Gå til innhold

Flere dumme folk på KG?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Det har tidligere vært et forslag oppe her om at forumet kun forbeholdes faste brukere, men at disse så kan logge seg ut for å være anonyme om man føler for det. Jeg synes ideen er kjempegod.

Men det er ikke dermed gitt at argumentasjonskvaliteten går opp. Jeg snakker igrunnen ikke om drittslenging og spydigheter her. Jeg snakker om nivået på debattene.

Debatteknikk og det å kunne plukke argumenter fra hverandre, er noe man lærer i skolen (i hvertfall til dels), men i dagens samfunn burde kanskje dette vært enda mer vektlagt enn det er tidligere?

Hear hear!

Endret av Melk
Videoannonse
Annonse
Gjest Gulltopp
Skrevet

Jeg er enig med Melk - debattnivået er til tider lavmåls. En annen ting jeg irriterer meg over, er visse brukere som dukker opp i seriøse tråder og ødelegger dem med sleivete tullekommentarer som ikke har noe som helst med temaet å gjøre. Så henger gjerne noen seg på, og det hele utarter seg til en intern snikksnakk-tråd med masse :sjarmor: og :flekke: og :ler: - for eksempel.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg har vært bruker på en del nettfora i en del år, og synes denne diskusjonen alltid har vært oppe. Det snakkes om "gamle dager" og alle de gamle brukerne som har sluttet, at nivået har blitt lavere, at det er flere som bare bruker forumet til tull. Dette gjelder både chattefora og diskusjonsfora.

Er det slik eller er det innbilning?

Skrevet
Jeg har vært bruker på en del nettfora i en del år, og synes denne diskusjonen alltid har vært oppe. Det snakkes om "gamle dager" og alle de gamle brukerne som har sluttet, at nivået har blitt lavere, at det er flere som bare bruker forumet til tull. Dette gjelder både chattefora og diskusjonsfora.

Er det slik eller er det innbilning?

Jeg bryr meg igrunnen ikke så mye om at folk slutter, så lenge det tilføres en jevn strøm av folk som kan diskutere med saklige argumenter.

Selv har jeg vært her en årrekke, og begyynte fordi jeg syntes det var artig å diskutere. Usaklige folk fantes det da også, men de kunne man jo sile ut og konsentrere seg om de vettuge svarene man fikk.

Nå gidder jeg i mye mindre grad å involvere meg, for enten blir man møtt med argumenter helt bak mål, saken blir vridd (eks til alltid å handle om samværsrett...), eller folk blir personlige umiddelbart og går rett i strupen.

Nettsteder som tilstreber økt brukermasse vil av naturlige grunner også etterhvert gjennomsyres av mer tull og tøys tror jeg. Slik er det nok bare, og kan dermed være en medvirkende årsak til at KG har endret karakter de senere år.

Uansett så er jeg overrasket over den store mangel på logisk tenkning og respekt for (og mangel på) vitenskapelig kunnskap mange besitter. Man kan bare slenge ut et tall, så er det "fakta" i en diskusjon. Om man tilbakeviser slikt er det en del som like fullt nekter å forholde seg til det. Det synes jeg er rart.

Gjest Gulltopp
Skrevet
Om man tilbakeviser slikt er det en del som like fullt nekter å forholde seg til det. Det synes jeg er rart.

Kom plutselig til å tenke på en scene i skuespillet "The Duck Variations", hvor en mann prøver å fortelle en annen mann et eller annet faktum, hvorpå den andre mannen sier at han ikke vil høre: "If it`s true, I don`t want to know, and if it`s false, don`t waste my time"...

Skrevet
Det har tidligere vært et forslag oppe her om at forumet kun forbeholdes faste brukere, men at disse så kan logge seg ut for å være anonyme om man føler for det. Jeg synes ideen er kjempegod.

Usj, nå surrer jeg. Dette innlegget skulle til Ris og ros tråden, så jeg kopierer det og legger det der også siden noen allerede refererer til innlegget mitt.

Da løser man jo ikke problemet med faste brukere som logger seg ut når de føler for å slenge litt med leppa.

Skrevet

Helt enig med deg, Hawkeye. Problemet er jo faste brukere som ikke tør si sin mening uten å logge seg ut først. Kanskje de ikke ønsker å ødelegge imaget de har skapt seg her inne - forstå det den som kan ....

Gjest TomKrus
Skrevet

Nei, jeg tror ikke nivået har blitt dårligere, men jeg tror Melk har hengt her for lenge.

Så dynamisk som kg er, med stadig nye medlemmer, så vil aldri stedet som et debattforum ble bedre, da du alltid vil ha en overvekt av ferske debattanter, med uslepne ferdigheter. Disse ferdighetene finpusser de etterhvert (noen iallfall), og flere av dem blir flinkere, men så starter de å bli lei av å diskutere med de nye og slå hodet i veggen gang etter gang etter gang etter gang, og de finner andre debattforum som tilfredstiller dem.

Du kan ikke henge på ungdomsskolen resten av livet og tro at du vil få nye impulser, Melk ;)

Men ja, i gamle dager kunne du iallfall treffe på 3-4 i en debatt som kunne ha tunga rett i munnen mens de serverte argumenter, og ikke lot følelseslivet ta fullstendig styringa.

Skrevet
Jeg er ganske dum. :sexy:

Slike innlegg som dette der enkelte bare har behov for å bli lagt merke til synes jeg er slitsomt. I debatter der man faktisk får til en saklig diskusjon om et emne som intereserer så kommer enkelte inn med tåpelige kommentarer. Hva med å holde slike ting til snikk-snakk og kosemosetrådenen dere har nok av?

Skrevet

Usj, nå surrer jeg. Dette innlegget skulle til Ris og ros tråden, så jeg kopierer det og legger det der også siden noen allerede refererer til innlegget mitt.

Slik fungerer det på barnimagen.com og dinbaby.com. Da er det i alle fall slik at moderatorer/redaktører kan spore hvem det er som legger ut problematiske innlegg, og de som står bak kan få en advarsel som faktisk kan få konsekvenser. Dessverre har dette ikke hjulpet på nivået på nevnte sider... der har fallet i refleksjonsnivå vært enda større enn på KG!

Skrevet

Det jeg liker ved KG, er spennvidden og at det faktisk skjer noe her, i motsetning til andre fora med kanskje høyere nivå på debattene. Det blir dessverre et dilemma.

Gjest TomKrus
Skrevet
Det jeg liker ved KG, er spennvidden og at det faktisk skjer noe her, i motsetning til andre fora med kanskje høyere nivå på debattene. Det blir dessverre et dilemma.

Men man må da kunne få til en mellomting mellom å slå hodet i en vegg av tullprat og en vegg full av hovedoppgaver.

Skrevet
Men man må da kunne få til en mellomting mellom å slå hodet i en vegg av tullprat og en vegg full av hovedoppgaver.

Problemet er bare hvordan det skal la seg gjøre. Som allerede nevnt i den andre tråden (kanskje av deg), når et forum tiltrekker seg store mengder personer, vil noen av disse nødvendigvis befinne seg i "nedre del av skalaen", og disse deltar også i debatter.

Skrevet (endret)

Er også enig med Melk. Har vært medlem i noen år, har ikke skrevet så mange innlegg, men lest veldig mye. Og jeg synes egentlig nivået på diskusjonene har vært dalene lenge nå. Det er veldig sjeldent det kommer opp spennende temaer, og når de endelig gjør det, forsvinner de i persondebatt ellers så blir det til en to tre innlegg.

Synes egnetlig ikke gjestene er det støres problemt, men heller all kose-mosing og persondebatten.

Samtidig er jeg enig med Elphaba om at det positive med KG er spendvidden i temaene og at man kan få mange gode råd. Derfor er jeg her fortsatt...

Piglet

Endret av Piglet
Skrevet

Tror faktisk kosemosinga har mye med dagbøkene å gjøre. Der får jo brukerene sjanse til å bli kjent med hverandre som mennesker istedenfor debatanter...

Jeg hadde iallfall aldri greid å gå innom 20 dagbøker og lest hvert lille avsnitt og kommentert alt, men nå er vel det mer for de med skrivekløe ;)

Skrevet
Nei, jeg tror ikke nivået har blitt dårligere, men jeg tror Melk har hengt her for lenge.

Tror du er inne på noe. Har ikke vært på KG så lenge, men i alle andre forum så kommer slike "alt var bedre før krigen" innlegg stadig vekk.

Nå har jeg aldri sett på KG som et seriøst diskusjonsforum, men synes ikke nivået har blitt dårlige. Tror heller at mange har gått lei av forumet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...