Gå til innhold

for lite sukker til kaka...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt å lage sjokoladekake nå, men har overvurdert sukkermengden i huset. I kaka (søt og feit og veldig god)skulle det være 9 dl sukker, jeg har kanskje 7.

Gjør det noe? Kan jeg erstatte det med noe annet, eller trenger jeg ikke det? Har mørk sirup, men det vil vel sette smak på også. Må jeg minke på de andre ingrediensene også? hvis den eneste konsekvensen er at kaka blir litt mindre søt gjør det egentlig ingenting. hevemiddel er natron, så det skal vel heller ikke bety noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier alltid å redusere sukkermengden når jeg en sjelden gang baker.

Synes alltid det er for mye sukker, altfor søte kaker synes jeg ingenting om.

Å redusere fra 9 dl til 7 dl synes jeg høres ganske trygt ut, men håper egentlig du får et bedre svar fra noen bakeeksperter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med kakebaking tilsier at man ikke skal slurve med målene.

Sant nok, men å redusere sukker mengden har ikke samme virkning som å forandre på mengden egg, eller mel eller væske eller bytte ut bakepulver med f.eks en anne type kjemisk hevingsmiddel.

I dette tilfellet bør det gå helt fint å redusere sukker mengden, annet enn at hun kan oppleve at kaken ikke blir så seig som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men å redusere sukker mengden har ikke samme virkning som å forandre på mengden egg, eller mel eller væske eller bytte ut bakepulver med f.eks en anne type kjemisk hevingsmiddel.

I dette tilfellet bør det gå helt fint å redusere sukker mengden, annet enn at hun kan oppleve at kaken ikke blir så seig som vanlig.

Glemte å logge inn :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Det endte med at jeg lagde kaka etter samme mål som ellers, bare med mindre sukker. Tok i litt ekstra vaniljesukker, men glemte sirupen. Kaka ble like vellykket som den har pleid å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lilypie så reduserer jeg også ofte sukkermengden i kaker, spesielt i sjokoladekaker. (Prøvde den mud cake-kaken uten å gjøre det og trodde jeg skulle dø etter to biter..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å lage sjokoladekake nå, men har overvurdert sukkermengden i huset. I kaka (søt og feit og veldig god)skulle det være 9 dl sukker, jeg har kanskje 7.

Gjør det noe? Kan jeg erstatte det med noe annet, eller trenger jeg ikke det? Har mørk sirup, men det vil vel sette smak på også.  Må jeg minke på de andre ingrediensene også? hvis den eneste konsekvensen er at kaka blir litt mindre søt gjør det egentlig ingenting. hevemiddel er natron, så det skal vel heller ikke bety noe...

antagelig kan du redusere mye mere. jeg har redusert sukkermengden i alle mine oppskrifter i mange år.) dl sukker er da mye da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...