AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #1 Skrevet 28. februar 2022 Jeg er stemor og lurer litt på hvordan andre løser situasjoner hvor barnet er sykt. Barnet er 30% hos oss. Jeg ble smittet av barnet med en barnesykdom for to uker siden og var syk ei uke av det, fikk så korona og er nå ganske rett ut med det, og nå kommer barnet på samvær med smittsom omgangssyke som jeg helt sikkert også får. Jeg er gravid og har i tillegg til dette kastet opp i snart fem måneder og begynner å bli ganske tynnslitt i kroppen. Jeg foreslo for mannen at kanskje barnets mor skulle beholde det syke barnet hos seg denne gangen, både fordi jeg er i isolasjon og fordi jeg virkelig ikke trenger omgangssyke på toppen - og at vi heller avlaster mor med noen ekstra samværsdager utover hva som er avtalt når barnet er friskt, eller tar barnet flere dager i strekk neste gang hen er syk. Barnets mor sa nei til dette og begrunnet det med at hun også er sliten av å være hjemme med sykt barn. Far har relativt lite samvær etter avtalen, og har derfor ikke så mange omsorgsdager, det er ofte derfor sånn at jeg tar barnet om jeg har fri eller er hjemme. Det er forsåvidt greit nok det, jeg hjelper gjerne til for å få hverdagen til å gå opp, men det virker jo ikke så bærekraftig på sikt å alltid smitte begge hjem fordi samværsdagene holdes slavisk. Far har tilbudt mer samvær generelt for å avlaste mor, men hun ønsker ikke mer samvær i avtalen, bare når barnet er sykt. Jeg og far har god kommunikasjon, men han veit heller ikke hvordan han skal tilnærme seg det, han står jo i klem mellom meg som eksen som har motstridende ønsker. Hva er vanlige løsninger her? Anonymkode: 3ae24...bd9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #2 Skrevet 28. februar 2022 Vi sliter med det samme TS. Far er helt enig med meg, men desverre er mor den som lager en fjær til ti høns. Kalsium mangel betyr hjerteinfarkt hos mor så ganske ille fra hennes side. Er barna syke så krever hun at vi har dem. Men det går aldri veien. Å gjør det så har hun telling på de dagene hun mener vi "skylder" henne. Jeg er den som har best arbeidstid og har derfor barna mer enn det mor har. For hun forventer faktisk at jeg stiller opp. Forstår at du er syk og sliten. Du sier til far og forklarer barnet at du blir på rommet ditt til samværet er over. Nettopp for å tenke på den lille i magen og deg selv. Såpass burde far kunne unne deg. Anonymkode: 6c74c...24b 1
Gjest BethD Skrevet 28. februar 2022 #3 Skrevet 28. februar 2022 Jeg vil da si det er ekstremt unormalt å sende et barn som er sykt med omgangssyke att og fram. Og hadde jeg vært gravid med korona hadde det vært totalt UAKTUELT å bli smittet med omgangssyke i tillegg. Hadde bodd et annet sted om de så på død og liv skal smitte alle med omgangssyke.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #4 Skrevet 28. februar 2022 Når barnet vårt er syk, så er han hjemme hos meg, han skal slippe å reise hit og dit da. Da kan pappa "få igjen" samværet senere når det passer bedre. Men vi deler stort sett omsorgsdagene mellom oss, om gutten er syk så kan pappaen fint være hjemme hos meg og ta vare på sønnen vår. Anonymkode: 004b5...509
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #5 Skrevet 28. februar 2022 Å flytte et barn med omgangssyke må jeg si tenderer til omsorgssvikt. Både av mor som krever og far som godtar! Uavhengig av deg og din situasjon. Anonymkode: c79dc...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #6 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi sliter med det samme TS. Far er helt enig med meg, men desverre er mor den som lager en fjær til ti høns. Kalsium mangel betyr hjerteinfarkt hos mor så ganske ille fra hennes side. Er barna syke så krever hun at vi har dem. Men det går aldri veien. Å gjør det så har hun telling på de dagene hun mener vi "skylder" henne. Jeg er den som har best arbeidstid og har derfor barna mer enn det mor har. For hun forventer faktisk at jeg stiller opp. Forstår at du er syk og sliten. Du sier til far og forklarer barnet at du blir på rommet ditt til samværet er over. Nettopp for å tenke på den lille i magen og deg selv. Såpass burde far kunne unne deg. Anonymkode: 6c74c...24b Ja, det er vel litt tendenser til det hos mor her og, men man får ikke endra andre enn seg selv. Det er vanskelig å være på soverommet i et døgn, jeg bor jo her jeg og. Må spise, dusje, jobbe litt hjemmefra etc. Akkurat denne gangen må jeg også være den som passer barnet fordi far ikke har nok omsorgsdager overført fra mor. Derfor trenger vi også en løsning på sikt. Far ønsker jo også mer samvær og jeg skjønner det er vanskelig å si nei, i hvert fall når mor uttrykker å være veldig sliten. Det ligger jo implisitt i det at det er hans feil fordi hun nå er alene med barnet. Samtidig er han mer enn villig til å avlaste mor ellers - så det er ikke det at han ikke er på tilbudssiden med samværet. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Å flytte et barn med omgangssyke må jeg si tenderer til omsorgssvikt. Både av mor som krever og far som godtar! Uavhengig av deg og din situasjon. Anonymkode: c79dc...5d8 Omsorgssvikt er litt voldsomt, barnet har det da fint hos oss også. Men det er klart at det er slitsomt for barnet å flyttes for å være her i et døgn - og det er etter mitt syn unødvendig å flytte smitte mellom hjem hver eneste gang barnet er sykt. Ingen vinner på at alle er syke hver gang. Spørsmålet var derfor hvordan andre løser dette, ikke om det er omsorgssvikt eller ikke. Anonymkode: 3ae24...bd9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå