Gå til innhold

diskusjon med mamma...om finull


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun sier at plagg som er strikket i Rauma finull blir veldig veike plagg som ikke tåler noe, blir lett hull osv.....men det tror ikke jeg. Det er snakk om skjerf, genser til voksne. Jeg har i det siste valgt garn som ikke er superwashbehandlet, for å unngå plast. Noen som veit?

Anonymkode: 075eb...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Mine finullplagg holder en storm. Utrolig nydelig garn.

ja jeg liker det også veldig godt. Vasker du pleggene før bruk forresten?ts

Anonymkode: 075eb...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun sier at plagg som er strikket i Rauma finull blir veldig veike plagg som ikke tåler noe, blir lett hull osv.....men det tror ikke jeg. Det er snakk om skjerf, genser til voksne. Jeg har i det siste valgt garn som ikke er superwashbehandlet, for å unngå plast. Noen som veit?

Anonymkode: 075eb...849

Jobbet på garnbutikk en stund og der kom det inn kunder som hadde gensere som var 20-30år gamle som var strikket i finull, de var veldig fornøyd med plagget og måtte bare fornye kvarene etter så lang tids bruk.

Finull holder fasongen veldig godt, men trenger 2-3 gangers bruk og vasking før det blir mykt og behagelig mot huden.

Superwash behandlet garn har jeg lite tro på at holder like godt. I sokker så klart som utsettes for mye slitasje lønner det seg å strikke inn nylon forsterkning i hælen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerf og gensre til voksne vil jeg tro er null problem, så lenge man vasker dem som de skal vaskes. 

Jeg har derimot erfaring med at det er helt ubrukelig som baby/småbarnsbukser.. Her har vi fått masse bukser i slik ull, men det blir slitt hull på knærene etter under en ukes bruk.. 

Anonymkode: 07261...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det som et solid garn. Jeg ville ikke brukt det til sokker (kanskje sammen med forsterkning, det har jeg ikke prøvd selv) eller babybukser til krabbende baby, som en over nevner. Men ellers holder det bra. Så lenge man ikke vasker det for hardt, siden det da vil tove. Jeg har brukt det til både barneklær og voksenklær, og mye lignende garn, og det holder seg utrolig bra i fasongen og veldig sjelden hull. 
 

Jeg vasker plagget før bruk, da blir det mykere og finere. Og det blir mykere i bruk også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

ja jeg liker det også veldig godt. Vasker du pleggene før bruk forresten?ts

Anonymkode: 075eb...849

Ja, da blir de myke og deilige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brukt det til feks sokker eller annet tøy hvor det fort blir hard bruk. Men ril kofter, skjerf og luer feks så vil finull holde i maaaange år. 

Anonymkode: 33cef...c87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...