Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 50 år og har aldri tatt jod i hele mitt liv, ei heller da jeg var gravid med mine 4 barn…. som er store og ikke har noen helseproblemer pga dette… Hvorfor så mye hysteri?! 

Anonymkode: 28efe...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eeeh. Kan noen forklare hvorfor de over 40 ikke skal ha ?

Anonymkode: 1340d...7ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

eeeh. Kan noen forklare hvorfor de over 40 ikke skal ha ?

Anonymkode: 1340d...7ed

Det er veldig liten sannsynlighet for at de utvikler kreft i skjoldbruskkjertelen. 

Anonymkode: 8ccc7...bc5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er snart 50 år og har aldri tatt jod i hele mitt liv, ei heller da jeg var gravid med mine 4 barn…. som er store og ikke har noen helseproblemer pga dette… Hvorfor så mye hysteri?! 

Anonymkode: 28efe...610

Jod er et kosttilskudd mange gravide er anbefalt å ta for å ha god helse til seg selv og babyen i magen. 
Jodix er en tablett man tar én av, én gang dersom det skulle bli radioaktivitet. Tror mange gravide tror det er det samme, og gnåler nå over at de ikke får kjøpt jod som kosttilskudd. Ingen problem å få kjøpt jod, men jodix er utsolgt pga økende fare for atomkrig. 

Anonymkode: b0332...42e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og dette er akkurat den egoismen jeg skulle frem til. 1 tablett til en gravid kvinne er for mye å be om, så lenge du sitter der med 100 pakningen din.

Poenget mitt er nettopp det, skal garantere at det er overflod av tabletter rundt i norske hjem - som selvfølgelig fører til at andre blir sittende uten. Kan også garantere at det finnes store mengder husstander hvor alle husstandsmedlemmer er over 40, dermed ikke skal ha jodix, men som likevel sitter på både 10- og 100 pakker på bekostning av blant annet gravide og barn.

Anonymkode: 0d826...9a1

Det er ikke sikkert at folk hamstrer. Tror jeg så et sted at det ble solgt 300 bokser eller noe i fjor. Det virker som det er mange som ikke har hatt dette fra før, så når alle husstander plutselig har fått med seg at det er lurt å ha dette hjemme og det er noe apotekene har solgt lite av fra før, så har de kanskje rett og slett ikke så mange bokser inne til vanlig?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sikkert at folk hamstrer. Tror jeg så et sted at det ble solgt 300 bokser eller noe i fjor. Det virker som det er mange som ikke har hatt dette fra før, så når alle husstander plutselig har fått med seg at det er lurt å ha dette hjemme og det er noe apotekene har solgt lite av fra før, så har de kanskje rett og slett ikke så mange bokser inne til vanlig?

Det stemmer, jodix har relativt kort holdbarhet så apotekene sitter ikke med masse de risikerer å måtte kaste. 

Anonymkode: 8ccc7...bc5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Apotek1 har Jodix på nettlager nå

Anonymkode: 529c5...c3f

C2442837-5628-4671-A7EA-8ACA3C607AE8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krise å ikke ha de hjemme. Dere I rekker å dra på kommunehuset og hente de gratis om myndighetene mener vi må ha det. Ungene får de på skolen hvis de er der. 

Anonymkode: 8f154...083

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke krise å ikke ha de hjemme. Dere I rekker å dra på kommunehuset og hente de gratis om myndighetene mener vi må ha det. Ungene får de på skolen hvis de er der. 

Nei man skal ikke gå ut av huset om det skjer ulykke. Så bedre å sitte inne i tre dager enn å dra ut til kommunehus for da blir man eksponert. 

Anonymkode: b4953...33b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk til alle dere som hamster jod nå, sånn at de gravide som trenger dette ikke får tak i🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 0a209...c37

Du føler ikke for å ta litt selvkritikk da? Rådet er jo at man skal ha dette ligende, ikke at du skal vente til det er krig i Europa med å kjøpe. Det er jo du som ikke har følt råd her. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nekter å tro at de fleste i Norge har fulgt beredskapsanbefalingene om å ha jodtabletter liggende hjemme (utenom de i nord mtp nærhet til russland og sjøfart, kun noen få apotek i nordnorge som hadde disse tablettene i butikk når resten av landet var utsolgt) Og hva skjer når en atomkrig/ulykke blir høyst aktuell? Jo alle vil da kjøpe disse tablettene som apotekene garantert ikke har tilbud nok til å møte etterspørselen. At noen antar at apotekene er utsolgt fordi paranoide nordmenn 40+ som ikke er i målgruppen har hamstret synes jeg er svært merkelig. Jeg velger og tro at de fleste som har kjøpt har gjort dette for å beskytte seg og sin famile. 

Anonymkode: f90dd...d20

Det er relativt vanlig? Ingen jeg kjenner som har sagt at de må løpe på apoteket og kjøpe nå plutselig, i hvert fall. Jeg bare sjekket datoen på de vi hadde liggende. Og det var da ganske mye snakk om de listene når de kom, og folk diskuterte løsninger på vannlagring og sånn. Så jeg har vel inntrykk av at majoriteten var bevisst på det, i alle fall. Vi bor på Østlandet. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skal man helst ikke holde seg innendørs? Hele poenget med egenberedskap er at myndighetene ikke må ordne masse greier for alle. Jo flere som er selvforsynt noen dager hjemme ved en krise, jo bedre kapasitet får myndighetene til det som haster mest, og organisere mer langsiktig hjelp. I stedet for å organisere umiddelbar nødhjelp til de som driter i egenberedskapen vi er bedt om å ha. 

Anonymkode: c0d50...29d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har en eske med 10 jodtabletter, Jodix. Har dette fordi myndighetene tidligere har sagt hva hvert hjem bør ha som en del av Norges beredskap. Vi er en voksen under 40 år og 1 barn.

Vil det holde med 10 tabletter, eller burde jeg skaffe mer?  Og er det ingen vits for voksne over 40 år å ta jodtabletter dersom det skulle bli anbefalt? 

Anonymkode: 34e67...ff9

Det står på esken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide/ammende skal ikke ta jod p.g.a. seg selv men p.g.a. fosteret/ det ammende barnet. 

Ved en ulykke kan det tenkes man må holde seg inne og ikke bør dra ut for å hente.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei man skal ikke gå ut av huset om det skjer ulykke. Så bedre å sitte inne i tre dager enn å dra ut til kommunehus for da blir man eksponert. 

Anonymkode: b4953...33b

Med mindre ulykken skjer i hagen din så går det helt fint. Med mindre en ulykke skjer på en helgedag mens du og ungene er hjemme så må du ut av huset uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er relativt vanlig? Ingen jeg kjenner som har sagt at de må løpe på apoteket og kjøpe nå plutselig, i hvert fall. Jeg bare sjekket datoen på de vi hadde liggende. Og det var da ganske mye snakk om de listene når de kom, og folk diskuterte løsninger på vannlagring og sånn. Så jeg har vel inntrykk av at majoriteten var bevisst på det, i alle fall. Vi bor på Østlandet. 

Skal man helst ikke holde seg innendørs? Hele poenget med egenberedskap er at myndighetene ikke må ordne masse greier for alle. Jo flere som er selvforsynt noen dager hjemme ved en krise, jo bedre kapasitet får myndighetene til det som haster mest, og organisere mer langsiktig hjelp. I stedet for å organisere umiddelbar nødhjelp til de som driter i egenberedskapen vi er bedt om å ha. 

100% ærlig, jeg har virkelig ikke fått med meg at man skal ha disse tablettene. Kan ikke huske å ha fått noen brosjyre og har heller ikke hørt snakk om det i media.

Kan du fortelle meg hvorfor barn av folk som ikke har disse tablettene fra før ikke har like mye rett til å leve som barn av folk som hadde disse tablettene fra før? - for det er faktisk i ytterste konsekvens liv og død det er snakk om her.

Selvfølgelig må myndighetene ha en plan for befolkningen sin, alle er ikke like dyktige som alle dere her inne på kg. Om du fikk vite at det gjaldt noen du er glad, hadde du hatt samme holdning til dem? «Det burde du tenkt på før»

Utrolig stygt å sitte og se ned på ande på den måten du gjør.

Minner også om at det f.eks finnes en del nye landsmenn som ikke er i stand til å oppfatte informasjon på norsk, vil tro mange av de også står uten jodix i beredskap. Skal myndighetene bare hoppe bukk over den gruppen også? DU har jo tablettene dine, så til h*** med alle andre liksom? Usmakelige holdninger som kommer frem i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk kjøper. Dere kan bestille jodix fra nettet, jeg kjøpte en 100 pack i kveld til 8-900 kr. Min far har anbefalt å ha dette i beredskap i mange år, først nå tar jeg det på alvor. Putin er en gal mann. Han driter i at babyer på intensiven må flyttes ned i bomberom. En sånn djevel kan trykke på atomvåpenknappen, dette er ingen spøk lenger. 

Anonymkode: b308e...19c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...