velociraptor Skrevet 28. februar 2022 #21 Del Skrevet 28. februar 2022 Som flere har nevnt, fordi ukrainske menn blir igjen og kjemper for landet sitt mens kvinner og barna sendes ut (noen kvinner blir også igjen og kjemper selvsagt), men fra Syria stakk menn i kampfør alder av og etterlot kvinner og barn, for å heller få dem over på familiegjenforening senere hvis de overlevde så lenge. Og fordi det er lettere å integrere folk jo nærmere de er vår egen kultur. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amaryllish Skrevet 28. februar 2022 #22 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBukser skrev (15 minutter siden): Det er bilde fra flyktinger i Ukraina som forlater landet i denne artikkelen. Her ser vi litt hva vi har å forvente som vil komme. Svaret vil kanskje overraske noen. https://www.nettavisen.no/nyheter/500-000-har-flyktet-fra-ukraina-jeg-er-bekymret-for-eskaleringen/s/12-95-3424250266 Oi, dette overrasket i alle fall meg! Er jo ikke en eneste etnisk ukrainer der. Lurer på hvorfor det er sånn? 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marvelous Skrevet 28. februar 2022 #23 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) Jeg syntes det var rart at syrerne måtte gjennom flere land før de fant «trygghet» mens ukrainerne dro til nabolandet for å få trygghet. En annen ting som er nevnt her flere ganger er at de som flykter er kvinner og barn mens ukrainske menn blir igjen, i tillegg til at ukrainere som bor i utlandet drar tilbake til Ukraina for å kjempe for landet sitt, det har man ikke sett hos syrerne akkurat.. Endret 28. februar 2022 av Marvelous Skrivefeil 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBukser Skrevet 28. februar 2022 #24 Del Skrevet 28. februar 2022 Amaryllish skrev (5 minutter siden): Oi, dette overrasket i alle fall meg! Er jo ikke en eneste etnisk ukrainer der. Lurer på hvorfor det er sånn? Det er nok fordi etniske ukrainere vil være igjen og sloss for hjemlandet. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 28. februar 2022 #25 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) MuggenKanari skrev (1 time siden): https://www.tv2.no/a/14588726/ dansing og fest i Ukraina også. 19.februar ja Endret 28. februar 2022 av Snabeltann 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBukser Skrevet 28. februar 2022 #26 Del Skrevet 28. februar 2022 Marvelous skrev (45 minutter siden): Jeg synes det var rart at syrere måtte gjennom flere land før de fant «trygghet» mens ukrainerne dro til nabolandet for å få trygghet. En annen ting som er nevnt her flere ganger er at de som flykter er kvinner og barn mens ukrainske menn blir igjen, i tillegg til at ukrainere som bor i utlandet drar tilbake til Ukraina for å kjempe for landet sitt, det har man ikke sett hos syrerne akkurat.. Syrere i Skandinavia drar visst bare tilbake til landet sitt på ferie. Det var jo ikke akkurat dette her asylinstituttet var konstruert for. https://www.aftenposten.no/norge/i/l1oER3/syriske-flyktninger-kjoeper-feriepakker-til-hjemlandet 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altius Skrevet 28. februar 2022 #27 Del Skrevet 28. februar 2022 Amaryllish skrev (1 time siden): Oi, dette overrasket i alle fall meg! Er jo ikke en eneste etnisk ukrainer der. Lurer på hvorfor det er sånn? https://www.bbc.com/news/world-africa-60555650 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amaryllish Skrevet 28. februar 2022 #28 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) altius skrev (9 minutter siden): https://www.bbc.com/news/world-africa-60555650 Fyfaen så grusomt. Men hvis de har flyktet til Ukraina burde de jo kjempe for landet som har tatt de inn på lik linje med etniske Ukrainere hvis de er i stand til det istedenfor å stikke av (ser det er endel relativt unge menn i køene der feks) Endret 28. februar 2022 av Amaryllish La til noe 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 28. februar 2022 #29 Del Skrevet 28. februar 2022 Ryddet for brukerangrep. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krokanrullene Skrevet 28. februar 2022 #30 Del Skrevet 28. februar 2022 Marvelous skrev (2 timer siden): Jeg syntes det var rart at syrerne måtte gjennom flere land før de fant «trygghet» mens ukrainerne dro til nabolandet for å få trygghet. En annen ting som er nevnt her flere ganger er at de som flykter er kvinner og barn mens ukrainske menn blir igjen, i tillegg til at ukrainere som bor i utlandet drar tilbake til Ukraina for å kjempe for landet sitt, det har man ikke sett hos syrerne akkurat.. https://www.uib.no/sampol/144880/syria-krigen-10-år-56-millioner-syrere-har-flyktet-ut-av-landet Tyrkia, Jordan og Libanon har tatt i mot flest flyktninger fra Syria. Tyrkia har tatt i mot 3,6 millioner syrere, Europa 1 million. Argumentet med at de som flykter nå er kvinner og barn (og eldre) er jeg enig i, jeg synes det er lettere å ha sympati med dette. Og for min del er lettere å vise sympati for et europeisk demokrati som har blitt invadert av en atommakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 28. februar 2022 #31 Del Skrevet 28. februar 2022 AnonymBukser skrev (3 timer siden): Det er bilde fra flyktinger i Ukraina som forlater landet i denne artikkelen. Her ser vi litt hva vi har å forvente som vil komme. Svaret vil kanskje overraske noen. https://www.nettavisen.no/nyheter/500-000-har-flyktet-fra-ukraina-jeg-er-bekymret-for-eskaleringen/s/12-95-3424250266 Om dette bilder virkelig er ekte, da er det betenkelig, andre etniske grupper som gir seg ut for Ukrainere. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 28. februar 2022 #32 Del Skrevet 28. februar 2022 MuggenKanari skrev (På 28.2.2022 den 15.24): https://www.tv2.no/a/14588726/ dansing og fest i Ukraina også. Når ble artikkelen publisert? Før eller etter invasjonen? Sjekk datoene og faktaene dine. Stina234 skrev (På 28.2.2022 den 19.31): Om dette bilder virkelig er ekte, da er det betenkelig, andre etniske grupper som gir seg ut for Ukrainere. De gir seg ikke ut for ukrainere, men de flyktet fra Ukraina, de også. Kanskje flyktninger der fra andre kriger? Jeg må si at øverste bilde virker ikke representativt for ukrainere som folkeslag, så trolig snakk om andre som befinner seg i landet som flykter derfra. Amaryllish skrev (På 28.2.2022 den 17.31): Fyfaen så grusomt. Men hvis de har flyktet til Ukraina burde de jo kjempe for landet som har tatt de inn på lik linje med etniske Ukrainere hvis de er i stand til det istedenfor å stikke av (ser det er endel relativt unge menn i køene der feks) Greia er at det ble bestemt at først ukrainere skulle dra, så alle andre. Det er myndighetene som har bestemt det, de sørger for å evakuere sine egne først. Mange utenlandske studenter for eksempel fikk heller ikke dra med tog og buss og ble fortalt at det var først ukrainerne som skulle dra, man måtte vise pass. Masse om dette i utenlandsk media. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 28. februar 2022 #33 Del Skrevet 28. februar 2022 Etter litt selvransakelse er det en enkel forklaring på hvorfor jeg er mer positiv til ukrainske flyktninger; de er lettere å integrere. De er et vestlig land (mer eller mindre) med mye av samme verdier som vi i Norge har. De er likere oss enn syrere. Det blir som om syrere hadde flyktet til et annet muslimsk land i midtøsten. Har null problemer med å erkjenne det. 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surreal Skrevet 28. februar 2022 #34 Del Skrevet 28. februar 2022 Amaryllish skrev (5 timer siden): Fyfaen så grusomt. Men hvis de har flyktet til Ukraina burde de jo kjempe for landet som har tatt de inn på lik linje med etniske Ukrainere hvis de er i stand til det istedenfor å stikke av (ser det er endel relativt unge menn i køene der feks) Leste du artiklen? Det er ikke flyktninger fra andre land som står frem. Det er studenter! Som vil hjem til sin egen familie i sitt eget land. De blir diskriminert og får ikke krysse grensen til Polen, men må vente på at de hvite ukrainerne krysser først. De får ikke ta bussene ut av landet og på noen hotell (i Polen) har de skrevet at kun etniske ukrainere blir innlosjert. Enkelte av de har snudd for å forsøke å krysse grensen til Ungaren. Fordi de ble nektet å krysse grensen. En studie i rasisme vil jeg kalle det, når flyktninger blir sortert på hudfarge og etnisitet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest someone_here Skrevet 28. februar 2022 #35 Del Skrevet 28. februar 2022 Ukraina er i Europa, Syria er på ingen måte Europa. Likevel velger de å ta hit fordi Norge er svært fordelaktig når det gjelder slike falske asylsøkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surreal Skrevet 28. februar 2022 #36 Del Skrevet 28. februar 2022 Viki6 skrev (14 timer siden): Legger merke til fb-venner som hadde null empati for Syria, som nå er fulle av omsorg og empati for Ukraina. Hva kommer det av? Både journalister, vanlige folk og politikere (mørkeblå) omtalte syrere som migranter, og nå ukrainere som flyktninger. Mennesker som blir rammet av krig er da like mye verdt! Blir litt småkvalm av å se fb-venner som rakket ned på syriske flyktninger nå omfavner ukrainerne. De er HVITE, europeere og kristne. Men ta det helt med ro. Hvis de skulle komme i hopetall og forsøke å bevare eget språk og egen kultur, så svinger nok pendler fort... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pantoten Skrevet 28. februar 2022 #37 Del Skrevet 28. februar 2022 Antar at en god del ukrainere kommer til å dra tilbake til sitt hjemland så snart det er trygt igjen. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oleidole1999 Skrevet 28. februar 2022 #38 Del Skrevet 28. februar 2022 Stina234 skrev (7 timer siden): Det er en vesentlig forskjell. Forskjellen er på økonomiske flyktninger og de som flykter fra krig. Ser det veldig klart her. Her drar stridførende menn inn i krigen mens i Syria var det stort sett stridførende menn som var flyktninger. vesentlig forskjell er det hvor din egen statsminister teppebomber ditt hjem og ultra terrorister venter på deg ved inngangsdøra, og krigen i Ukraina. Opprørsgrupper i Syria var lite trent, og det var ikke nok militærsstøtte for å stanse Abbas-regimet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest emilie964 Skrevet 28. februar 2022 #39 Del Skrevet 28. februar 2022 ops2 skrev (14 timer siden): Det var dansing og fest på diskoteker i deler av Syria. Det fikk meg til å føle motvilje. https://www.iol.co.za/news/world/some-syrians-revel-in-music-as-war-rages-1600367 Bilder som dette brant seg inn på netthinnen min, når det var en uvanlig stor mengde menn som kom. https://www.unicef.org/innovation/stories/responding-refugee-crisis Jeg har fått inntrykket at syriske flyktninger betalte for reisen, mens ukrainske flyktinger er fattige. Det gjør også synet av ukrainske flyktninger verre, at det er kaldt der. De fryser, er inntullet i lag på lag av stygge klær. De står ikke slik som dette. Dette er Syria. Så mange barn som er dødd pga assad og bombeflyene. Du har ikke peiling hva du snakker om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 1. mars 2022 #40 Del Skrevet 1. mars 2022 Amaryllish skrev (11 timer siden): Fyfaen så grusomt. Men hvis de har flyktet til Ukraina burde de jo kjempe for landet som har tatt de inn på lik linje med etniske Ukrainere hvis de er i stand til det istedenfor å stikke av (ser det er endel relativt unge menn i køene der feks) Bildene av afrikanere i flyktningkøen er jo studenter. Det er tusenvis av dem i Ukraina. Disse blir stanset i Polen og får være bare noen dager før de må dra hjem til egne hjemland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå