AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Lillegutt er nå litt over 15 mnd. I følge Liberoappen så står det at man kan kutte en lur på dagen om barnet ikke vil legge seg på kvelden og ikke ønsker å legge seg på dagtid. Dette stemmer godt med lillegutt som plutselig ikke vil legge seg lengre. Men vi ser også at han er trøtt på dagen om han ikke får sove. I følge Liberoappen så skal man kutte den ene luren, men lillegutt sover bare en gang på dagtid i ca 1t. Når skal man slutte med soving på dagtid? Er det for tidlig nå, eller kan vi kutte? Anonymkode: 98932...727
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Ville ikke sluttet med dagsoving så tidlig nei. Vanlig å ha faser hvor legging på kvelden er vanskelig. Når de blir litt eldre kan man heller vurdere å kutte dagsoving, vi gjorde det rundt 2,5 år. Men en på 15 mnd er ganske liten enda. Anonymkode: 7f325...6b3 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 Appen forslår altså at hvis barnet ditt fremdeles sover to lurer per dag, kan det være på tide å kutte den ene. Men ditt barn sover jo bare en lur. Alle barn går gjennom perioder hvor leggingen går litt dårligere, men det betyr ikke at man bør droppe dagsoving. Søvn avler søvn, og et barn som ikke får nok hvile på dagtid kan få enda større vansker med innsovning på kvelden. Barn på 15 måneder trenger i høyeste grad dagsoving. De færreste barn er klare for å droppe dette så tidlig. Anonymkode: b53e8...de9 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 Herrefred, stakkars ungen er bare 15 måneder og du vurderer å kutte luren 😳 Kjenner at jeg faktisk ikke har ord. Det er direkte skadelig med for lite søvn for så små. Anonymkode: 9e813...606 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Appen forslår altså at hvis barnet ditt fremdeles sover to lurer per dag, kan det være på tide å kutte den ene. Men ditt barn sover jo bare en lur. Alle barn går gjennom perioder hvor leggingen går litt dårligere, men det betyr ikke at man bør droppe dagsoving. Søvn avler søvn, og et barn som ikke får nok hvile på dagtid kan få enda større vansker med innsovning på kvelden. Barn på 15 måneder trenger i høyeste grad dagsoving. De færreste barn er klare for å droppe dette så tidlig. Anonymkode: b53e8...de9 Ts her. Takk for svar. Ja vet alle barn har sine perioder, og det er ikke den grunnen alene at jeg lurte litt på dette med søvn på dagtid. Det er mange faktorer hos oss som gjør til at jeg var litt i tvil. Syns også 15 mnd var litt tidlig, derfor jeg måtte spørre andre 😁 Anonymkode: 98932...727
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): kutte luren Kutte tisseluren Anonymkode: ae203...9e0 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herrefred, stakkars ungen er bare 15 måneder og du vurderer å kutte luren 😳 Kjenner at jeg faktisk ikke har ord. Det er direkte skadelig med for lite søvn for så små. Anonymkode: 9e813...606 For en unødvendig kommentar. Hva med å heller forklare ts hvorfor hun ikke bør kutte ut luren, istedenfor å drive med momshaming! Del heller din kunnskap istedenfor å komme med pekefingeren når noen stiller et spørsmål. Anonymkode: d09cd...8d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #8 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herrefred, stakkars ungen er bare 15 måneder og du vurderer å kutte luren 😳 Kjenner at jeg faktisk ikke har ord. Det er direkte skadelig med for lite søvn for så små. Anonymkode: 9e813...606 Ts her. Her drar du det jeg skriver ut av kontekst. Jeg skriver hva jeg leser på Liberoappen, og ser likheter med vårt barn. Jeg spørr om det er for tidlig, har ikke skrevet at jeg skal kutte noen ting. På appen står det om barn med 2 lur på dagtid, men vår har bare en. Derfor spørr jeg. Det er da vell lov å spørre et spørsmål uten at det da er synd i ungen min osv? Anonymkode: 98932...727
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #9 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ville ikke sluttet med dagsoving så tidlig nei. Vanlig å ha faser hvor legging på kvelden er vanskelig. Når de blir litt eldre kan man heller vurdere å kutte dagsoving, vi gjorde det rundt 2,5 år. Men en på 15 mnd er ganske liten enda. Anonymkode: 7f325...6b3 Ts her! Takk for svar. Da tror jeg at vi følger planen vi hadde fra starten av (fortsatt ha lur på dagtid). Lillegutt har jo bare en lur likevel og den skal han få holde på så lenge behovet er der. 😊 Anonymkode: 98932...727
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #10 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her. Her drar du det jeg skriver ut av kontekst. Jeg skriver hva jeg leser på Liberoappen, og ser likheter med vårt barn. Jeg spørr om det er for tidlig, har ikke skrevet at jeg skal kutte noen ting. På appen står det om barn med 2 lur på dagtid, men vår har bare en. Derfor spørr jeg. Det er da vell lov å spørre et spørsmål uten at det da er synd i ungen min osv? Anonymkode: 98932...727 Du spør rett ut: AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Er det for tidlig nå, eller kan vi kutte? Synes du skal søke råd på helsestasjonen, ikke på et forum og i liberoappen. Anonymkode: 9e813...606
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 Hei! Ts her: her er det som sto på appen og det er derfor jeg spør. Jeg syns det var litt misvisende (dette står under min profil på anbefalinger til barn 15 mnd). Først står det at man kan kutte den ene luren, deretter at om barnet er i forholdsvis godt humør så er nok tiden inne for å slutte å sove på dagen. (Se bildet under) til orientering syns jeg selv det er ungt å slutte med lur når han er 15 mnd, derfor jeg ville spør andre når dere sluttet med det på deres barn. Anonymkode: 98932...727
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 Vær så snill, slutt å skrive "lillegutt" Høres helt tilbakestående ut.... Anonymkode: 88c96...776 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du spør rett ut: Synes du skal søke råd på helsestasjonen, ikke på et forum og i liberoappen. Anonymkode: 9e813...606 Ts her: Ja, og jeg har ikke sagt vi skal kutte. Men man blir usikker på alt man leser. Jeg ringer ikke til helsesøster for noe så lite som dette. Jeg velger vell selv om jeg vil lese andres erfaringer eller ikke og evt spør om råd. Du kan lese den andre kommentaren jeg la til med bilde. Kanskje du også syns det er en misvisende tekst? Eller så er det min kombinerte korona- og gravidhjerne som ikke klarer å tolke teksten riktig. Anonymkode: 98932...727
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vær så snill, slutt å skrive "lillegutt" Høres helt tilbakestående ut.... Anonymkode: 88c96...776 Du høres tilbakestående ut. Anonymkode: 7f325...6b3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vær så snill, slutt å skrive "lillegutt" Høres helt tilbakestående ut.... Anonymkode: 88c96...776 Synd at det skal så lite til for å provosere deg. Heller ikke ok å bruke «tilbakestående» som noe negativt. Det er da virkelig ikke negativt å være noe tilbakestående da det oftest skyldes sykdom. Håper du ikke har barn å lære disse verdiene til. Anonymkode: 98932...727
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 Min eldste gutt sluttet med dagsoving når han var 16,5 mnd. Skulle gjerne sett at han hadde fortsatte med det siden han fikk et søsken da. Anonymkode: 5db3f...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #17 Skrevet 26. februar 2022 En på 15 mnd med lur hørtes slitsomt ut... https://no.wikipedia.org/wiki/Lur Anonymkode: 68f3d...2ba
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #18 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lillegutt er nå litt over 15 mnd. I følge Liberoappen så står det at man kan kutte en lur på dagen om barnet ikke vil legge seg på kvelden og ikke ønsker å legge seg på dagtid. Dette stemmer godt med lillegutt som plutselig ikke vil legge seg lengre. Men vi ser også at han er trøtt på dagen om han ikke får sove. I følge Liberoappen så skal man kutte den ene luren, men lillegutt sover bare en gang på dagtid i ca 1t. Når skal man slutte med soving på dagtid? Er det for tidlig nå, eller kan vi kutte? Anonymkode: 98932...727 Ene sluttet ved ca 1år. Aktiv liten. Og neste var og aktiv og sluttet vel nærmere 1.1/2. Når det tar 2timer å legge de til dupp og våkner etter 15min er det ikke nødvendig. Så lenge de er fornøyd på dagen og sover godt på natten. Men de sovnet i vognen på tur eller i bilen på vei hjem.Eller om det plutselig var behov for det en dag. Merker det fort om det trengs eller ikke. Noen sover dupp til de er 5år. Veldig forskjellig! Anonymkode: 57402...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #19 Skrevet 26. februar 2022 Herregud, hva med å gjøre det dere mener er best for barnet deres og ikke vurdere ting ut fra an app?! Anonymkode: 656ae...701
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #20 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 0.09): Herregud, hva med å gjøre det dere mener er best for barnet deres og ikke vurdere ting ut fra an app?! Anonymkode: 656ae...701 Ts her vurderer ikke ut i fra en app, jeg las noe på en app og ønsket personlig erfaring fra andre foreldre. Om du har et problem med dette er du hjertelig velkommen til å la være å svare på innlegget. Anonymkode: 98932...727
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå