Gå til innhold

Venner fra barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor ofte treffer barnet ditt venner utenom barnehagen? Hvor viktig er det at man har ett nettverk før man begynner på skolen?

Vi har bodd 2 år i ny by og jeg stresser veldig med at min 4 åring ikke har lekekamerater i nærheten utenom barnehage. På tidligere bosted var barnehagen utrolig sosial og vi foreldre fant på masse med barna i helgene. 
I den nye barnehagen er det svært få barn og det er vanskelig å bli kjent med foreldrene. Det er heller ingen fritidsaktiviteter som har 4 års aldersgrense

Det er heller ingen barn i nabolaget på samme alder :( 

Anonymkode: 159cc...11e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er i barnehagen hele våkentiden utenom en time på morgen og to-tre timer på ettermiddag. Det er ikke nødvendig med noe særlig mer "sosialisering". 

Anonymkode: 55314...36f

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er i barnehagen hele våkentiden utenom en time på morgen og to-tre timer på ettermiddag. Det er ikke nødvendig med noe særlig mer "sosialisering". 

Anonymkode: 55314...36f

Ja, det er jeg enig i. 
Jeg tenker først og fremst på helgene. 
ts 

Skrevet

De siste to årene har nok ikke vært en god tid for å etablere nettverk. Tenker at når de nærmer seg skolealder, er det en fin tid å invitere venner med hjem :)

Anonymkode: 66032...67d

• Liker 4
Skrevet

Min erfaring er at det er en fordel å kjenne noen, men ikke nødvendig. Jeg har tre stykker. En av dem kjente ingen, fikk raskt nye venner. En av dem kjente noen, men ingen bestevenner, gikk veldig fint. Sistemann hadde noen veldig gode venner fra barnehagen som var med masse hjem i ukedager og helger, fikk nye bestevenner på skolen likevel. 

Anonymkode: b148d...976

• Liker 1
Skrevet

Men er det ikke bare å starte sende melding en annen forelder «Hei, har Lise lyst til å bli med Sara hjem etter barnehagen på Torsdag?» Så leker barna sammen, og foreldrene kan ta en kopp kaffe ved henting.
Når dere har tatt initiativ blir deres datter trolig invitert til dem etterpå. Når dere da kjenner hverandre litt bedre er det mer naturlig å høre om dere skal dra til parken/på tur/kino/lekeland/what ever sammen etterhvert. 
Og du gjør naturlig nok denne runden med flere enn ett barn da! 

Anonymkode: dcbc2...8b7

• Liker 3
Skrevet

Kanskje sende en meld til en av foreldrene og spørre om de vil treffe dere i bhg/parken/skolen/et sted i nærheten så ungene kan leke? 4åringen her har enda ikke trigget andre barn fra bhg på privaten. Men har begynt å etterspørre, så tenker æ evnt sende en slik meld til en av foreldrene til et barn han er mye med i bhg og snakker om

Anonymkode: 51897...dab

• Liker 1
Skrevet

Mitt inntrykk er at det ikke er så veldig vanlig her ihvertfall at man har så mye venner når man er så liten som fire. Det er ikke vanlig i vår bhg, så vidt jeg vet. 

Vi har en på 4, og han har ingen kontakt med andre unger utenom i barnehagen. Vi skulle gjerne hatt det, noen å møte på lekeplassen i helgene. Men ikke i hverdagen, da har ungen lekt mer enn nok med andre, og trenger først og fremst fred og ro.

Anonymkode: 74d4d...87f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men er det ikke bare å starte sende melding en annen forelder «Hei, har Lise lyst til å bli med Sara hjem etter barnehagen på Torsdag?» Så leker barna sammen, og foreldrene kan ta en kopp kaffe ved henting.
Når dere har tatt initiativ blir deres datter trolig invitert til dem etterpå. Når dere da kjenner hverandre litt bedre er det mer naturlig å høre om dere skal dra til parken/på tur/kino/lekeland/what ever sammen etterhvert. 

Det er da langt ifra "bare". 

Jeg kjenner ingen andre foreldre i bhg. Jeg aner ikke hva en eneste annen forelder heter, og har langt mindre telefonnr deres. Kanskje jeg kunne spurt de anstatte. Her er man knapt på nikk med de andre foreldrene i bhg. 

Men uansett er det langt ifra "bare" å sende min litt sjenerte fire-åring hjem til noen andre som han ikke kjenner og er trygg på. 

Og det er ganske vanlig at man har hektiske hverdager, med både større og mindre søsken som gjerne skal på aktiviteter, eller som trenger fred og ro hjemme. 

Skrevet

Møter venner en dag i uken. Som regel i helgene. Begynt med overnatting de som er 5. Stas for alle 🙂

Anonymkode: 8e137...735

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er da langt ifra "bare". 

Jeg kjenner ingen andre foreldre i bhg. Jeg aner ikke hva en eneste annen forelder heter, og har langt mindre telefonnr deres. Kanskje jeg kunne spurt de anstatte. Her er man knapt på nikk med de andre foreldrene i bhg. 

Men uansett er det langt ifra "bare" å sende min litt sjenerte fire-åring hjem til noen andre som han ikke kjenner og er trygg på. 

Og det er ganske vanlig at man har hektiske hverdager, med både større og mindre søsken som gjerne skal på aktiviteter, eller som trenger fred og ro hjemme. 

Du sender selvsagt ikke melding for å invitere barnet ditt på besøk hos andre, men til dere eventuelt en lekeplass eller noe. Spør i garderoben en gang du ser en forelder til et barn ditt barn leker godt med. Ikke nevn en spesifikk ukedag, men la det være åpent til en gang det passer dere begge

Anonymkode: c965e...6d7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er helt enig og slik hadde vi det der vi bodde tidligere. Men det er ikke noe interesse blant foreldrene i denne barnehagen. Det er en veldig liten barnehage og få barn å spille på 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Møter venner en dag i uken. Som regel i helgene. Begynt med overnatting de som er 5. Stas for alle 🙂

Anonymkode: 8e137...735

Så koselig. Men er det venner fra barnehagen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du sender selvsagt ikke melding for å invitere barnet ditt på besøk hos andre, men til dere eventuelt en lekeplass eller noe. Spør i garderoben en gang du ser en forelder til et barn ditt barn leker godt med. Ikke nevn en spesifikk ukedag, men la det være åpent til en gang det passer dere begge

Anonymkode: c965e...6d7

Du skrev invitere barnet hjem, og at foreldrene kunne drikke kaffe etterpå ved henting. Så det var akkurat å invitere på besøk hos andre, alene, du beskrev.. 

Å invitere til å treffes på lekeplass er noe helt annet. 

Men også vanskelig, når man knapt får et nikk til vanlig. Vårt barn har gått i bhg tre år nå, og ingen av de andre foreldrene gjør noe som helst mine til å være åpen for noe mer enn det.. Da er det ikke så lett å ta kontakt for å leke sammen. 

Skrevet

Jeg har også stresset litt med dette, men jeg har kommet frem til at det er helt unødvendig å stresse noe før skolealder :)

Anonymkode: 96e3c...731

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...