Gå til innhold

Tenåringer og 17 Mai

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør deres tenåringer på 17 Mai

På barneskolen gikk han i tog med korpset så spiste vi mat i byen og etterpå var det aktiviteter på skolen. De siste 2 årene var vi bare hjemme. Nå har han begynte på ungdomsskolen og sluttet i korpset. I år vil han ikke gå i toget men sove litt lengere og kose seg hjemme og møte venner på ettermiddagen. 

For meg er det helt innafor. 17 Mai er årets mest slitsomme dag 🤣 spesielt som korps foreldre 😉

Anonymkode: 8973e...f82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man er tenåring tenker jeg man kan få gjøre som man vil på 17. mai. 

Her er det vel kun de som spiller i korps som går i tog når de er tenåringer. 

Vi ser på toget i byn, og da er de som vil med. Så spiser vi god senlunsj/tidlig middag, og da vil som regel alle være med fordi det vanker kaker og godsaker ;) Så gjør man som man vil etterpå. 

Anonymkode: f0d43...e65

• Liker 1
Skrevet

En tenåring må da få gjøre som han vil. Hva med å lage en god frokost/brunsj hjemme for familien?

Anonymkode: e7bd3...27a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En tenåring må da få gjøre som han vil. Hva med å lage en god frokost/brunsj hjemme for familien?

Anonymkode: e7bd3...27a

Jeg er enig. Vet bare ikke hva som er vanlig og hva vennene hans skal gjøre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig. Vet bare ikke hva som er vanlig og hva vennene hans skal gjøre 

Det er nok veldig vanlig at tenåringene ikke vil henge med familien på sånne dager lengre. 

Her i byn er det alltid tivoli på 17. mai, så det er mange som går dit. Så er det vel de som er kule og skal ta en øl i parken elns i stedet. 

Anonymkode: f0d43...e65

Skrevet

Nå har det ikke vært normal feiring på noen år. Men mine tenåringer må pent bli med inn til byen og se på barnetoget dersom det blir sånn i år. 17. mai er en familiedag for oss, akkurat som juleaften er. Så da tar de på seg bunaden, blir de med på tog, ut og spiser og besøker bestemor. Etterpå kan de gjøre akkurat som de vil 😊

Anonymkode: d2351...83e

• Liker 1
Skrevet

Her får de velge selv. Vi oppfordrer til at de går i tog på barneskolen, og så langt har de gått på ungdomsskolen også. Ellers presser vi ikke noe. De liker tydeligvis tradisjonen med tog, selv 18åringen trer i bunad og blir med til sentrum. Vil tro hun snart omprioriterer til venninnefrokost/brunch, det bestemmer hun selv. 

Anonymkode: 0ba2f...9b6

Skrevet

Var ihvertfall med venner selv når jeg var tenåring.  Men har alltid vært med å sett på toget, så dro vi gjerne ut å spiste pizza eller noe . 

Anonymkode: ea7ff...61e

• Liker 1
Skrevet

Vi lager deilig frokost.🥐🍰🍦🍾🇧🇻

Og vi spiser ute om det er fint vær☀️

Personlig klarer jeg ikke støyet og stresset nede i byen, men barna kan dra ned om de ønsker 😅

Anonymkode: 699f5...9a1

• Liker 1
Skrevet

Her går ungdomsskoleelevene fortsatt i tog/ser på tog og møtes på barneskolen.    I gjengen til sønnen byttes det på hvor de møtes etterpå, men det grilles hjemme hos en av de. I år er det vår tur å arrangere.  Her er 17. maifeiringen noen år så tidlig at ingen familier med barneskolebarn også klarer å organisere frokost/brunsj/lunsj.  Kun 2/10 kompiser har ikke småsøsken.   
Mine barn vil aldri få lov til å sitte hjemme denne dagen så lenge de bor hjemme. Denne dagen skal de pynte seg og bli med ut.

Barneskoleelever er på disco på kvelden så det har alltid skjedd noe på kvelden her, litt opp til hver enkelt fra 8. trinn og oppover. Få jeg kjenner som drar litt lenger unna for å se på russetog siden yngre barn er på disco.

Anonymkode: 811b1...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har det ikke vært normal feiring på noen år. Men mine tenåringer må pent bli med inn til byen og se på barnetoget dersom det blir sånn i år. 17. mai er en familiedag for oss, akkurat som juleaften er. Så da tar de på seg bunaden, blir de med på tog, ut og spiser og besøker bestemor. Etterpå kan de gjøre akkurat som de vil 😊

Anonymkode: d2351...83e

Hvis det er i Oslo så er det bare tortur.

Anonymkode: 9629a...a55

• Liker 2
Skrevet

når jeg var tenåring, så pleide vi bare å ha en litt bedre middag (med dessert) i løpet av ettermiddagen. 

utover dette gjorde vi absolutt null og niks "spesielt" på 17. mai... 

Anonymkode: 47b0c...035

• Liker 1
Skrevet

Her i bygda er det obligatorisk at barna (tenåringene også ja) må være med i folketoget. Altså, skolen krever det!

Anonymkode: c5b06...6d5

Skrevet

Tenker at når man er ferdig på barneskolen så må man selv få velge hvordan man vil "feire" dagen .

Vi pleide å sove lenge, spise frokost og gå med venner på tivoli og lignende i den alderen.  

Her i huset gleder mitt barn seg til han blir tenåring for da slipper han alt styret med 17.mai og bare kan kose seg. 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her i bygda er det obligatorisk at barna (tenåringene også ja) må være med i folketoget. Altså, skolen krever det!

Anonymkode: c5b06...6d5

Å hva skulle liksom skjedd om de ikke gjorde det? Tullball av skolen. De kan ikke legge føringer på folkets festdag på den måten 

Anonymkode: 6d1ab...587

• Liker 1
Skrevet

^^De får ugyldig fravær? Nå er det stund siden jeg gikk på ungdomsskolen (ferdig 2000) i gamle Østfold og da var det obligatorisk deltakelse på 17. mai tog. Var man borte, ble det regnet som ugyldig fravær (les: skulk). Fikk sikkert forklaring på hvorfor det var obligatorisk, men husker ikke lenger. Kanskje de ønsket flest mulig deltakelse på toget og ha mer sosial samling. For VGS-elever var det frivillig. Men syns fleste obligatoriske deltakelser er gammeldags nå; elevene og foreldrene kunne burde bestemme om de vil delta eller ikke, med unntak av aktiviteter som er bra for det faglige og sosiale utviklingen.

Anonymkode: 6c222...bfa

Skrevet

Her går ungdomsskolene også i barnetoget. Først på vgs at det er greit å slappe av hjemme, hvis det er greit for familien.

Anonymkode: 1457c...dea

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

^^De får ugyldig fravær? Nå er det stund siden jeg gikk på ungdomsskolen (ferdig 2000) i gamle Østfold og da var det obligatorisk deltakelse på 17. mai tog. Var man borte, ble det regnet som ugyldig fravær (les: skulk). Fikk sikkert forklaring på hvorfor det var obligatorisk, men husker ikke lenger. Kanskje de ønsket flest mulig deltakelse på toget og ha mer sosial samling. For VGS-elever var det frivillig. Men syns fleste obligatoriske deltakelser er gammeldags nå; elevene og foreldrene kunne burde bestemme om de vil delta eller ikke, med unntak av aktiviteter som er bra for det faglige og sosiale utviklingen.

Anonymkode: 6c222...bfa

Læreren trenger ikke å gå i tog. Hvorfor skal ungene tvinges?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør deres tenåringer på 17 Mai

På barneskolen gikk han i tog med korpset så spiste vi mat i byen og etterpå var det aktiviteter på skolen. De siste 2 årene var vi bare hjemme. Nå har han begynte på ungdomsskolen og sluttet i korpset. I år vil han ikke gå i toget men sove litt lengere og kose seg hjemme og møte venner på ettermiddagen. 

For meg er det helt innafor. 17 Mai er årets mest slitsomme dag 🤣 spesielt som korps foreldre 😉

Vel vi har opplegg som inkluderer hele familien uansett alder. 

Stor festfrokost etterfulgt av påkledning av bunad og dress. Så drar vi til sentrum hvor vi ser på toget, spiser masse is, drar på tivoli og så restaurant/ cafe. Møtes ofte på ettermiddagen hos oss eller andre i familien å har det hyggelig sammen.

Når barna nærmer seg myndighetsalder og vil være med venner deler av dagen så åpner vi selvsagt for det. Men 17 mai er en familiedag som vi feirer sammen. 

Anonymkode: e4817...0b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...