill.?

Jeg er redd for at det feiler meg noe som jeg ikke vet om, for jeg har aldri følt meg på denne måten. Jeg føler at hele min livsglede er suget ut av meg. Føler meg så merkelig at jeg ikke klarer å finne ord som kan beskrive følelsen jeg føler.

Hjelp meg.:(

Anonymkode: afbd4...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du? 

Det kunne vært begynnende overgangsalder. Det kan skje fra 36-55. 

Kanskje livet ditt har blitt monotont, at du er i en fase der man lurer på meningen med alt og det føles tomt. Hvilket er helt normalt at skjer innimellom. Kanskje er du ikke ditt sanne jeg eller på rett sted og trenger å reflektere over om det bør gjøres noen forandringer. Vi lever ofte et veldig "kjørt løp" noe som både er lite givende og utfordrende.

Anonymkode: eea4e...024

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor gammel er du? 

Det kunne vært begynnende overgangsalder. Det kan skje fra 36-55. 

Kanskje livet ditt har blitt monotont, at du er i en fase der man lurer på meningen med alt og det føles tomt. Hvilket er helt normalt at skjer innimellom. Kanskje er du ikke ditt sanne jeg eller på rett sted og trenger å reflektere over om det bør gjøres noen forandringer. Vi lever ofte et veldig "kjørt løp" noe som både er lite givende og utfordrende.

Jeg er blitt 40. Moren min kom ikke i overgangsalderen før hun var over 50. Tok også blodprøve i fjor da jeg også hadde en periode med nattesvette og var ikke i overgangsalderen.  Kanskje er dette noe som kommer og går, vet ikke. At jeg sliter litt med søvnen i det siste og det stresser meg og kanskje resulterer at jeg våkner svett.

Og jeg vet ikke hvordan jeg kan hjelpe meg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er blitt 40. Moren min kom ikke i overgangsalderen før hun var over 50. Tok også blodprøve i fjor da jeg også hadde en periode med nattesvette og var ikke i overgangsalderen.  Kanskje er dette noe som kommer og går, vet ikke. At jeg sliter litt med søvnen i det siste og det stresser meg og kanskje resulterer at jeg våkner svett.

Jeg har det litt som deg, og har hatt det sånn i mange år. Perioder med kaldsvette, dårlig søvn, sykdomsfølelse som kommer og går.. Man kan visst være i en overgangsalder-prosess selv om man ikke har kommet i overgangsalderen, jeg er 46, og har tatt disse blodprøvene jevnlig pga symptomene. Mensen var også veldig ustabil et par år, men nå er den plutselig normal igjen🤷‍♀️ Og blodprøvene er fine. Jeg har bare innfunnet meg med at det er sånn, så lenge alle blodprøver er ok. Men jeg har også fibromyalgi i tillegg, så noen av symptomene stammer derfra. Kaldsvettingen derimot, tror jeg skyldes at denne overgangsalderen er i en begynnende fase som enda ikke vises på prøver. Så lenge alle blodprøvene dine er ok, så er det sikkert en ufarlig grunn, det er ikke alt man finner svar på, dessverre (som min lege sier gang på gang..).

En annen mulig årsak, er av mer åndelig karakter. Om du er interessert, kan du google «åndelig oppstigning», «åndelig oppvåkning», «bevissthetsskifte», og symptomer på dette. Helt ufarlige greier, men interessant😊

Anonymkode: 3d5d4...091

Skrevet

Har du fått noen behandling for angsten din i disse årene som du har slitt med det? Eller har du gått ubehandlet? Det du beskriver høres jo ut som angst, synes jeg. Angst kan endre form og det kan påvirke søvnen. Det er typisk med tidlige oppvåkninger.

Man forandrer seg også hele livet. Som ung tålte man både det ene og det andre, stress, søvnmangel og høyt tempo. I 30- og 40-årene merker kanskje noen at det skal mindre til før man ikke sover like godt som tidligere. Svaret trenger ikke være "skumlere" enn det.

Følger du råd for god søvnhygiene? https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnhygiene-gode-rad-ved-sovnproblemer Noen av disse er kjedelige og ubehagelige, men de fungerer.

Det skader heller ikke å ta en prat med fastlegen om symptomene dine og ta en liten sjekk. Om ikke noe annet så kan det kanskje hjelpe deg å stresse mindre rundt søvnen.

Anonymkode: bd087...376

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kom i overgangsalderen ved 38 er jeg ganske sikker på. Negative prøver  men dette er ikke meg. Hadde nattesvette en stund. Før sov jeg alltid godt men etter dette ikke. Søvnen blir dårligere med alderen og det må man bare leve med. Tåler det bedre nå enn til å begynne med. Da ble jeg veldig stresset og var på gråten på dagtid pga søvnmangel. Nå så takler jeg det greit og tåler mindre søvn. Er 40. Har forandret meg mye i væremåte og satt spørsmålstegn ved mye i livet og reflekterer over andre ting enn før. Prioriteringene er anerledes. Har også angst men har hatt den siden jeg var 8 så det er ikke noe nytt. Forstår mer av den nå. Fra å bare være følelser er det nå noen klare tanker rundt hva det er. Det hjelper litt. Fysisk så tåles mindre det er sikkert. Ryker på skade for et godt ord. Bare det å strekke på seg er risiko for krampe. Og vekten viser str lubben  bare man tenker på mat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du fått noen behandling for angsten din i disse årene som du har slitt med det? Eller har du gått ubehandlet? Det du beskriver høres jo ut som angst, synes jeg. Angst kan endre form og det kan påvirke søvnen. Det er typisk med tidlige oppvåkninger.

Man forandrer seg også hele livet. Som ung tålte man både det ene og det andre, stress, søvnmangel og høyt tempo. I 30- og 40-årene merker kanskje noen at det skal mindre til før man ikke sover like godt som tidligere. Svaret trenger ikke være "skumlere" enn det.

Følger du råd for god søvnhygiene? https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnhygiene-gode-rad-ved-sovnproblemer Noen av disse er kjedelige og ubehagelige, men de fungerer.

Det skader heller ikke å ta en prat med fastlegen om symptomene dine og ta en liten sjekk. Om ikke noe annet så kan det kanskje hjelpe deg å stresse mindre rundt søvnen.

Anonymkode: bd087...376

Jeg fikk det i begynnelsen og helt siden de fikk meg til å starte på AD så ble det slutt på samtaler. Ble henvist til Dps en gang og fikk avslag. Har gått til psykiatrisk sykepleier i komunen også, men det ble også slutt på. Så jeg er egentlig overlatt til meg selv når det gjelder angst ol.

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke deprimert?

Anonymkode: 39000...132

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...