Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Anonym Bruker0 said:

Apotek1 har jod på 274 apotek (og er utsolgt for Jodix)

https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-jod-225mcg-tabletter-100stk-871389p

Dette er vanlig kosttilskudd med jod det har ingen verdi ved atomulykke...

Vitusapotek hadde her tidligere i kveld men ser de er utsolgt nå: https://www.vitusapotek.no/kosthold-og-kosttilskudd/mineraler/jodix-tab-130-mg-10-stk/p/012104

Vil tro de fleste apoteker får inn igjen raskt :)

Anonymkode: ceeca...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er vanlig kosttilskudd med jod det har ingen verdi ved atomulykke...

Vitusapotek hadde her tidligere i kveld men ser de er utsolgt nå: https://www.vitusapotek.no/kosthold-og-kosttilskudd/mineraler/jodix-tab-130-mg-10-stk/p/012104

Vil tro de fleste apoteker får inn igjen raskt :)

Jeg svarte bare på spørsmålet i innlegget jeg siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym Bruker0 said:

Jeg svarte bare på spørsmålet i innlegget jeg siterte.

Sant, ser det nå, tror personen må ha misforstått ditt opprinnelige innlegg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått den brosjyren eller hørt om jod tabletter som noe man må ha. 

Anonymkode: 92904...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alle steder tømt for jodtabletter haha. 

Norge har alltid vært rævva på beredskap. i slike situasjoner burde myndighetene sende ut til hvert hjem. Men vi må punge ut selv for helt elementære ting for de heller vil pisse bort pengene på fjas 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (21 minutter siden):

Nå er alle steder tømt for jodtabletter haha. 

Norge har alltid vært rævva på beredskap. i slike situasjoner burde myndighetene sende ut til hvert hjem. Men vi må punge ut selv for helt elementære ting for de heller vil pisse bort pengene på fjas 

Hadde de sendt det hjem i posten til folk i 2018 så ville folk ha rotet det bort innen nå. Noen er rett og slett ikke så gode på å planlegge og følge oppfordringer. Norge har vært god med å informere om beredskapslisten folk skal ha hjemme, men folk følger det jo ikke. 

Anonymkode: 031a0...4e8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde de sendt det hjem i posten til folk i 2018 så ville folk ha rotet det bort innen nå. Noen er rett og slett ikke så gode på å planlegge og følge oppfordringer. Norge har vært god med å informere om beredskapslisten folk skal ha hjemme, men folk følger det jo ikke. 

Det er spekulasjon. De kunne ha prøvd en gang iallefall 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Må du gi deg. Noen har aldri fått de brosjyrene dere snakker om. De kan sende de i posten nå eller når som helst

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Må du gi deg. Noen har aldri fått de brosjyrene dere snakker om. De kan sende de i posten nå eller når som helst

Har faktisk fått den. men det er bare et skriv om hva man burde ha. men hva med å sende med noen jodtabletter i samme slengen? det gjør andre land, spesielt de med atomkraftverk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke, har ikke fått med meg anbefalingen. Ser brosjyren ble sendt ut akkurat da jeg var blitt mamma, så fikk det nok ikke med meg.

Så har en helt irrasjonell frykt som gjør at jeg ikke sover. Bekymret for sønnen min 💙

Irriterende at de bare finnes i store pakker, så det ble utsolgt. 

Anonymkode: cadf1...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (6 timer siden):

Det er IKKE aktuelt å ta jod nå. Det er heller ikke slik at dette brått er noe man skal ha hjemme, det har vært anbefalt hele tiden.

Sjekk ellers hva DSA skriver på Facebook:

BA739392-391D-4214-8216-3DD14AAB5639.jpeg

Er det en skrivefeil der? Det står: "Ved svært alvorlige ulykker kan også voksne UNDER 40 år få råd om å ta jodtabletter"

Skal det stå "Ved svært alvorlige ulykker kan også voksne OVER 40 år få råd om å ta jodtabletter"?

Anonymkode: 118f2...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det en skrivefeil der? Det står: "Ved svært alvorlige ulykker kan også voksne UNDER 40 år få råd om å ta jodtabletter"

Skal det stå "Ved svært alvorlige ulykker kan også voksne OVER 40 år få råd om å ta jodtabletter"?

Anonymkode: 118f2...1a7

«Det kan i helt spesielle situasjoner også være aktuelt med tabletter for voksne mellom 18 og 40 år, mens de over 40 år har svært liten risiko for å kreft i skjoldbruskkjertelen, og trenger ikke ta jodtabletter.» står det på DSA sine nettsider.

Anonymkode: 19c8c...fd9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Det kan i helt spesielle situasjoner også være aktuelt med tabletter for voksne mellom 18 og 40 år, mens de over 40 år har svært liten risiko for å kreft i skjoldbruskkjertelen, og trenger ikke ta jodtabletter.» står det på DSA sine nettsider.

Beklager. Fikk ikke med første del der: «Det er spesielt viktig at barn og unge under 18 år, gravide og ammende tar tablettene fordi de har størst risiko for å få kreft i skjoldbruskkjertelen etter å ha blitt utsatt for radioaktivt jod.» 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du legge ut et par linker? Vi er flere som ikke finner noen nettbutikk som har. 

Anonymkode: 678d1...877

Nøyaktig hva vil du ha?

Tilskudd eller jodix? 

Tilskudd er som sagt anbefalt gravide og ammende, uavhengig av atomkrise eller ei. 

Jodix skal ikke tas før myndighetene gir beskjed om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2/24/2022 den 16.48):

Hvor i landet var dette?

Jeg er 10 år eldre enn deg, og jeg husker hverken jod-tabletter eller Orange luer.  :klo:

Anonymkode: 1ceee...f3e

Samme her, og bodde i Nordnorge... husker Tsjernobyl godt.

Anonymkode: 14f6e...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rosa Dartle skrev (10 timer siden):

Det er IKKE aktuelt å ta jod nå. Det er heller ikke slik at dette brått er noe man skal ha hjemme, det har vært anbefalt hele tiden.

Det har ikke vært anbefalt hele tiden, og er heller ikke hva som står i beredskapsbrosjyren som jeg fikk for en del år siden.

Der står det at det anbefales å ha jod-tabletter tilgjengelig til barn og unge under 18 år, samt for gravide og ammende.
Det står ingenting om at det anbefales for voksne under 40 år.

Her i husstanden er det ingen under 18 år, ei heller er det gravide og ammende i husstanden, derfor har vi heller ikke hatt jodix i beredskap.

Hvis anbefalingene i det siste har endret seg til at man skal ha jodix tilgjengelig for voksne under 40 år er det ikke rart at folk, som tidligere har forholdt seg til den informasjonen som er gitt, må gå til innkjøp av dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Albbas said:

Nøyaktig hva vil du ha?

Tilskudd eller jodix? 

Tilskudd er som sagt anbefalt gravide og ammende, uavhengig av atomkrise eller ei. 

Jodix skal ikke tas før myndighetene gir beskjed om det. 

Hun vil ha jodix. For det første er det åpenbart med tanke på den offentlige debatten om dagen, for det andre er det jodix som er utsolgt overalt, og for det tredje skrev hun det selv på siden 2 eller 3 i denne tråden.

Hvordan er det mulig å misforstå?

Anonymkode: 9d4cd...cba

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun vil ha jodix. For det første er det åpenbart med tanke på den offentlige debatten om dagen, for det andre er det jodix som er utsolgt overalt, og for det tredje skrev hun det selv på siden 2 eller 3 i denne tråden.

Hvordan er det mulig å misforstå?

Anonymkode: 9d4cd...cba

Kontekst... Det er ikke TS jeg stiller spørsmålet til! AB spør en bruker som skriver at jodix er utsolgt men at vanlig tilskudd fås overalt, om hvor hun får kjøpt det. Da er det lett å tolke at det er tilskuddet hun vil ha - siden jodixen jo er utsolgt... Men er jo derfor jeg spør. Tror du blander innlegg her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har ikke vært anbefalt hele tiden, og er heller ikke hva som står i beredskapsbrosjyren som jeg fikk for en del år siden.

Der står det at det anbefales å ha jod-tabletter tilgjengelig til barn og unge under 18 år, samt for gravide og ammende.
Det står ingenting om at det anbefales for voksne under 40 år.

Her i husstanden er det ingen under 18 år, ei heller er det gravide og ammende i husstanden, derfor har vi heller ikke hatt jodix i beredskap.

Hvis anbefalingene i det siste har endret seg til at man skal ha jodix tilgjengelig for voksne under 40 år er det ikke rart at folk, som tidligere har forholdt seg til den informasjonen som er gitt, må gå til innkjøp av dette.

Det har alltid stått under 40år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...