Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

MissPierce skrev (8 minutter siden):

Apotekene får inn til uken, i følge tv2 nyhetene. (får ikke lagt til link) 

Helt idiotisk at folk får kjøpe pakker på 100 tabletter, når man ikke skal ha mer max 1 tablett per person! 

100 pakningene burde ikke kunne bli solgt til privatpersoner men heller til institusjoner osv. 

Ellers så er det kun en tablet til dem mellom 12 - 40. En halv til dem mellom 3-12. Og enda mindre til de som er yngre. 

Noen ganger anbefales det å ta en ny tablet øt etter et døgn. 

Kommunen har uansett et lager som skal holde til alle og som en får utdelt ved behov.. 

Anonymkode: f0a18...e88

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Takk til alle dere som hamster jod nå, sånn at de gravide som trenger dette ikke får tak i🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 0a209...c37

Og alle andre som ikke er gravide trenger det òg? 

Anonymkode: e120d...912

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Takk til alle dere som hamster jod nå, sånn at de gravide som trenger dette ikke får tak i🤦🏻‍♀️

Forskjell på jod og jodix da 😄 håper ikke du som gravid har tatt jodix som daglig kosttilskudd? 😂

Anonymkode: b0332...42e

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke apotekene klippe opp de Jodex-brettene med 100 tabletter, kopiere opp pakningsvedleggene, pakke tablettene på nytt med 2 tabletter i hver pakke, legge pakningsvedlegg og tabletter i en forseglet eske/pose, og deretter selge disse så flere kan få kjøpt Jodex?

Anonymkode: fe58a...914

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med en boks. Uansett bør ikke folk ha så noia. Det er veldig bra med alle som har, det er en del av egenberedskapen i Norge. Den handler først og fremst om at jo færre som trenger hjelp av myndighetene i en krise, jo mindre ressurser kan myndighetene bruke på å hjelpe folk.

Det vil garantert bli sendt ut jod til de som ikke har fått skaffet seg det, dersom det skulle bli nødvendig.

Ved et eventuelt utslipp av radioaktivt avfall er det ikke som at det kommer hit på minutter heller. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor antar alle at folk hamstrer? Jeg har kjøpt 2 bokser, en til min familie og en til min bror sin famile. Tror dere at noen kjøper 100 tbl for å sitte å ruge på de, rekner med di deler ut til folk de kjenner som ikke har. Ps: Hvorfor er en gravid kvinne i en annen særstilling enn en annen familie med barn? 

Anonymkode: f90dd...d20

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor antar alle at folk hamstrer? Jeg har kjøpt 2 bokser, en til min familie og en til min bror sin famile. Tror dere at noen kjøper 100 tbl for å sitte å ruge på de, rekner med di deler ut til folk de kjenner som ikke har. Ps: Hvorfor er en gravid kvinne i en annen særstilling enn en annen familie med barn? 

Det er lett å kritisere andre for å være ego. På seg selv kjenner man andre. 

Anonymkode: 8ccc7...bc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at både 10 pkn og 100-pkn  kommer i slike bokser, men det vil jo la seg gjøre å fylle over 2 og 2 tabletter i nye bokser som forsegles og merkes.

Jodtabletter_piller_maske_lite.jpg

Jodix%20jodtabletter_til%20weben.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du siterer, men hvordan klarer du å tolke dette spørsmålet som kritikk av andre for å være ego?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo, det er anbefalt å ha jodix i beredskap hjemme dersom man er gravid, er ammende, er barn under 18 år eller er voksen under 40 år.

Det er ikke gitt beskjed om at man trenger å ha Jodex i beredskap hjemme dersom man over 40 år og ikke er gravid eller ammende.

Ja, det stemmer, men slik situasjonen er per nå har ikke gravide forrang over andre. Jeg ønsket å korrigere svaret til vedkommende som reagerte så sterkt på at det er utsolgt og at gravide blir "frastjålet" en tablett de ikke har større behov for enn mange andre. 

Anonymkode: 529c5...c3f

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Påstår ikke at en gravid kvinne er ego for å ville sikre seg seg og sitt barn, det er jo akkurat det alle vil. Men har ikke dårlig samvittighet for at jeg kjøper job tabletter for å beskytte meg og min famile. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkbla: 

Fikk i seg 600–900 ganger daglig dose anbefalt for gravide.

Gravide som ikke får i seg nok jod gjennom kosten, anbefales et daglig tilskudd på 150 mikrogram. Dette selges reseptfritt på apotek.

Men siden i høst har også jodtabletter i styrke på 130 milligram blitt solgt uten resept. Dette er fordi myndighetene anbefaler blant annet gravide å ha høydoserte jodtabletter i beredskap i tilfelle en atomulykke. Disse skal bare tas etter råd fra myndighetene.

Men ifølge Relis, produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell, er det de siste to månedene enkelte tilfeller der disse to typene jod-tabletter er forvekslet

https://sykepleien.no/2019/04/gravide-fikk-jod-mot-atomulykker-i-stedet-kosttilskudd

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor? Fordi nordmenn går bananas når det er kriser på gang, eller priskrig. Husk hva som skjedde for 2 år siden når folk i panikk tømte butikkhyllene, glemmer aldri de haugene med dasspapir folk drasset med seg ut av butikken. Jeg har jobber i matubutikker i flere år og nordmenn hamstrer. Det er fakta. 

Anonymkode: 2c56e...070

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det stemmer, men slik situasjonen er per nå har ikke gravide forrang over andre. Jeg ønsket å korrigere svaret til vedkommende som reagerte så sterkt på at det er utsolgt og at gravide blir "frastjålet" en tablett de ikke har større behov for enn mange andre. 

Anonymkode: 529c5...c3f

Og dette er akkurat den egoismen jeg skulle frem til. 1 tablett til en gravid kvinne er for mye å be om, så lenge du sitter der med 100 pakningen din.

Poenget mitt er nettopp det, skal garantere at det er overflod av tabletter rundt i norske hjem - som selvfølgelig fører til at andre blir sittende uten. Kan også garantere at det finnes store mengder husstander hvor alle husstandsmedlemmer er over 40, dermed ikke skal ha jodix, men som likevel sitter på både 10- og 100 pakker på bekostning av blant annet gravide og barn.

Anonymkode: 0d826...9a1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Bruker0 skrev (5 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men hvordan klarer du å tolke dette spørsmålet som kritikk av andre for å være ego?

Det var et svar på hvorfor noen gravide mener de er viktigere enn andre, sånn som de sitatene under. Mulig jeg ordla meg litt klønete, men jeg synes det er ego av gravide å mene at de er viktigere enn andre med samme behov. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Signerer denne!! Har tidligere uttalt i en av trådene her inne at ved slik mangel bør tabletter som dette rasjoneres ut til personer med dokumentert behov for tablettene. 

Helt ufattelig provoserende å tenke på at folk som kunne klart seg like fint uten, sitter å hamstrer 10 og 100 pakninger til det tyter ut av ørene på dem, mens jeg og det lille livet i magen min ikke har en eneste tablett!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Signerer denne!! Har tidligere uttalt i en av trådene her inne at ved slik mangel bør tabletter som dette rasjoneres ut til personer med dokumentert behov for tablettene. 

Helt ufattelig provoserende å tenke på at folk som kunne klart seg like fint uten, sitter å hamstrer 10 og 100 pakninger til det tyter ut av ørene på dem, mens jeg og det lille livet i magen min ikke har en eneste tablett!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo, det er anbefalt å ha jodix i beredskap hjemme dersom man er gravid, er ammende, er barn under 18 år eller er voksen under 40 år.

Det er ikke gitt beskjed om at man trenger å ha Jodex i beredskap hjemme dersom man over 40 år og ikke er gravid eller ammende.

De som har personer i husstanden under 40 år, personer som ammer eller personer som er gravide trenger jodix akkurat like mye. Gravide trenger det verken mer eller mindre. Tror heller ikke det er mange som hamstrer, og om man har en 10pk hjemme er det jo fordi det er minste pakken.

Anonymkode: 6c85e...0fe

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

100 pakningene burde ikke kunne bli solgt til privatpersoner men heller til institusjoner osv. 

Ellers så er det kun en tablet til dem mellom 12 - 40. En halv til dem mellom 3-12. Og enda mindre til de som er yngre. 

Noen ganger anbefales det å ta en ny tablet øt etter et døgn. 

Kommunen har uansett et lager som skal holde til alle og som en får utdelt ved behov.. 

Anonymkode: f0a18...e88

Nei er helt enig. Fatter ikke hvorfor apotekene har 100 pak heller. Ingen privat personer burde få kjøpe de som sagt. 

Max 2 tabletter per person da, så en 10 pak er som oftest nok til en familie her i landet. 

Jeg er alene, og har kjøpt en 10 pak siden det er de minste pakkene. Å vil med glede gi bort om det skulle trenges. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Påstår ikke at en gravid kvinne er ego for å ville sikre seg seg og sitt barn, det er jo akkurat det alle vil. Men har ikke dårlig samvittighet for at jeg kjøper job tabletter for å beskytte meg og min famile. 

Det var et svar på hvorfor noen gravide mener de er viktigere enn andre, sånn som de sitatene under. Mulig jeg ordla meg litt klønete, men jeg synes det er ego av gravide å mene at de er viktigere enn andre med samme behov. 

Som sagt: mulig jeg ordla meg litt klønete. Jeg mener ikke at du skal ha dårlig samvittighet for å sikre din familie. Jeg reagerer på de gravide som mener alle andre hamstrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er snart 39 så er jeg for gammel? Lol

Anonymkode: e801c...f0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Fordi nordmenn går bananas når det er kriser på gang, eller priskrig. Husk hva som skjedde for 2 år siden når folk i panikk tømte butikkhyllene, glemmer aldri de haugene med dasspapir folk drasset med seg ut av butikken. Jeg har jobber i matubutikker i flere år og nordmenn hamstrer. Det er fakta. 

Anonymkode: 2c56e...070

Nekter å tro at de fleste i Norge har fulgt beredskapsanbefalingene om å ha jodtabletter liggende hjemme (utenom de i nord mtp nærhet til russland og sjøfart, kun noen få apotek i nordnorge som hadde disse tablettene i butikk når resten av landet var utsolgt) Og hva skjer når en atomkrig/ulykke blir høyst aktuell? Jo alle vil da kjøpe disse tablettene som apotekene garantert ikke har tilbud nok til å møte etterspørselen. At noen antar at apotekene er utsolgt fordi paranoide nordmenn 40+ som ikke er i målgruppen har hamstret synes jeg er svært merkelig. Jeg velger og tro at de fleste som har kjøpt har gjort dette for å beskytte seg og sin famile. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...