AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #381 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trodde jeg hadde jod, men oppdaget at det var jod tilskudd😅 Da fikk jeg feil av apoteket for noen år siden. Noen som vet hvorfor ikke jod tilskudd ikke er like bra som jodix? Trodde jod var jod jeg Anonymkode: 4c614...7ff Det ene er kosttilskudd mens det andre er akutt medisin. Du må vel ta 1000 tabletter kosttilskudd for å komme opp i riktig mengde ved atomulykke og da er det sikkert feil med hjelpestoffer i pillen om du spiser såpass mange. Anonymkode: 031a0...4e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 26. februar 2022 #382 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Må du gi deg. Noen har aldri fått de brosjyrene dere snakker om. De kan sende de i posten nå eller når som helst Anonymkode: 92904...c8e Jeg tviler på at så mange i denne tråden som de som sier de ikke har fått brosjyren, faktisk ikke har fått den. I tillegg var det i nyhetene, nettaviser osv. Tror det handler mest om at man tenker at staten fikser alt.. Ser det i slike oppussingsgrupper der folk vil fjerne peisen fordi de uansett varmer opp med varmekabler, det er liten beredskapstankegang i Norge. Vi har hatt det så trygt og godt så lenge. Jeg tror ikke det blir krig nå heller, men jod er uansett fornuftig pga gamle atomkraftverk rundt om samt diverse atomubåter som kjører forbi norskekysten innimellom. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. februar 2022 #383 Del Skrevet 26. februar 2022 Tråden er ryddet for salgsannonser. Phavi, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snedig Skrevet 26. februar 2022 #384 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 0.07): Burde ikke myndighetene sørge for at alle som har behov faktisk har mulighet til å få tak i jod? Helt ekstremt frustrerende, har finkjemmet nettet nå, ikke en tablett å oppdrive….. Anonymkode: 0db1d...31c Myndighetene har gitt beskjed i åresvis om at man bør ha det i hus. Apotekene har ikke hatt inne så mye fordi det ikke har blitt solgt noe særlig. Folk må snart lære seg å ta ansvar for seg selv og ikke skylde på myndighetene ved hver eneste anledning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #385 Del Skrevet 26. februar 2022 Det er ikke jodex du skal ha. De hadde plenty med jod i vanlig vitaminform på apoteket jeg var innom idag i alle fall.. Anonymkode: 5c901...49c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #386 Del Skrevet 26. februar 2022 On 2/25/2022 at 8:01 PM, AnonymBruker said: Jeg sikter til Jodix som skal tas under en atomkrise!!! - TS Anonymkode: d1fce...59b Da burde du skrevet det og ikke jod. Anbefalingen gjelder foresten alle under 40 så er vel sånn sett ingen endring fra når du ikke var gravid gjetter jeg på Anonymkode: a4ae7...afe 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #387 Del Skrevet 26. februar 2022 Dette er jo grunnen til at de fleste i Norge er utsolgt for jodtabletter. For det første hamstrer folk fordi de er redde for å ikke ha nok. For det andre er ikke Norge forberedt på krise. Anonymkode: 69d93...cca 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #388 Del Skrevet 26. februar 2022 Jeg trodde en tablett var en engangsdose, og bare om du er under 40. Anonymkode: 97c39...124 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #389 Del Skrevet 26. februar 2022 Takk til alle dere som hamster jod nå, sånn at de gravide som trenger dette ikke får tak i🤦🏻♀️ Anonymkode: 0a209...c37 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #390 Del Skrevet 26. februar 2022 Dette er fra apoteket sin side: Jodix brukes til voksne og barn over 3 år for å forebygge mot effekten av radioaktivt jod på skjoldbruskkjertelen. Dette kan skje ved radioaktivt nedfall forårsaket av en atomulykke eller atomeksplosjon. Tablettene beskytter ikke mot annen stråling. Én tablett inneholder 130 mg kaliumjodid. Snakk med lege før bruk dersom du bruker andre legemidler, har allergier eller andre sykdommer forbundet med skjoldbruskkjertelfunksjonen. Les pakningsvedlegget nøye før bruk. For voksne og barn over 12 år: 1 tablett som én enkelt dose. Anbefalt dosering for barn fra 3 til 12 år: en halv tablett som én enkelt dose. Anonymkode: 97c39...124 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #391 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk til alle dere som hamster jod nå, sånn at de gravide som trenger dette ikke får tak i🤦🏻♀️ Anonymkode: 0a209...c37 Mener du jodix eller jod som kostillskudd for gravide? Veit du forresten om jodix kan tas av dravide? Anonymkode: 97c39...124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #392 Del Skrevet 26. februar 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Da burde du skrevet det og ikke jod. Anbefalingen gjelder foresten alle under 40 så er vel sånn sett ingen endring fra når du ikke var gravid gjetter jeg på Anonymkode: a4ae7...afe Nå er jeg ikke jeg ts, men har vært på desperat jakt etter jodix de siste dagene fordi jeg er gravid med mitt første barn. Klart man blir litt mer oppmerksom på sånt når man er gravid! I magen har man jo et lite menneske med hele livet foran seg - jodix er en helt annen prioritet nå enn når jeg og mannen bare hadde oss selv å tenke på. Er det så rart? Anonymkode: 9d4cd...cba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #393 Del Skrevet 26. februar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Takk til alle dere som hamster jod nå, sånn at de gravide som trenger dette ikke får tak i🤦🏻♀️ Anonymkode: 0a209...c37 Signerer denne!! Har tidligere uttalt i en av trådene her inne at ved slik mangel bør tabletter som dette rasjoneres ut til personer med dokumentert behov for tablettene. Helt ufattelig provoserende å tenke på at folk som kunne klart seg like fint uten, sitter å hamstrer 10 og 100 pakninger til det tyter ut av ørene på dem, mens jeg og det lille livet i magen min ikke har en eneste tablett! Anonymkode: 0d826...9a1 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #394 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nå er jeg ikke jeg ts, men har vært på desperat jakt etter jodix de siste dagene fordi jeg er gravid med mitt første barn. Klart man blir litt mer oppmerksom på sånt når man er gravid! I magen har man jo et lite menneske med hele livet foran seg - jodix er en helt annen prioritet nå enn når jeg og mannen bare hadde oss selv å tenke på. Er det så rart? Anonymkode: 9d4cd...cba ja, det er rart, fordi det er jo ikke mindre viktig for barn som faktisk er født. Anonymkode: 6196e...796 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #395 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nå er jeg ikke jeg ts, men har vært på desperat jakt etter jodix de siste dagene fordi jeg er gravid med mitt første barn. Klart man blir litt mer oppmerksom på sånt når man er gravid! I magen har man jo et lite menneske med hele livet foran seg - jodix er en helt annen prioritet nå enn når jeg og mannen bare hadde oss selv å tenke på. Er det så rart? Anonymkode: 9d4cd...cba 🙄 Anonymkode: 06376...7bc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #396 Del Skrevet 26. februar 2022 Gravide har ikke noe større behov for Jodix(høykonsentert jod) enn resten av befolkningen nå. Kosttilskudd med tilsatt jod som derimot anbefales gravide er ikke utsolgt. Anonymkode: 529c5...c3f 22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 26. februar 2022 #397 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Signerer denne!! Har tidligere uttalt i en av trådene her inne at ved slik mangel bør tabletter som dette rasjoneres ut til personer med dokumentert behov for tablettene. Helt ufattelig provoserende å tenke på at folk som kunne klart seg like fint uten, sitter å hamstrer 10 og 100 pakninger til det tyter ut av ørene på dem, mens jeg og det lille livet i magen min ikke har en eneste tablett! Anonymkode: 0d826...9a1 Apotekene får inn til uken, i følge tv2 nyhetene. (får ikke lagt til link) Helt idiotisk at folk får kjøpe pakker på 100 tabletter, når man ikke skal ha mer max 1 tablett per person! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #398 Del Skrevet 26. februar 2022 Det er viktig at kommunene har en plan for hurtig utdeling av jodtabletter. Tablettene inneholder kaliumjodid, som er svært stabilt. Årlig testing av jodtablettene på lageret i Oslo, viser at kvaliteten på tablettene ikke er redusert selv om datostemplingen er overskredet. Jodtabletter skal tas etter råd fra Kriseutvalget for atomberedskap. Tablettene skal helst tas rett før eller eventuelt inntil 4 timer etter å ha vært utsatt for radioaktivt jod i luft, mat og/eller drikk Vanligvis tas jodtabletter bare én gang, men i spesielle situasjoner kan det bli aktuelt med ny dosering etter 24 timer. https://www.statsforvalteren.no/contentassets/366f33d3990a43d6bc887705ecd3ba58/jod-infobrosjyre.pdf Anonymkode: fe58a...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #399 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gravide har ikke noe større behov for Jodix(høykonsentert jod) enn resten av befolkningen nå. Kosttilskudd med tilsatt jod som derimot anbefales gravide er ikke utsolgt. Anonymkode: 529c5...c3f Jo, det er anbefalt å ha jodix i beredskap hjemme dersom man er gravid, er ammende, er barn under 18 år eller er voksen under 40 år. Det er ikke gitt beskjed om at man trenger å ha Jodex i beredskap hjemme dersom man over 40 år og ikke er gravid eller ammende. Anonymkode: fe58a...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #400 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Signerer denne!! Har tidligere uttalt i en av trådene her inne at ved slik mangel bør tabletter som dette rasjoneres ut til personer med dokumentert behov for tablettene. Helt ufattelig provoserende å tenke på at folk som kunne klart seg like fint uten, sitter å hamstrer 10 og 100 pakninger til det tyter ut av ørene på dem, mens jeg og det lille livet i magen min ikke har en eneste tablett! Anonymkode: 0d826...9a1 Hvorfor har du ikke sørget for å følge den anbefalte beredskapslisten? Da hadde du allerede hatt dette i hus. Anonymkode: 8ccc7...bc5 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå