Gå til innhold

Hva flykter man med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 hours ago, anonymbruker2312 said:
  • Medisiner
  • Mye vann! 
  • Knekkebrød, pålegg
  • Pass, dokumenter, nødvendige papier, legitimasjon
  • Bankkort 
  • Penger
  • Mobil-lader (om det ville vært mulighet til bruk av det) 
  • Ha på seg flere lag: tynn genser, varm genser over, jakke over, tynne sokker, tjukke sokker over, tynn tights, bukse over
  • Teppe 
  • Hansker 
  • Lue 
  • Linser/briller for de som trenger det 
  • Lommetørkle/papir 

Morsomt at du nevner penger.

Når det er fredstid, gnåler man om hvor flott det er med bankkort og nettbank, men når det blir krise, står folk i lange køer utenfor minibanken for å rekke å ta ut cash før banken blir tom.

Så et godt råd til alle som vil være forberedt: Ta ut så mye kontanter som mulig. I en krig der infrastrukturen svikter er digitale banktjenester verdiløse.

Anonymkode: 1a572...1fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men hvor er det dere har tenkt å flykte? 

Anonymkode: 28a75...ced

De skal til Sveits og Pakistan 😄 Og så har du de som skal på hytta...

Anonymkode: d2306...084

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne tatt meg bilen min ❤️ det tror jeg hadde løst en del problemer. 

Anonymkode: 3b243...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville gjerne tatt meg bilen min ❤️ det tror jeg hadde løst en del problemer. 

Anonymkode: 3b243...ef3

Ja, i hvert fall så lenge du får tak i bensin/diesel/strøm…

Anonymkode: 1674b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tatt med verdifulle smykker heller enn masse cash i norsk valuta hvertfall...

Pass. Og så hadde jeg tatt med meg varme klær og gode tursko. Nødvendige medisiner. Hermetikk med høy næringsverdi, som makrell i tomat (ikke sodd f.eks.). Litt vann.

Harddisk med masse gamle bilder og videoer. Ikke verdt å ofre livet for, men verdt å prøve å redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sett for meg at jeg enten hadde blitt med å kjempe, eller så hadde jeg rømt til skogs, til fots evt. Terrengsykkel til et trygt/tryggere sted. Jeg har ikke barn da. Har alt jeg trenger for å overleve i skogen en god stund. Min største utfordring er at jeg må ha stoffskifte medisin 😅 har for 100 dager, om boksen er full. 

Men du har nok langt fra noe å frykte ts, ikke per nå i alle fall. 

Anonymkode: 2b816...dc2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har alltid sett for meg at jeg enten hadde blitt med å kjempe, eller så hadde jeg rømt til skogs, til fots evt. Terrengsykkel til et trygt/tryggere sted. Jeg har ikke barn da. Har alt jeg trenger for å overleve i skogen en god stund. Min største utfordring er at jeg må ha stoffskifte medisin 😅 har for 100 dager, om boksen er full. 

Men du har nok langt fra noe å frykte ts, ikke per nå i alle fall. 

Anonymkode: 2b816...dc2

Jeg bor på «landet», halvtime i bil til nærmeste by, men vurderer allerede nå å flytte ut på en øy. Er livredd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, loveli said:

Jeg hadde tatt med verdifulle smykker heller enn masse cash i norsk valuta hvertfall...

Pass. Og så hadde jeg tatt med meg varme klær og gode tursko. Nødvendige medisiner. Hermetikk med høy næringsverdi, som makrell i tomat (ikke sodd f.eks.). Litt vann.

Harddisk med masse gamle bilder og videoer. Ikke verdt å ofre livet for, men verdt å prøve å redde.

Hvis du vil slepe på en harddisk på en lang reise, anbefaler jeg å heller investere i en minnepenn eller et minnekort på størrelse med en lillefingernegl (microSD); det er langt mer bærbart. Har du to slike minnekort med sikkerhetskopi på det andre, er du rimelig trygg på at ikke minnene dine går tapt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du vil slepe på en harddisk på en lang reise, anbefaler jeg å heller investere i en minnepenn eller et minnekort på størrelse med en lillefingernegl (microSD); det er langt mer bærbart. Har du to slike minnekort med sikkerhetskopi på det andre, er du rimelig trygg på at ikke minnene dine går tapt.

Men nå har jeg alt på en harddisk (også digitalt i Miami eller noe). Må jeg flykte har jeg vel ikke tid til å overføre alt over på minnepenner. Men har ikke overført de siste bildene digitalt, så kanskje dette er et godt tidspunkt å gjøre det på. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har barn med store funksjonsnedsettelser i hus, så tror det kunne blitt vanskelig for oss å flykte pga medisinsk utstyr som ikke kan flyttes på...

Hadde det ikke vært for det hadde medisiner, varme klær, turutstyr, pass, hermetikk/tørrmat og noen bilder vært aktuelt. Så kunne vi holdt oss gående en liten stund i alle fall. 

Anonymkode: 1df66...ea7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnepinner med bilder og scannede dokumenter. Tursekk for vintertur, frysetørket mat, kontanter, alt vi har av smykker, medisiner. Men hvor skal vi dra liksom? Svømme til England? 

Anonymkode: 7f4f8...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, loveli said:

Men nå har jeg alt på en harddisk (også digitalt i Miami eller noe). Må jeg flykte har jeg vel ikke tid til å overføre alt over på minnepenner. Men har ikke overført de siste bildene digitalt, så kanskje dette er et godt tidspunkt å gjøre det på. 😅

Tror neppe det bryter ut en atomkrig i natt, så du har god tid til å overføre bildene til en minnepenn eller minnekort. Som sagt er dette langt mer praktisk å ta med seg rent fysisk på grunn av den lille størrelsen - det er for øvrig lett å miste passordet til ting som er på nett, så man bør ikke stole så mye på det som er i nettskyen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, i hvert fall så lenge du får tak i bensin/diesel/strøm…

Anonymkode: 1674b...205

Ja, har tenkt på det der. Tror jeg hadde satset på dieselbil🤔

Anonymkode: c6e0c...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror neppe det bryter ut en atomkrig i natt, så du har god tid til å overføre bildene til en minnepenn eller minnekort. Som sagt er dette langt mer praktisk å ta med seg rent fysisk på grunn av den lille størrelsen - det er for øvrig lett å miste passordet til ting som er på nett, så man bør ikke stole så mye på det som er i nettskyen.

Jeg er ikke engstelig. :) 

Hvis det blir verdenskrig håper jeg nesten at alle land bombes til helvete, så kan dyrene leve videre på kloden i fred uten at vi gjør livet verre for dem. Slik det er nå, med så dårlige fremtidsutsikter pga klimaet, så er det kanskje likegreit å dø mens man hadde det bra helt til slutten, enn at vår generasjon er den siste som dør av alderdom mens våre barn dør av aggressiv kreft i alle organer og våre barnebarn sultes og kveles sakte til døde før konfirmasjonen fordi naturen og livsgrunnlaget vårt er herpa...

Må prøve å se positivt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, loveli said:

Jeg er ikke engstelig. :) 

Hvis det blir verdenskrig håper jeg nesten at alle land bombes til helvete, så kan dyrene leve videre på kloden i fred uten at vi gjør livet verre for dem. Slik det er nå, med så dårlige fremtidsutsikter pga klimaet, så er det kanskje likegreit å dø mens man hadde det bra helt til slutten, enn at vår generasjon er den siste som dør av alderdom mens våre barn dør av aggressiv kreft i alle organer og våre barnebarn sultes og kveles sakte til døde før konfirmasjonen fordi naturen og livsgrunnlaget vårt er herpa...

Må prøve å se positivt på det. 

Tja. Atomkrig er rimelig skadelig for miljøet, for å si det pent; anbefaler å se noen filmer om atomkrig for å forstå omfanget av dette.

I forhold til en atomkrig med langvarig radioaktivitet er dagens klimaproblemer ingen verdens ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Tja. Atomkrig er rimelig skadelig for miljøet, for å si det pent; anbefaler å se noen filmer om atomkrig for å forstå omfanget av dette.

I forhold til en atomkrig med langvarig radioaktivitet er dagens klimaproblemer ingen verdens ting.

Beklager rotete lenke til atomkrigfilmer-tråden  - denne lenken er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skrev bombing i innlegget mitt, ikke spesifisert som atombombe. Som selvfølgelig er mer skadelig for miljøet. :) Utsetter man menneskene slik vil også alt annet liv dø på samme måte.

Men ser at det sto atombombe i innlegget jeg siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Vi har jo i utgangspunktet ikke så mange steder å flykte, i såfall hadde det blitt i skogen frem til det var tryggere å komme hjem. Om vi hadde kjørt bil hadde vi pakket i sekker som vi kunne bære videre. Har laget en liste hva som skal i sekken så vi kan pakke raskt. Minst mulig, og lettest mulig. Vi er også 2 barn og 2 voksne, så 2 store sekker og en liten til eldstemann. 

Liten vann filtrerer

Lett lite telt. 

2 soveposer, så kan vi dele 2 og 2 for også å holde varmen. 

Liggeunderlag kan man lage av bartrær. 

Ekstra ulltøy til barna. 

Lighere

Liten lett primus og gass

Kniv

Liten dab radio og batterier for å vite hva som skjer. 

Liten sammenleggbar spade. 

Jod

Ekstra par ullsokker til alle. 

Kle på mest mulig, ull innerst, flis, så vann- og vindtett ytterst. Veldig gode sko. 

Gjenbruksbleier og noen få kluter da vi har bleie barn. 

Kortstokk 🤷‍♀️

Førstehjelpsutstyr. 

Lommelykt. 

Vanntett pakkeposer. 

Liten termos. 

Kontanter. 

Bæresele til minstemann. 

Resten av plassen går til mat, mest tørrvarer da det tar liten plass og veier lite samt nøtter som inneholder mye proteiner. 

Kan vi flykte til Sverige så tar vi med oss mat vi har i esker med lang holdbarhet (har hytte over grensen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...