Cheddar Skrevet 27. februar 2022 #1 Skrevet 27. februar 2022 Hvordan gjøre bhg oppstart enklest for ett-åring? Fyller 1 år i slutten av oktober. Får vondt i hjertet av tanken, men vi har ikke noe annet valg økonomisk.. Planen er at hun begynner med noen korte dager i november. Jeg går hjemme ut november slik at jeg er hjemme og tilgjengelig. F.eks korte dager man, ons og fre. Fra desember jobber jeg 80%, og både mormor og farmor stiller opp for å gi korte dager de dagene hun er i bhg, f.eks barnehage man, tirs, tors, fre og hjemme med meg onsdager. Dere med barn fra før, høres dette ut som noe som kan være ok?
Rucula Skrevet 27. februar 2022 #2 Skrevet 27. februar 2022 jeg har vært igjennom 2 bhg oppstarter. Men barna mine var 16 og 18 mnd da de startet. Vi var mye på besøk i bhg før oppstart. Var der sammen i 2 timer før vi dro igjen. var vel kanskje på besøk 2 ganger i uka i 5 uker ca. Hadde også veldig korte dager i begynnelsen. Og de er fortsatt aldri mer i bhg enn 6,5 time
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #3 Skrevet 27. februar 2022 18 minutter siden, Cheddar said: Hvordan gjøre bhg oppstart enklest for ett-åring? Fyller 1 år i slutten av oktober. Får vondt i hjertet av tanken, men vi har ikke noe annet valg økonomisk.. Planen er at hun begynner med noen korte dager i november. Jeg går hjemme ut november slik at jeg er hjemme og tilgjengelig. F.eks korte dager man, ons og fre. Fra desember jobber jeg 80%, og både mormor og farmor stiller opp for å gi korte dager de dagene hun er i bhg, f.eks barnehage man, tirs, tors, fre og hjemme med meg onsdager. Dere med barn fra før, høres dette ut som noe som kan være ok? Dette kommer til å gå helt fint. Alle barn er jo ulike, men du har lagt en god plan for en trygg innkjøring. Minstejenta mi begynte uka før hun fylte et år. Brukte ca samme metode som du. Suksess☺️ Anonymkode: 72a21...0b6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #4 Skrevet 27. februar 2022 Min begynte med korte dager etter tilvenningen ☺️ Det gikk faktisk super bra å starte i barnehagen selv om han bare var 1 år. Jeg gruet meg veldig men alt gikk veldig fint. Anonymkode: 8fc0e...716
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #5 Skrevet 27. februar 2022 Min begynte da han var 14-15 mnd. En uke tilvenning, så var det omtrent fulle dager (vi byttet på å slutte tidligere). Det gikk kjempefint! Han var veldig klar for å begynne, og barnehagen er ganske liten med veldig stabilt og dyktig personale som tok alt i barnas tempo. Gruppen var bare nystartede ettåringer, så tempoet var veldig rolig. Han har alltid blitt levert omtrent først siden vi må rekke jobb, og har dermed alltid hatt veldig fin og rolig start på dagen med masse plass på fanget til de ansatte. Han er supertrygg på alle som jobber der, noe jeg tror er fordi han har hatt såpass mye tid med dem "alene" Anonymkode: 7a0e6...aef
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #6 Skrevet 27. februar 2022 Å bare ha et barn i bhg noen få timer tre dager i uken gjør jo at barnet aldri finner seg til rette der eller kommer inn i det. La barnet gå i bhg hver dag til hun er kjent og trygg.. Anonymkode: 29282...1ff
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #7 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Min begynte da han var 14-15 mnd. En uke tilvenning, så var det omtrent fulle dager (vi byttet på å slutte tidligere). Det gikk kjempefint! Han var veldig klar for å begynne, og barnehagen er ganske liten med veldig stabilt og dyktig personale som tok alt i barnas tempo. Gruppen var bare nystartede ettåringer, så tempoet var veldig rolig. Han har alltid blitt levert omtrent først siden vi må rekke jobb, og har dermed alltid hatt veldig fin og rolig start på dagen med masse plass på fanget til de ansatte. Han er supertrygg på alle som jobber der, noe jeg tror er fordi han har hatt såpass mye tid med dem "alene" Anonymkode: 7a0e6...aef Klar for å begynne 🤦♀️ Hele innlegget ditt lyser av, at du ikke kan noe som helst om små barn og trygghet. Supertrygg fordi han har lange dager og får være "alene". Spar meg. Anonymkode: b06f0...463 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #8 Skrevet 27. februar 2022 Vi har også en som skal starte som 1åring til høsten. Starter 2 uker etter 1årsdagen. Og etter tilvenningen blir det dessverre fulle dager på ham da vi ikke har kontorjobber som gir oss muligheter for kortere dager /flexitid. Vår arbeidstid er 07 - 15, og da blir det lange dager på lillemann.. Har dårlig samvittighet for dette, men vi har ikke økonomien til å gå ned i stillingsprosent. Eldste begynte ved 16 mnd, men vi har ikke samme mulighet nå.. Anonymkode: 37920...ac8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #9 Skrevet 27. februar 2022 Min var 13 mnd ved oppstart i barnehagen. Jeg kvidde meg veldig, særlig mtp alt jeg har lest her på KG om at det er omsorgssvikt å sende så små barn i barnehage. Jeg var alene med barnet da, så hadde ikke mye valg. Hadde heldigvis anledning til å jobbe litt redusert de første månedene etter oppstart, så det ble ikke så lange dager. Han sov også to timer midt på dagen. De første ukene hadde jeg han hjemme onsdager. Jeg tror det var med på å gjøre hele oppstarten veldig fin for han. Både jeg og de ansatte i barnehagen merket at han hadde det bedre de dagene han kom før frokost faktisk, fikk være med fra start da ting var litt rolig, istedenfor å komme når alle var i full gang med sitt. Så da hentet jeg heller til siste duppen, sånn at han sov mens vi trillet hjem. Anonymkode: 0d8b4...02d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #10 Skrevet 27. februar 2022 Startet ved 15 måneder (første barn) og 11 måneder (andre barnet). Gikk kjempe bra. Hadde kortere dager, men de var der hver dag. Anonymkode: f0697...33a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #11 Skrevet 27. februar 2022 Spør avdelingsleder/pedagogen om dere kan besøke dem i utetiden. I vår bhg oppfordret de til det, men det var ikke så mange andre enn oss som faktisk gjorde det. Vi besøkte dem flere ganger i uka, i flere uker før oppstart, og selv om jeg hadde ansvaret for henne og vi bare var ute der, gjorde det at hun ble kjent med barna og personalet. Pedagogisk leder sa i ettertid at de ville oppfordre sterkere til besøk i fremtiden, for vår tilvenning gikk så mye bedre enn de andre som startet samtidig. Anonymkode: 2222b...52b
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #12 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Klar for å begynne 🤦♀️ Hele innlegget ditt lyser av, at du ikke kan noe som helst om små barn og trygghet. Supertrygg fordi han har lange dager og får være "alene". Spar meg. Anonymkode: b06f0...463 Barn er forskjellige 🤷♀️ Han koser seg og lyser opp av glede når han ser de ansatte i barnehagen. Unner han heller en rolig start på dagen med et ledig fang, heller enn å kaste ham inn i full rulle og full lek. Anonymkode: 7a0e6...aef
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #13 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Klar for å begynne 🤦♀️ Hele innlegget ditt lyser av, at du ikke kan noe som helst om små barn og trygghet. Supertrygg fordi han har lange dager og får være "alene". Spar meg. Anonymkode: b06f0...463 Og hva kan du om små barn og trygghet? Jeg er helt med personen i at stabilitet i lengden på dagene og rolig oppstart er viktig mtp. trygghet, og det samme sier samtlige pedagoger i barnehagen til mine barn. Mest mulig like dager så det blir forutsigbart for barnet, og tidlig levering er bedre enn sen levering for å få en rolig og trygg start på dagen. For en måte å svare andre mennesker på. Spar meg. Anonymkode: 7c2d7...91b
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #14 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Klar for å begynne 🤦♀️ Hele innlegget ditt lyser av, at du ikke kan noe som helst om små barn og trygghet. Supertrygg fordi han har lange dager og får være "alene". Spar meg. Anonymkode: b06f0...463 Hele innlegget ditt lyser av, at du ikke kan noe som helst om små barn og trygghet. For jo, små barn kan stortrives i barnehagen. Vår fikk ikke bhg-plass før han var 18 mnd. Han var ikke klar for å begynne da han var ett, så vi var glad til vi slapp sende ham da. I den alderen var han veldig engstelig for andre folk, og redd andre barn. Men da han var rundt 15 mnd, var han helt annerledes, og klar for å leke med andre. Han blomstret opp da han endelig fikk begynne i bhg, og ble mye mer utadvendt og blid og glad, rett og slett. Og ja, lange dager kan faktisk være helt ok. Vi leverte ham seinere de dagene vi kunne i starten, men så så både vi og de ansatte at han reagerte mye bedre på å få bli levert i det bhg åpnet, og det var få barn. Da fikk han en stille og rolig start, og en-til-en tid med den ansatte som da var på jobb. Om han ble levert mens det allerede var masse barn der, ble han utrygg og stresset, for det gikk rett fra rolig og trygt hjemme til full hurlumhei. Så vårt barn hadde faktisk bedre av å få bli levert tidligere, selv om det da ble litt lengre dager. Anonymkode: d70d3...1b8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå