AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #1 Skrevet 27. februar 2022 Jeg og eksmannen har fått bekymringsmelding fra skolen vedrørende vår sønn. Bekymringen går ut på samarbeidet mellom oss foreldre. Ønsker ikke å gå mer inn i detalj på hva det dreier seg om. Greia er det at jeg har foreldreansvar for sønnen vår som bor fast hos meg, men pappaen har samværsavtale uten overnatting. Barnevernet ønsker å komme på hjemmebesøk hos meg og hos far. Far på sin side tenker han kan motsette seg hjemmebesøk, samt innhenting av opplysninger, da han ikke har foreldreansvar for barnet. Stemmer dette? Hvilken konsekvenser får dette? Anonymkode: c2daf...db1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #2 Skrevet 27. februar 2022 Han kan si nei til alt. Det er frivillig, men det betyr også at barnevernet sin bekymring vil øke. Du eller han har ikke rett på innsyn i deres dokumenter. Det er det foreldreansvar betyr. At innsyn ikke er fritt frem. Hvis du eller far nekter innsyn eller besøk har dere noe å skjule etter min mening. Anonymkode: 65b5e...de1 2
Jadzia Skrevet 27. februar 2022 #3 Skrevet 27. februar 2022 Han kan selvfølgelig nekte. Uansett om han har foreldreansvar eller ikke. Men det vil ikke akkurat hjelpe han når bv først er i bildet. Det beste er å samarbeide og spille med åpne kort. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #4 Skrevet 27. februar 2022 Selv med foreldreansvar kan man nekte, men da får nok bv et inntrykk av at han har noe å skjule.. Anonymkode: 318a9...9af 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #5 Skrevet 27. februar 2022 Far har ikke omsorg, bv kan derfor ikke gå til omsorgsovertagelse overfor ham. Det er det eneste tvangstiltaket de har, alt annet er frivillig. Anonymkode: edeac...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #6 Skrevet 27. februar 2022 Ja han kan nekte. Det eneste bv har rett til er hjemmebesøk og samtale med barnet. Resten kan dere nekte på. Men om det er lurt? spill med åpne kort og fortell de det de lurer på. Mulig dere kan få hjelp til å samarbeide bedre. De har ulike folk de kan henvise dere til. Det er ekstremt viktig for barnet at dere klarer å samarbeide godt Anonymkode: b3f0c...105 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #7 Skrevet 27. februar 2022 Begge kan motsette seg begge deler. Det barneverntjenesten kan kreve er å innhente informasjon om barnet uten samtykke dersom bekymringen er svært alvorlig, og å snakke med barnet alene. Anonymkode: 58653...1a8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #8 Skrevet 27. februar 2022 Når bv får en bekymringsmelding har de både rett og plikt til å undersøke. Bekymringsmelding er hjemlet i Bvl prgrf 4-3. så lenge saken er i undersøkelse kan man ikke motsette seg hjemmebesøk eller andre ting for den saks skyld som feks innhenting av informasjon. Anonymkode: 70ce5...193
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #9 Skrevet 28. februar 2022 Det er lov å si nei, de kan ikke gjennomføre hjemmebesøk uten samtykke. De kan gjennomføre å hente inn opplysninger fra skolen uten samtykke. Anonymkode: 83d86...267 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #10 Skrevet 28. februar 2022 Hadde sagt Ja, bedre og samarbeidet, vil dere ikke ,tenker jeg at dere har noe og skjule Anonymkode: 2f633...12d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #11 Skrevet 28. februar 2022 Du skriver at du ikke vil si noe nærmere om hva som gjorde at skolen meldte ifra, og det er helt greit selvfølgelig. Jeg tenker at samarbeidet må være virkelig dårlig hvis det skal kunne gi skolen lovlig grunn til å melde dere til barnevernet uten samtykke. Dere snakker jo tydeligvis sammen (om meldingen), så dere samarbeider jo på et vis... Har skolen fulgt loven her tro, eller foreligger det et mulig brudd på taushetsplikten? Anonymkode: 98622...c12 1
Burugla63 Skrevet 28. februar 2022 #12 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du skriver at du ikke vil si noe nærmere om hva som gjorde at skolen meldte ifra, og det er helt greit selvfølgelig. Jeg tenker at samarbeidet må være virkelig dårlig hvis det skal kunne gi skolen lovlig grunn til å melde dere til barnevernet uten samtykke. Dere snakker jo tydeligvis sammen (om meldingen), så dere samarbeider jo på et vis... Har skolen fulgt loven her tro, eller foreligger det et mulig brudd på taushetsplikten? Anonymkode: 98622...c12 Samme tenkte jeg for det skal være alvorlig for å bryte taushetsplikten .
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2022 #13 Skrevet 28. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Når bv får en bekymringsmelding har de både rett og plikt til å undersøke. Bekymringsmelding er hjemlet i Bvl prgrf 4-3. så lenge saken er i undersøkelse kan man ikke motsette seg hjemmebesøk eller andre ting for den saks skyld som feks innhenting av informasjon. Anonymkode: 70ce5...193 Jo en kan motsette seg innhenting av informasjon, det må samtykkes. Men lurt er det ikke. bv er der for barnets beste, og vil tro foreldrene også har barnets beste i fokus. da må de samarbeide for å få den hjelpen de trenger Anonymkode: b3f0c...105
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå