Gå til innhold

Oppskrift på fløtegratinerte poteter


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er håpløs når det gjelder presise mengdeangivelser, :sjenert: men kan gi noen tips om fremgangsmåte. :)

Skrell poteter og skjær i tynne skiver, ha i kasserolle med en blanding av H-melk og fløte (jeg liker ca. 50/50, dvs fløtemelk, noen foretrekker kun fløte) og 1 fedd hakket hvitløk. Kok opp og la småkoke på svak varme ca. 5 min, smak til med salt, pepper og revet muskatnøtt (eller urter, feks frisk timian). Ved å koke de rå potetene i fløteblandingen, oppnår man at stivelsen i potetene jevner gratengsausen.

Ha i ildfast form og gratiner i ovn, evnt med ost (jeg foretrekker uten) ved 200 grader til gratengen er gyllen og potetene myke, ca. 15 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som piaf, men jeg bruker kun kremfløte og jeg har i tillegg en skivet løk og strimlet purre og mer enn ett hvitløksfedd i (må ha litt mer smak ;)). Og jeg strør på ost. Kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det også på nesten samme måte - men bruker kun matfløte.

Skjærer potetene i skiver - legger i et lag i gryten - drysser hvitløkpulver på - nytt lag med poteter + hvitløkpulver osv. - til passe mengde (regner 1-2 poteter pr hode. På toppen legger jeg en skivet løk eller to.

Fyller opp med matfløte til jeg ser fløten (evt. fyller på etterhvert om potetene tar mye til seg) Rør litt underveis så ikke det legger seg ved i bunnen.

Koker dette til potetene er møre - ha over i ildfast form - dryss på med ost. Gratineres til passe farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...