Gå til innhold

Dele Jodix jodtabletter med venner, hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg er student, bor for meg selv på en hybel, og har bestilt en boks med 10 jodtabletter, men jeg trenger jo ikke alle disse 10 tablettene.

Er det mulig å dele med seg eller blir virkningen av tablettene "ødelagt" av å unødvendig åpne opp boksen? Siden tablettene kommer i en boks og ikke i et pillebrett, hvordan skal disse tablettene oppbevares dersom jeg vil gi til andre? Kan jeg pakke dem inn en og en i aluminiumsfolie eller vil det ødelegge tablettene?

Noen med tips? :) Helt unødvendig å sitte på 10 stk når jeg bor alene og folk ellers sliter med å få kjøpt 

Anonymkode: 38917...7f6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1561550-dele-jodix-jodtabletter-med-venner-hvordan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En jod tablett er jo bare en "vaksine" for 24 timer så det kan jo være du trenger flere selv, det spørs jo på hvor ille det blir.

Anonymkode: faa1d...7d9

Hvis du har tenkt å ta en Jodix hvert døgn så tror jeg du får et problem.

Anonymkode: c4f8c...746

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har tenkt å ta en Jodix hvert døgn så tror jeg du får et problem.

Anonymkode: c4f8c...746

I noen sjeldne tilfeller kan befolkningen bli eksponert for radioaktivt jod i mer enn 24 timer. Hvis det skjer, kan det være aktuelt for noen befolkningsgrupper å ta en dose stabilt jod hver 24. time i noen få dager. Dette anbefales IKKE for nyfødte, gravide og ammende.
https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf

Anonymkode: 0ad57...c59

• Liker 1
Gjest MuggenKanari
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hm jeg fikk beskjed på apoteket at det var kun engangsdose…uansett er jeg over 40 år, hva er greia med den «aldersgrensen»?

Anonymkode: 8a936...827

"Voksne over 40 år har liten risiko for å få kreft i skjoldbruskkjertelen pga radioaktivt jod og man har ikke sett noen reduksjon av kreftrisiko for denne aldersgruppen ved å ta jodtabletter. Derfor anbefaler myndighetene ikke jodtabletter til denne gruppen."

https://dsa.no › atomberedskapPDF

Spørsmål og svar om jodtabletter - DSA.no

En person trebger ikke 10. Det er det som er problemet nå at folk hamstrer både 10 og 100 pakninger. Totalt unødvendig. Pillene må oppbevares tørt og ikke være eksponert for lys. Så hvis dere har en boks, eller feks kjøper en ekstra tyggis drops boks på butikken (de som kommer i metal), så kan de oppbevares i den. Jeg hadde i tillegg lagt den boksen i en plastikkpose.

Anonymkode: 8a429...83a

• Liker 1
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En person trebger ikke 10. Det er det som er problemet nå at folk hamstrer både 10 og 100 pakninger. Totalt unødvendig. Pillene må oppbevares tørt og ikke være eksponert for lys. Så hvis dere har en boks, eller feks kjøper en ekstra tyggis drops boks på butikken (de som kommer i metal), så kan de oppbevares i den. Jeg hadde i tillegg lagt den boksen i en plastikkpose.

Anonymkode: 8a429...83a

Nei jeg vil ikke ha 10 heller, men det er nå engang minste forpakning så man har ikke så mye valg.

Anonymkode: 33de4...1eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...