Gå til innhold

Veggfornyer tapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er heldige eiere av leilighet med god gammeldags strietapet, med kraftig mønster.

Ifm at vi ønsker nye farger på veggene ønsker vi også å få slette vegger. Lurer på om noen har erfaring med veggfornyer tapet? Et det så enkelt som det ser ut som? Ser det finnes i grunnet versjon også. 

Noen tanker? Glad for alle tips😄

Anonymkode: 25dc5...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt det i gangen utenfor soverommene. Der var det strietapet. Jeg vil anbefale å skjære/pusse og sparkle hvis dere har noen hull etter skruer/spiker i veggene. Jeg gjorde ikke det, og det vises at det er «humper» der. Bruke den grunnede fra jotun, men har hørt fra andre at den fra rusta fungerer bedre. Var enkel å legge, og jeg har aldri lagt tapet før. Måtte bruke et spesielt lim, men husker ikke hva det heter. 

Anonymkode: 806bc...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Kjøpte Nyans. Noe av den malte strien og bulkene fra den er synlig igjennom. Ble bare litt slettere enn før. Også behov for å sparkle skjøter og der vi ikke fikk klippet pent nok. Da vi pusset sparkel så kommer man også bort papiret, slik at denne også pusses opp. Spent på hvordan det vil se ut med maling! Vært mye jobb, ting er ofte vanskeligere og mer tidkrevende enn man tror! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparklet hull, skjøter mm. La på veggfornyer og tapetserte. Veggene er helt slette. Var nok ikke den groveste strien under, men da er det bare å sparkle litt mer. Har gjort det samme på "panelvegger" av smartpanel og vanlig panel. Sparklet mellomrommene mellom panelbordene 2 ganger, pusset, tok på veggfornyer og tapteserte. Det blir bra, må bare sparkle litt mer enn man tenker først. 

 

Anonymkode: 755d5...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er veggfornyer?

Anonymkode: a899b...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hva er veggfornyer?

Anonymkode: a899b...f4a

Tapet du kan legge på ujevnt underlag, for å få slett underlag. Trenger bare å sparkle skjøtene. Her er link til den jeg har brukt på helt j*vlig underlag. Det ble helt slett. Her gjelder det å punge ut for å få det beste. Kjøper man billigdritt, så blir resultatet deretter. Slik du ser lenger opp i tråden også.

https://www.obsbygg.no/tapet/veggfornyer/2536219

Anonymkode: cfeee...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tapet du kan legge på ujevnt underlag, for å få slett underlag. Trenger bare å sparkle skjøtene. Her er link til den jeg har brukt på helt j*vlig underlag. Det ble helt slett. Her gjelder det å punge ut for å få det beste. Kjøper man billigdritt, så blir resultatet deretter. Slik du ser lenger opp i tråden også.

https://www.obsbygg.no/tapet/veggfornyer/2536219

Anonymkode: cfeee...c54

Det var litt av en pris. Over 300/m2 svir litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (32 minutter siden):

Det var litt av en pris. Over 300/m2 svir litt

Det er sant. Jeg skulle heldigvis ikke ha til så store områder. Men fyyy for et resultat det ble. Slapp å gjøre noen ting med veggen bak. Vi snakker forholdsvis store hull, gammel tapet, osv. Jeg bare "røska av" det som var der, satte på denne, og fikk perfekt resultat. Så for meg var det 100 % verdt det 🙂 

Anonymkode: cfeee...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sant. Jeg skulle heldigvis ikke ha til så store områder. Men fyyy for et resultat det ble. Slapp å gjøre noen ting med veggen bak. Vi snakker forholdsvis store hull, gammel tapet, osv. Jeg bare "røska av" det som var der, satte på denne, og fikk perfekt resultat. Så for meg var det 100 % verdt det 🙂 

Anonymkode: cfeee...c54

Høres ut som et fornuftig produkt der man kanskje ikke har tid, lyst, ork eller ferdigheter til å gjøre jobben perfekt på den vanlige måten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør man med strie (knyttet mønster) type 97, 98 modell. Bygger ikke så mye. Må man sparkle det først hvis man ikke vil legge tapet utenpå?

Anonymkode: a899b...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hva gjør man med strie (knyttet mønster) type 97, 98 modell. Bygger ikke så mye. Må man sparkle det først hvis man ikke vil legge tapet utenpå?

Anonymkode: a899b...f4a

Hvordan tenkte du at mønsteret ble borte om man ikke skal legge tapet eller sparkle vekk mønsteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

se linken over ditt innlegg fx😄

Anonymkode: a899b...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, la ikke merke til at du splittet meldingen som anonym bruker i to. 
aldri prøvd den, men prøvd den vanlige Minerals-malingen. Likte den ikke, ser litt ut som en merkelig murvegg. 
Tror jeg heller hadde gått for sparkel og rehabtapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hva med denne? Noen erfaringer?  https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/malingen-som-tryller-bort-ujevn-tapet/

Anonymkode: a899b...f4a

Styr unna! Den er mye vanskeligere å jobbe med enn man tror. Blir som helsprakling, men man må få det jevnt og pent da det ikke skal noe over. 

Jeg har best erfaring med å rive av strien, sparkle de verste hullene, derretter ferdig grunnet veggfornyer på og så male. Jeg har tusen tommeltotter og fikk til sistnevnte helt fint. 

Anonymkode: 26f1b...dbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

newman01 skrev (1 time siden):

Hvordan tenkte du at mønsteret ble borte om man ikke skal legge tapet eller sparkle vekk mønsteret?

Kanskje hvis man legger på 74 malingsstrøk? 😅

Anonymkode: 8d43b...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man legger to eller flere lag (som på filmen) Da forsvinner mønsteret. Men som en sa, det er kanskje bedre med vanlig sparkel. Da får man jo også flere fargevalg. 

Anonymkode: a899b...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 16.15):

Vi er heldige eiere av leilighet med god gammeldags strietapet, med kraftig mønster.

Ifm at vi ønsker nye farger på veggene ønsker vi også å få slette vegger. Lurer på om noen har erfaring med veggfornyer tapet? Et det så enkelt som det ser ut som? Ser det finnes i grunnet versjon også. 

Noen tanker? Glad for alle tips😄

Anonymkode: 25dc5...9b0

Har god erfaring med Duro Easy Cover 1x10 meter til 499,- på Megaflis og andre butikker. Koster altså 49 kr pr kvm vegg. Bruk vevlim til våtrom / Extra fordi da sitter den godt og ujevnheter skjules lettere. Bruk rikelig med lim. Har også brukt Rusta sin Wall Cover Pro og den er noe forbaska drit for man må støvsuge opp små hvite korn etterpå. Duro er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...