Gjest MuggenKanari Skrevet 2. mars 2022 #861 Del Skrevet 2. mars 2022 Sommer2464 skrev (Akkurat nå): Må dere krisemaksimere alt å tro det blir atomkrig. Hvorfor tror du folk tror det blir atomkrig og ikke bare vil være forberedt om det skjer en ulykke? Er mange som ikke har visst før nå at det anbefales at man har jodix liggende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 2. mars 2022 #862 Del Skrevet 2. mars 2022 Det må ikke atomkrig til for at en bør ha jodix liggende. Det kunne jo ha skjedd en ulykke, slik som i Tsjernobyl. Er jo bare å kjøpe engangs og ha i et lite beredskapslager. Greit å ha lys til å tenne/lommelykt om strømmen går(spesielt på vinterhalvåret når alt er mørkt), litt ekstra vann om en vannforsyning skulle blitt forurenset, eller en pandemi til som gjør at en ikke bør gå så mye ut av huset for å forhindre å bli smittet, ha noe sårrens i tilfelle en kutter seg med kniv etc. Å ha et lite i tilfelle lager er nok ikke så dumt. De sier at ikke alle trenger det, så en kan jo velge å gå ut i fra det. For meg skader det ikke å ha liggende. Leste et sted at en kan ta disse om de går ut på dato så lenge de er lagret tørt og i grei temp. Satser på at det ikke må brukes, og tror ikke vi kommer til å bruke de. Men skulle det skjedd noe så har vi en liten pakke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 2. mars 2022 #863 Del Skrevet 2. mars 2022 Stressedoutgurl skrev (3 minutter siden): Det må ikke atomkrig til for at en bør ha jodix liggende. Det kunne jo ha skjedd en ulykke, slik som i Tsjernobyl. Er jo bare å kjøpe engangs og ha i et lite beredskapslager. Greit å ha lys til å tenne/lommelykt om strømmen går(spesielt på vinterhalvåret når alt er mørkt), litt ekstra vann om en vannforsyning skulle blitt forurenset, eller en pandemi til som gjør at en ikke bør gå så mye ut av huset for å forhindre å bli smittet, ha noe sårrens i tilfelle en kutter seg med kniv etc. Å ha et lite i tilfelle lager er nok ikke så dumt. De sier at ikke alle trenger det, så en kan jo velge å gå ut i fra det. For meg skader det ikke å ha liggende. Leste et sted at en kan ta disse om de går ut på dato så lenge de er lagret tørt og i grei temp. Satser på at det ikke må brukes, og tror ikke vi kommer til å bruke de. Men skulle det skjedd noe så har vi en liten pakke. I see😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 2. mars 2022 #864 Del Skrevet 2. mars 2022 Sommer2464 skrev (1 time siden): Må dere krisemaksimere alt å tro det blir atomkrig. Nei, må ikke det, men greit å være føre var spesielt når man har små barn man vi se vokse opp, og det står om atombomber og Jodix i avisa hver dag nå for tiden 😑 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #865 Del Skrevet 3. mars 2022 Hvorfor trenger ikke folk over 40 jodix mot radioaktivitet? Spurte etter på apoteket i går, har aldri visst om det med jod/radiaoaktivtet før forleden. De skrev meg på en venteliste, men sa ingenting om at voksne over 40 ikke trenger det. Leste bare at Nakstad skrev det på VG. Uten nærmere forklaring hvorfor vi ikke trenger det. Nå tenker jeg frasi meg dem igjen, når jeg får beskjed. Hvis det faktisk er sånn at vi ikke trenger det. Anonymkode: 60d89...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #866 Del Skrevet 3. mars 2022 Jodtablettene skal beskytte mot kreft i skjoldbruskkjertelen og det er svært lite sannsynlig at man får når man er over 40. Jod beskytter de yngre. Anonymkode: 6a269...8c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 3. mars 2022 #867 Del Skrevet 3. mars 2022 (endret) Det er først og fremst barn under 18 som trenger Jodix for å redusere faren for kreft i skjoldbruskkjertelen ved atomforurensing. Mennesker mellom 18 og 35/40 har noe forhøyet risiko for kreft ved atomforurensing og derfor skal de også ha det, mens for folk over 40 er denne risikoen liten eller fraværende - og dermed er det ikke behov for Jodix i denne aldersgruppen. Endret 3. mars 2022 av MollyJones skrev feil kjertel ;) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #868 Del Skrevet 3. mars 2022 Fordi folk over 40 ikke har risiko for å utvikle kreft i skjoldbruskskjertelen. Wasim Zahid har laget en video om Jod, hvem, hva, når og hvorfor: Anonymkode: 47e7d...a42 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #869 Del Skrevet 3. mars 2022 MollyJones skrev (1 minutt siden): bukspyttkjertelen ? Anonymkode: 6a269...8c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 3. mars 2022 #870 Del Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ? Anonymkode: 6a269...8c2 Det gikk litt fort i svingene - det er selvsagt skjoldbruskkjertelen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #871 Del Skrevet 3. mars 2022 Jeg leste at sted at jodtabletter har en bivirkning. Og at for de under 40 er bivirkningene «bedre» enn skadene de kan få dersom de ikke tar jod. For de over 40 er det motsatt. Anonymkode: 336d9...c52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #872 Del Skrevet 3. mars 2022 Jeg fikk nesten ikke lov til å bestille på apoteket da jeg skulle ha. Fikk krass beskjed om at de over 40 ikke trenger, og beskjed om at de prioriterte de under 40 for å stå i kø.. Jeg ringte inn, så hvordan hun kunne vite alderen min, vet ikke jeg. Jeg sa at både samboer og jeg er under 30, så jeg trodde det gjaldt oss også. Da fikk jeg plutselig lov til å stå i kø. Endte med å heller bestille på nett. Men det er samme apotek som nesten nektet samboer å få (sterke) tabletter han hadde resept på (så dette var legen som hadde bestemt at han skulle ha de i en periode), så de er ikke helt riktig justert på det apoteket.. Anonymkode: 16cc7...4f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #873 Del Skrevet 3. mars 2022 Takk alle. Da sier jeg dem fra meg. Er over 60, så da er det nok helt sikkert unøvendig. Takk også for infomativ video. Anonymkode: 60d89...db6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBræker Skrevet 3. mars 2022 #874 Del Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk alle. Da sier jeg dem fra meg. Er over 60, så da er det nok helt sikkert unøvendig. Takk også for infomativ video. Anonymkode: 60d89...db6 "13. Kan eldre folk ta jodtabletter? a. Myndighetene anbefaler ikke jodtabletter for voksne over 40 år. Det er ikke farlig om du tar det, men det gir ingen reduksjon i risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen. b. For eldre mennesker er det i tillegg større sjanse for bivirkninger fra jodtabletter." https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBræker Skrevet 3. mars 2022 #875 Del Skrevet 3. mars 2022 "13. Kan eldre folk ta jodtabletter? a. Myndighetene anbefaler ikke jodtabletter for voksne over 40 år. Det er ikke farlig om du tar det, men det gir ingen reduksjon i risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen. b. For eldre mennesker er det i tillegg større sjanse for bivirkninger fra jodtabletter." https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #876 Del Skrevet 3. mars 2022 Er 43 og kommer til å ta Jodix om noe skjer. Det er en sjanse for å utvikle den krefttypen og med mine gener…..🥴 Anonymkode: 77ec5...1a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. mars 2022 #877 Del Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg leste at sted at jodtabletter har en bivirkning. Og at for de under 40 er bivirkningene «bedre» enn skadene de kan få dersom de ikke tar jod. For de over 40 er det motsatt. Anonymkode: 336d9...c52 Ja, jeg bestilte på nett - og leste i ettertid på infosidene at de over 40 (jeg fyller 41) og de med forstyrrelser i skjoldbruskkjertelen (jeg har halv kjertel) ikke skal ta. Så da blir de liggende her til barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #878 Del Skrevet 3. mars 2022 43 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk nesten ikke lov til å bestille på apoteket da jeg skulle ha. Fikk krass beskjed om at de over 40 ikke trenger, og beskjed om at de prioriterte de under 40 for å stå i kø.. Jeg ringte inn, så hvordan hun kunne vite alderen min, vet ikke jeg. Jeg sa at både samboer og jeg er under 30, så jeg trodde det gjaldt oss også. Da fikk jeg plutselig lov til å stå i kø. Endte med å heller bestille på nett. Men det er samme apotek som nesten nektet samboer å få (sterke) tabletter han hadde resept på (så dette var legen som hadde bestemt at han skulle ha de i en periode), så de er ikke helt riktig justert på det apoteket.. Anonymkode: 16cc7...4f9 Kanskje du ser ut som du er over 40 da. Anonymkode: fecbf...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #879 Del Skrevet 3. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kanskje du ser ut som du er over 40 da. Anonymkode: fecbf...dbb Men alder bør ikke spille noe rolle om du får kjøpe Jodix! Jeg er over 40, men jeg trenger likevel Jodix! Har to barn under 10 år! Anonymkode: 41235...352 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #880 Del Skrevet 3. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Men alder bør ikke spille noe rolle om du får kjøpe Jodix! Jeg er over 40, men jeg trenger likevel Jodix! Har to barn under 10 år! Anonymkode: 41235...352 Da regner jeg med du er såpass oppegående at du sier det er til barna dine 😌 Anonymkode: fecbf...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå