AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Noen med erfaringer med bruk av Lamictal for depresjon? har slitt med tilbakevendende depresjoner i mange år nå, til tross for terapi og 4 ulike antidepressiva (ikke samtidig, altså). Blir bedre i noen måneder når jeg får 1) dobbel dose eller 2) ny type medisin. Men det varer aldri. Dette til tross for at jeg gjør disse tingene jeg bør, som å sove nok og regelmessig, trene daglig, få sollys, spise nok av fisk, grønnsaker, sunne fettsyrer osv, ikke drikker jeg alkohol heller. Skikkelig frustrert over dette, da det liksom kommer og tar meg med en gang jeg har fått bygget meg opp igjen etter forrige runde. Ødelegger for jobb, sosialt osv… uansett, lege og psykiater har nå gitt meg Lamictal, og har sp vidt begynt på den. Lav dose i starten, med gradvis,opptrapping så det tar nok noen uker før en evt effekt. Har lest litt om medsisinen, og det står flere steder (medisinske journaler) at det ikke skal brukes for «unipolar» deperesjon - altså depresjon og ikke bipolar. Den har også en god del langtidsbivirkninger (risiko for benskjørhet, noe jeg allerede er utsatt for,pga,tidligere anoreksi, belastning på nyrer og lever, mm) som gjør at jeg ikke vil ta dette hvis det faktisk ikke er «riktig» i min situasjon. (Har i tillegg ADHD og PTSD). vet at dette ikke er stedet for medisinske råd, så jeg spør bare om DIN ERFARING med denne medisinen. Hvile diagnoser/lidelse har du fåttt den for? Hvordan har den fungert for deg? Anonymkode: 30355...473
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Har brukt den pga. epilepsi, så det blir jo noe helt annet enn for deg. Jeg fikk utslett (allergisk reaksjon) av den, sannsynligvis på grunn av for rask opptrapping, så måtte kutte den ut første gang jeg prøvde. Pass på så du ikke står på for rask opptrapping. Prøvde igjen senere med saktere opptrapping, da gikk det bra, men den hjalp ikke noe særlig på anfallene. Tror ikke jeg hadde noe særlig bivirkninger (begynner å bli en del år siden). Anonymkode: f5766...808 1
Purple_Pixiedust Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Jeg ble satt på den da diagnosen kun var tilbakevendende depressiv lidelse, altså før jeg fikk bipolar som diagnose. Sånn mtp ditt spørsmål i forhold til om det er rett å settes på den ved unipolar depresjon. Tror nok at tilbakevendende er nøkkelordet her. Man blir nok ikke satt på den hvis det ikke er et tilbakevendende problem. Føler dessverre ikke den har fungert så bra. Men ingen bivirkninger. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 Takk for svar, begge to:) Har opptrappingsplan. Fra 25 nå til 100 over en 4-5 ukers tid Anonymkode: 30355...473
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 Jeg har nettopp startet med Lamictal selv, får det for Bipolar lidelse. Driver og trapper opp, er oppe i 100 mg nå, skal opp i 200mg. Har hatt diagnosen lenge, men måtte slutte på de gamle medisinene jeg brukte pga ble skjelven i hendene og det fungerte dårlig mtp jobben, trenger stødige fingre når jeg skal legge inn pvk, ta blodprøver og generelt alt som krever nøyaktig finmotorikk i fingrene. Anonymkode: bffd1...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Skrevet 25. februar 2022 Jeg har stått på Lamictal i sikkert 10 år. Når jeg begynte på den hadde jeg diagnose PTSD og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Sistnevnte diagnose ble fjernet for mange år siden, og "erstattet" med bipolar lidelse type 2. Lamictalen tar ikke bort depresjonene mine, men de blir ikke like dype og langvarige som før. Har prøvd å slutte på den flere ganger, men jeg blir dårlig ganske kort tid etterpå. Har egentlig lite bivirkninger, men føler meg litt tåkete i hodet og lurer på om det kan være på grunn av medisinen. Anonymkode: fb84a...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #7 Skrevet 4. mars 2022 Har ikke så mye erfaring med Lamictal enda, da jeg begynte på medisinen i går. Begynte på 25 mg, og skal øke til 50 mg etter 2 uker. Veldig spent om den vil ha noe virkning. Jeg er diagnotisert med uspesifisert tilbakevendende depressiv lidelse og PTSD. Anonymkode: 9ae6e...6c3
Hoppsideisy Skrevet 4. mars 2022 #8 Skrevet 4. mars 2022 Jeg har brukt Lamictal for tilbakevendende depresjon og kompleks PTSD. Jeg syns den funker bra, har vært jevn i humøret og hatt det bra "innvendig" siden jeg startet med den. Kun gått 2 måneder da, så kanskje litt kort tid enda. Ikke merket noen bivirkninger annet enn litt ryggsmerter, sto at det kunne være en bivirkning. Men ikke så ille at jeg slutter.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #9 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 22.37): Jeg har stått på Lamictal i sikkert 10 år. Når jeg begynte på den hadde jeg diagnose PTSD og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Sistnevnte diagnose ble fjernet for mange år siden, og "erstattet" med bipolar lidelse type 2. Lamictalen tar ikke bort depresjonene mine, men de blir ikke like dype og langvarige som før. Har prøvd å slutte på den flere ganger, men jeg blir dårlig ganske kort tid etterpå. Har egentlig lite bivirkninger, men føler meg litt tåkete i hodet og lurer på om det kan være på grunn av medisinen. Anonymkode: fb84a...8ff Dette er min historie også. Går på 400mg I døgnet. Eneste negative erfaringen jeg har med de er at jeg må ta de til samme tid hver dag ellers får jeg ubehagelige abstinenser. Anonymkode: 29dbb...421
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå