Gå til innhold

For rik for uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når synes dere noen er for rike til å søke uføretrygd? Om man har 100 millioner på banken? 10 millioner? Nebetalt hus og 1 million? Eller synes dere ikke det er noen grense?

Jeg ber dere være respektfulle i svarene deres. Dette er ikke ment til å kritisere uføretrygdede. Jeg har selv blitt ufør, men er usikker på om det er etisk riktig av meg å få uføretrygd. Men det kan være depresjonen og selvkritikeren som snakker.

Anonymkode: 6682f...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant problemstilling. Etisk sett tenker jeg det ikke er riktig å motta hjelp fra staten til å forsørge seg hvis man strengt tatt har nok penger på bok til å gjøre det selv.

Anonymkode: 0e03c...fca

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Tenker at de som eier mer enn 1 million ikke burde får statlig støtte. Velferd skal ikke gå til millionærer!

Anonymkode: e50da...525

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tenker at de som eier mer enn 1 million ikke burde får statlig støtte. Velferd skal ikke gå til millionærer!

Anonymkode: e50da...525

Inkluderer dette bolig, tenker du? Eller mener du penger i banken, på fond eller i andre investeringer? 

• Liker 6
Skrevet

Aldri. Så lenge staten ikke setter grenser og eneste kriteriet er uførhet så kan alle få.

Anonymkode: b3a5c...8aa

• Liker 9
Skrevet (endret)

Slik jeg ser det går grensen ved om du trenger inntekten fra en jobb for å leve. Det er jo for å kompensere for inntektsbortfall fra den jobben at du behøver trygd.

Nå er det bare en etisk grense og ikke noe jeg vil ta noen for. Du betaler skatt og har rett på trygd.

Endret av Flintis
  • Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Interessant problemstilling. Etisk sett tenker jeg det ikke er riktig å motta hjelp fra staten til å forsørge seg hvis man strengt tatt har nok penger på bok til å gjøre det selv.

Anonymkode: 0e03c...fca

Hva tenker du da med å forsørge seg selv?

Jeg har nedbetalt bolig og 800 000 i fond og 100 000 i buffer. Om jeg selger bilen, ikke reiser til utlandet, setter ned varmen i alle rom og spiser billig, hjemmelaget mat så kan jeg leve på kanskje 7000 i måneden. Med mine penger kan jeg ha en sånn livsstil i 10-15 år, omtrent fram til pensjonsalder. 

Skrevet

Uføretrygd er ikke behovsprøvd og da skal det gis til alle som søker og har krav på det, uansett formue.

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri. Så lenge staten ikke setter grenser og eneste kriteriet er uførhet så kan alle få.

Fryktelig kjedelig å diskutere noe ut fra hvordan reglene er nå. Spørsmålet til ts rr jo om de burde endres.

Ser vi på hva uføretrygd er / har blitt, ser vi at det har vridd seg fra noe de som er født slik eller blitt slik i slutten av arbeidslivet fikk, til noe mange flere grupper får. Ung ufør er nærmest blitt en slags sosialhjelp for personer som ikke passer inn i samfunnet. Da blir det etter min mening feil å ikke behovsprøve. På den annen side, vil det antakelig være veldig få som vil falle i gruppen som ikke får etter en behovsprøving, slik at det antakelig blir dyrere å behovsprøve enn å gi til alle.

• Liker 5
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Fryktelig kjedelig å diskutere noe ut fra hvordan reglene er nå. Spørsmålet til ts rr jo om de burde endres.

Ser vi på hva uføretrygd er / har blitt, ser vi at det har vridd seg fra noe de som er født slik eller blitt slik i slutten av arbeidslivet fikk, til noe mange flere grupper får. Ung ufør er nærmest blitt en slags sosialhjelp for personer som ikke passer inn i samfunnet. Da blir det etter min mening feil å ikke behovsprøve. På den annen side, vil det antakelig være veldig få som vil falle i gruppen som ikke får etter en behovsprøving, slik at det antakelig blir dyrere å behovsprøve enn å gi til alle.

Beklager om svaret mitt var for kjedelig for deg. Hjelper det om jeg sier «Nei jeg synes ikke det bør være noen grense» i stedet? Blir du blidere da?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har nedbetalt bolig og 800 000 i fond og 100 000 i buffer. Om jeg selger bilen, ikke reiser til utlandet, setter ned varmen i alle rom og spiser billig, hjemmelaget mat så kan jeg leve på kanskje 7000 i måneden. Med mine penger kan jeg ha en sånn livsstil i 10-15 år, omtrent fram til pensjonsalder. 

Du skal helt klart ha trygd, du skal leve og ikke bare eksistere og betale mva og sørge for de som lever av å selge varer og tjenester til deg. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager om svaret mitt var for kjedelig for deg. Hjelper det om jeg sier «Nei jeg synes ikke det bør være noen grense» i stedet? Blir du blidere da?

Ja, for da mener du at reglene ikke skal endres. I ditt første innlegg skriver du at siden reglene er slik, kan man ikke gjøre det,

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om 15-20 år vil nok en slik situasjon medføre at du får avkortet trygd. 

Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Ja, for da mener du at reglene ikke skal endres. I ditt første innlegg skriver du at siden reglene er slik, kan man ikke gjøre det,

Nei. Det er det du som tolker slik.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Når synes dere noen er for rike til å søke uføretrygd? Om man har 100 millioner på banken? 10 millioner? Nebetalt hus og 1 million? Eller synes dere ikke det er noen grense?

Jeg ber dere være respektfulle i svarene deres. Dette er ikke ment til å kritisere uføretrygdede. Jeg har selv blitt ufør, men er usikker på om det er etisk riktig av meg å få uføretrygd. Men det kan være depresjonen og selvkritikeren som snakker.

Alle har rett til uføretrygd om de er blitt uføre,enkelt og greit.

Anonymkode: ae934...d57

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har stått på og jobbet hardt hele livet, alltid spart, og tatt fornuftige valg. 

Ville følt det dypt urettferdig om jeg først måtte solgt og brukt alt, før jeg fikk hjelp, om jeg kom i den situasjonen en dag. Mens de som alltid har levd ufornuftig nærmest blir belønnet. 

Dyre lån er selvfølgelig noe annet, da har man selv satt seg i en situasjon der man må selge, om uhellet er ute. Men så lenge man klarer seg på de midlene man får, så har man like rett på dette som alle andre. 

Anonymkode: f1ea2...899

• Liker 5
Skrevet

Vanskelig å si et konkret tall. Men har man, som du nevner i eksempelet i HI, 100 mill på bok bør man ha skammevett nok til å ikke søke samt et lovverk som hindrer en i å få.

Anonymkode: cdf3d...eb5

• Liker 2
Skrevet

Synes uføretrygd burde være forbeholdt de som trenger det for å leve et ok liv. De som har veldig mye penger, har jo ikke behov for dette? Jeg synes ikke det er rett i det heletatt dersom rike får utbetalt uføretrygd. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk spm fra sosionom, om det var riktig at jeg mottok trygd. 50% nedbetalt hus, mann i jobb, bil. Var det etisk riktig at jeg mottok de pengene fra staten, siden jeg nå var i bedre form enn det jeg var for 15 år , selv om sykdommene er de samme men medisinene er bedre. Var andre som hadde mere brukt for de pengene. Ble usikker, så mandagen etter ringte jeg NAV, og de ba meg beholde det.

Anonymkode: 64a44...7da

• Liker 1
Skrevet

Synes at alle som er for syke til å kunne jobbe skal motta lik stønad på lik linje som alle andre i dette landet. Man skal ikke straffes fordi man har penger fra før, Mange har jobbet hardt for sine egne penger så synes ikke de skal straffes med å ikke motta trygd .

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...