Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har alltid stått under 40år. 

Anonymkode: 031a0...4e8

Dette er fra 2018:

«Er du under 40 år, gravid, ammende eller har hjemmeboende barn? Da bør du ha jodtabletter hjemme. Tablettene kan gi beskyttelse mot radioaktivt jod ved atomulykker, og skal bare tas etter råd fra myndighetene. Kjøpes reseptfritt i apotek.»

https://legemiddelverket.no/nyheter/jodtabletter-ved-atomulykker

Det stod om det i alle nettaviser i 2018 også. 

Anonymkode: 031a0...4e8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det har jeg ikke. Er over 50 år, og dermed ikke i målgruppen for dem som bør ha det tilgjengelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Albbas said:

Kontekst... Det er ikke TS jeg stiller spørsmålet til! AB spør en bruker som skriver at jodix er utsolgt men at vanlig tilskudd fås overalt, om hvor hun får kjøpt det. Da er det lett å tolke at det er tilskuddet hun vil ha - siden jodixen jo er utsolgt... Men er jo derfor jeg spør. Tror du blander innlegg her. 

Men i det innlegget du siterte sier jo også vedkommende at de ikke finner det noe sted. Tilskuddet florerer det av. Jodix finnes ikke å oppdrive.

Anonymkode: 9d4cd...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (16 timer siden):

Her er jeg faktisk ikke enig. Jeg syntes også til en viss grad at det var latterlig å hamstre dopapir, men å ikke ha jod tilgjengelig i krisetilfelle kan jo få fatale konsekvenser. Det gjør ikke mangel på dopapir. 

Ja i praksis kan en tørke ræva med bibelen, den gjør ikke akkurat samme nytten om noen mister atombombe i bakken eller rører til noe i Tsjernobyl..

Anonymkode: 6eff4...213

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det heldigvis slik at tabletter som Jodix trengs bare om man har jod-mangel i utgangspunktet - om vi skulle bli utsatt for radioaktivt jod, vil ikke kroppen ta det opp om du får i deg nok jod (gjennom maten eller kosttilskudd). Kjernefysiker Sunniva Rose forklarer dette bra her: https://sunnivarose.no/2018/11/01/greia-jod-tabletter/

Og har du jodmangel, ville jeg bekymret meg mer over effektene det har på fosterutviklingen i seg selv, enn skadene ved at du skulle få i deg radioaktivt jod ved en atomulykke. Så pust med magen, og ta helt vanlig jodtilskudd om du ikke gjør det allerede (innenfor det som er anbefalt for gravide) 😊

Anonymkode: a7cc8...b13

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er så veldig bekymret. Er gravid og jod er anbefalt for gravide og ammede. Men tablettene er ikke ett eneste sted å finne! Det er utsolgt overalt. Både på nett og i fysiske butikker.

Hva skal jeg gjøre? Hilsen redd og fortvilet kommende mor

Anonymkode: d1fce...59b

spis mer hvit fisk

Anonymkode: 6196e...796

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig jod som man får som kosttilskudd som funker her, hverken fra Nycoplus eller dråper fra Tights. Eneste som kan brukes ved atomulykker er Jodix og den er utsolgt nå på grunn av krisen i Ukraina. 

Anonymkode: 3c0a3...1fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke vanlig jod som man får som kosttilskudd som funker her, hverken fra Nycoplus eller dråper fra Tights. Eneste som kan brukes ved atomulykker er Jodix og den er utsolgt nå på grunn av krisen i Ukraina. 

Anonymkode: 3c0a3...1fb

Nei, men om du ikke har jodmangel i utgangspunktet har det heller ingen hensikt å ta jodix ved en atomulykke. Kroppen tar ikke opp radioaktivt jod om den ikke trenger jod fra før. Siden jodmangel uansett har negative helseeffekter, spesielt for gravide/foster, vil jeg si en bedre langsiktig strategi er å få i seg nok jod i utgangspunktet. 

Anonymkode: a7cc8...b13

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg sikter til Jodix som skal tas under en atomkrise!!!

- TS

Anonymkode: d1fce...59b

det er da virkelig ikke rart at folk misforstår spørsmålet når TS blander inn den helt irrelevante informasjonen om graviditetet og bekymring. Det er jo helt naturlig at man antar at hun snakker om kosttilskudd for gravide.

Det er jo ikke sånn at gravide er mer utsatt for atomulykker enn andre.

Anonymkode: 6196e...796

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om noen i lokalmiljøet har en til overs til deg 😊 

Husker jeg kjøpte dette da jeg gikk gravid med sistemann, da jeg leste at det var lurt å ha sånt liggende tilfelle rottefelle. Håper ikke vi får bruk for det 🤞

Anonymkode: 5fae4...e5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en eske med 10 jodtabletter, Jodix. Har dette fordi myndighetene tidligere har sagt hva hvert hjem bør ha som en del av Norges beredskap. Vi er en voksen under 40 år og 1 barn.

Vil det holde med 10 tabletter, eller burde jeg skaffe mer?  Og er det ingen vits for voksne over 40 år å ta jodtabletter dersom det skulle bli anbefalt? 

Anonymkode: 34e67...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På apoteket fikk jeg beskjed om at Jodix er mest viktig for barn og unge under 18 år ved eventuell eksponering av radioaktivitet. Voksne klarer seg bedre enn barn, visst nok. Farmasøyten følte nok for å berolige meg, etter som de var utsolgt...

Anonymkode: ebb42...bac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått to svangerskap uten å ta noe tilskudd bortsett fra folsyre, spiser bare laks og ikke hvit fisk. Det har gått toppers👌

Anonymkode: 630ed...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gått to svangerskap uten å ta noe tilskudd bortsett fra folsyre, spiser bare laks og ikke hvit fisk. Det har gått toppers👌

Anonymkode: 630ed...810

Men da var det kanskje ikke overhengende fare for atomkrig heller? 

Anonymkode: 52ecd...f5b

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk ikke dør av flauhet når de møter opp på apotek og kjøper disse jod tablettene nå er helt utrolig lol

Ekspertene sier til og med at det er ingenting med det som skjer i Ukraina som gjør det nødvendig å skaffe det nå. Men allikevel hopper tullingene rett til apoteket. Herregud så kleint 😂

Anonymkode: 80b97...e0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde jod, men oppdaget at det var jod tilskudd😅 Da fikk jeg feil av apoteket for noen år siden. Noen som vet hvorfor ikke jod tilskudd ikke er like bra som jodix? Trodde jod var jod jeg

Anonymkode: 4c614...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde jeg hadde jod, men oppdaget at det var jod tilskudd😅 Da fikk jeg feil av apoteket for noen år siden. Noen som vet hvorfor ikke jod tilskudd ikke er like bra som jodix? Trodde jod var jod jeg

Anonymkode: 4c614...7ff

Mengden jod, siden jodix er 130Mg så trengs vel noen håndfuller jodtilskudd

Anonymkode: 6eff4...213

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...