AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #21 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 26.2.2022 den 22.27): Lillegutt er nå litt over 15 mnd. I følge Liberoappen så står det at man kan kutte en lur på dagen om barnet ikke vil legge seg på kvelden og ikke ønsker å legge seg på dagtid. Dette stemmer godt med lillegutt som plutselig ikke vil legge seg lengre. Men vi ser også at han er trøtt på dagen om han ikke får sove. I følge Liberoappen så skal man kutte den ene luren, men lillegutt sover bare en gang på dagtid i ca 1t. Når skal man slutte med soving på dagtid? Er det for tidlig nå, eller kan vi kutte? Anonymkode: 98932...727 Alt for tidlig. Syns heller det virker som veldig lite søvn på dagtid. Kan heller være at han er overtrøtt hvis han ikke vil legge seg… appen sier dette fordi i snitt får barn fra 2 hviler til en rundt 14 mnds alder, så de ber folk vurdere å trappe ned fra to! Ikke kutte den eneste hvilen. Rådet er mao for se som fortatt har to eller flere hviler ila dagen. Det blir plenty med faser med vanskelig leggetid og vanskelige netter, og da trenger de iaf søvnen sin på dagen. Hos oss kom behovet for å trappe ned på dagsøvnen fra ca 2t rundt 2-års alder. Eldste var helt ferdig å sove på dagen 2 år 7 mnd. Yngste var litt over 3 år da hun tok sin siste hvil, det var i bhg. Så hadde hun en god periode der hun lå og hvilte litt i vogna si. Vil tippe at for de fleste forsvinner hvilen i 2-års alder. MEN, alltid riktig og viktig å følge barnet. Dette er veldig individuelt. Anonymkode: 8dcf0...cb2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #22 Skrevet 8. mars 2022 Hei TS. Jeg er litt sent ute. Håper at du fant en god løsning for deg og barnet ditt. Ville bare tipse deg eller andre som leser tråden om denne siden som min helsesykepleier anbefalte meg angående noen gode retningslinjer for søvn ❤️ https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/ For oss har disse vært uvurderlige. Vår jente er 7 måneder og har nå naps kl. 9, 12 og 15, samt legger seg i 7 tiden i tråd med disse anbefalingene. Vi har virkelig hatt utrolig fine rutiner siden fødsel takket være denne siden, så jeg kan ikke anbefale den nok. I kategorien 15 måneder-3 år står dette; - Søvnbehov 12-14 timer - Leggetid mellom 18.00-19.30 - I denne perioden slutter mange å sove om dagen. Da bør man kanskje flytte leggetiden fram en periode for å kompansere for dette. Før 15 måneder anbefales en nap. Jeg tenker derfor at du er i en overgangsfase nå og kan se ann behovet til barnet ditt. Du sier at han ikke ønsker å sove på dagen lengre, men fremdeles virker trøtt når han ikke gjør det. Da kan det jo kanskje være gunstig for dere å gjøre som det anbefales her med å kutte søvn på dagtid og heller kompensere for dette med å flytte leggetiden frem for en periode Anonymkode: 70ca2...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #23 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 26.2.2022 den 23.23): Hei! Ts her: her er det som sto på appen og det er derfor jeg spør. Jeg syns det var litt misvisende (dette står under min profil på anbefalinger til barn 15 mnd). Først står det at man kan kutte den ene luren, deretter at om barnet er i forholdsvis godt humør så er nok tiden inne for å slutte å sove på dagen. (Se bildet under) til orientering syns jeg selv det er ungt å slutte med lur når han er 15 mnd, derfor jeg ville spør andre når dere sluttet med det på deres barn. Anonymkode: 98932...727 Det står "droppe middagsluren", underforstått at babyen sover to ganger på dagtid (formiddagslur og middagslur). 🙂 La barnet ditt sove på dagtid i et år til før du vurderer å kutte det ut. Vår eldste nektet å sove på dagtid i barnehagen da hen ble to år (sov på dagtid i helgene fram til hen ble 2 år og 4 mnd). Andremann kuttet dagsoving like før hen fylte tre år. Anonymkode: b7b08...3fb
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #24 Skrevet 8. mars 2022 Barn er veldig ulike, så synes det er litt spesielt at folk er så bastante. Vår eldste har alltid sovet rett under anslått gjennomsnitt for hans aldersgruppe, fordi det er det han trenger. Han sov bare en dupp på dagen fra ca 12 mnd, og kuttet dagsøvn rundt to år. Han begynte i barnehagen ved 15 mnd,vså da var det mange inntrykk og dermed sov han godt på dagen og om natta en periode, men rundt 18 mnd måtte vi begrense dagsøvn til 45 minutter (en søvnsyklus) om han skulle sove godt om natta. Kan være verdt å forske litt på 😊 Anonymkode: 418a7...871
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå