AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #701 Del Skrevet 28. februar 2022 Jeg kan godt handle min kvote for noen hysterikere, så lenge de legger ut hva det koster. Driter i å ha et lager selv. Anonymkode: 2d6be...69d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #702 Del Skrevet 28. februar 2022 I noen sjeldne tilfeller kan befolkningen bli eksponert for radioaktivt jod i mer enn 24 timer. Hvis det skjer, kan det være aktuelt for noen befolkningsgrupper å ta en dose stabilt jod hver 24. time i noen få dager. Dette anbefales IKKE for nyfødte, gravide og ammende. https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf NB! Det vil bli gitt informasjon HVIS og eventuelt NÅR man eventuelt skal innta Jodix! LES helst hele dokumentet i linken. Burde vi ikke ha fått et eget Beredskapsunderforum her på KG i disse tider når det er så mye tråder om beredskap inkl Jodix?? Anonymkode: 198c9...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #703 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): . I noen sjeldne tilfeller kan befolkningen bli eksponert for radioaktivt jod i mer enn 24 timer. Hvis det skjer, kan det være aktuelt for noen befolkningsgrupper å ta en dose stabilt jod hver 24. time i noen få dager. Dette anbefales IKKE for nyfødte, gravide og ammende. https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf NB! Det vil bli gitt informasjon HVIS og eventuelt NÅR man eventuelt skal innta Jodix! Anonymkode: f5c41...816 Det stemmer. Så alle som sier at man kun har behov for en tablett har ikke helt fulgt med i timen. En familie på fire kan fort ha behov for åtte tabletter. Anonymkode: a439b...c57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #704 Del Skrevet 28. februar 2022 De over 40 skal heller ikke ha noen jod tabletter! Anonymkode: 3fa21...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 28. februar 2022 #705 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 🤦♀️ Den skal ikke åpnes! Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. Det går kraftig utover holdbarheten. Anonymkode: 66c2e...82a Hvor har du denne informasjonen fra? Jodtabletter er svært stabile og beholder kvaliteten selv etter utløpsdato. Det står heller ingen ting i pakningsvedlegget at de må oppbevares i uåpnet boks. Dessuten er holdbarhetsdatoen på 4 år (og de forringes nok ikke på denne tiden heller), så dersom det «går kraftig ut over holdbarheten» (din (udokumenterte) påstand) så tror jeg det går greit, altså... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #706 Del Skrevet 28. februar 2022 Hohoho, dette minner så om hysteriet med doruller!😅 Hadde heldigvis en 7-8 ruller igjen hjemme så jeg kunne vente et par uker før jeg kjøpte meg EN ny pakke når det ble behov for det igjen. Merket aldri noe til manko, men pustet med magen og lot meg ikke dra med i hysteriet heller. Tipper forskjellige hytter her var lastet med doruller ja! Nå har jeg hatt Jodtabletter i årevis da. Vi fikk fra jobben i 2016, tror de har ganske god holdbarhet så jeg gidder ikke å stresse ass. Anonymkode: 8bded...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #707 Del Skrevet 28. februar 2022 Det er jo bare anbefalt til de under 18, gravide og ammende og i noen tilfeller alle under 40år. Anonymkode: 9bf06...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #708 Del Skrevet 28. februar 2022 Sitat Det er barn, unge og gravide og ammende kvinner som har størst risiko for å få kreft i skjoldbruskkjertelen etter å ha blitt utsatt for radioaktivt jod. Helsedirektoratet skriver at det i helt spesielle situasjoner også være aktuelt med tabletter for voksne mellom 18 og 40 år. https://www.vi.no/helse/disse-trenger-ikke-a-ha-jodtabletter-i-beredskap/75486108 Anonymkode: 9bf06...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #709 Del Skrevet 28. februar 2022 Når skal jodtabletter tas? 24. Når skal jeg ta jodtabletter? a. Jodtabletter skal bare tas etter råd fra myndighetene. I tilfelle en atomulykke, vil råd bli gitt gjennom mediene, på www.stralevernet.no og www.helsenorge.no. b. Det er viktig å ta tabletten så tett opptil eksponering som mulig. Myndighetene vil gi råd om akkurat når du bør ta det. Anonymkode: 198c9...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #710 Del Skrevet 28. februar 2022 Dere over 40 er ikke anbefalt å ta jod tabletter! Anonymkode: 50ffe...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #711 Del Skrevet 28. februar 2022 Jeg fikk nettopp bestilt Jodix-tabletter på Boots apotek: https://www.boots.no/jodix-130-mg-10-tabletter-012104 Anonymkode: 3088b...d58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #712 Del Skrevet 28. februar 2022 Hvis du vil foreslå nytt underforum bør du gjøre det i riktig kategori!😉 Anonymkode: 397c5...e04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #713 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Neida, jeg har det ganske så greit. Tror nok du er litt misunnelig der du sitter med dårlig økonomi. Anonymkode: 66c2e...82a Tråden handler om Jodix, ikke om min personlig økonomi. Du kan derimot lese om min økonomi i media, om du er interessert. Anonymkode: 054d5...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 28. februar 2022 #714 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ukraina har 15 reaktorer (tilsvarende Tsjernobyl). Hvis det skjer en ulykke og det blåser mot Norge så vil vi få radioaktivt avfall og må ta jod for å ikke utvikle kreft grunnet atomavfall. Anonymkode: 031a0...4e8 Virker som du har litt overdrevet tro på Jod. Jod beskytter bare mot en spesielt hissig kreftform som kan oppstå hos yngre mennesker. Kroppen trenger Jod til utvikling av hjerne og nerveceller. Når disse er ferdig utviklet vil kroppen i mye mindre grad absorbere Jod. Det er mange andre kreftformer du vil kunne få på grunn av radioaktivt nedfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 28. februar 2022 #715 Del Skrevet 28. februar 2022 Spør under ris og ros, TS. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #716 Del Skrevet 28. februar 2022 Dersom en familie ikke har nok tabletter til alle, så skal man prioritere barn og unge under 18 år, gravide og ammende. 18. Hvor mye koster det? a. En pakke på 10 stk koster ca. 299,- b. En vanlig familie trenger kun en pakke. (fra linken over) Anonymkode: 198c9...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #717 Del Skrevet 28. februar 2022 11. Hva hvis man er 39 år og 51 uker, eller 40 år og 1 uke? Går grensen akkurat på 40 år? a. Grensen på 40 år er en praktisk grense. Dersom du har tabletter for hånden og er over 40, kan du også ta tabletter – men det gir deg antakelig ingen reduksjon i kreftrisiko. b. Dersom en familie ikke har nok tabletter til alle, så skal man prioritere barn og unge under 18 år, gravide og ammende. 18. Hvor mye koster det? a. En pakke på 10 stk koster ca. 299,- b. En vanlig familie trenger kun en pakke. https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf Anonymkode: f5c41...816 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #718 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Vi har to hytter, og jeg ønsker å ha liggende en boks hvert sted. Ergo trenger jeg tre bokser. Anonymkode: 66c2e...82a NEI. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 11. Hva hvis man er 39 år og 51 uker, eller 40 år og 1 uke? Går grensen akkurat på 40 år? a. Grensen på 40 år er en praktisk grense. Dersom du har tabletter for hånden og er over 40, kan du også ta tabletter – men det gir deg antakelig ingen reduksjon i kreftrisiko. b. Dersom en familie ikke har nok tabletter til alle, så skal man prioritere barn og unge under 18 år, gravide og ammende. 18. Hvor mye koster det? a. En pakke på 10 stk koster ca. 299,- b. En vanlig familie trenger kun en pakke. https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf Anonymkode: f5c41...816 Anonymkode: f5c41...816 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #719 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 11. Hva hvis man er 39 år og 51 uker, eller 40 år og 1 uke? Går grensen akkurat på 40 år? a. Grensen på 40 år er en praktisk grense. Dersom du har tabletter for hånden og er over 40, kan du også ta tabletter – men det gir deg antakelig ingen reduksjon i kreftrisiko. Jo, det gjør det. Kaliumjodid er like effektivt for alle aldersgrupper, men kroppen tar opp mindre radioaktivt jod dess eldre man er. Det er tydeligvis bare i Norge de over 40 er immune mot kreft... Anonymkode: d17ef...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #720 Del Skrevet 28. februar 2022 Gab skrev (22 minutter siden): Virker som du har litt overdrevet tro på Jod. Jod beskytter bare mot en spesielt hissig kreftform som kan oppstå hos yngre mennesker. Kroppen trenger Jod til utvikling av hjerne og nerveceller. Når disse er ferdig utviklet vil kroppen i mye mindre grad absorbere Jod. Det er mange andre kreftformer du vil kunne få på grunn av radioaktivt nedfall. Foreslår at du ser på Dagsnytt 23 på nrk i går, ligger på nett tv. Der sier forskere som har greie på det. Og ja jeg snakker om kreft i skjoldbruskkjertelen som følge av atomulykke, ikke all kreftform. Anonymkode: 031a0...4e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå