AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Siste halvannet året har vært veldig tøft. Fikk barn i slutten av 2020, og var i løpet av graviditeten ikke helt i form. Fødselen endte i katastrofesnitt, babyen vår var syk (heldigvis friskmeldt fra det som feilet henne da), og jeg fikk fødselsdepresjon. Dette gikk seg til etter hvert. Begynte på jobb igjen i august 2021. Har en veldig stressende jobb med høye krav. Barnet vårt har ikke sovet godt siden hun ble født. Vært veldig vanskelig å legge, bruker mellom 1-2 timer på legging. Og hun våkner opp hvert fall hver time, ofte hver halvtime. Stort sett sover hun da videre så fort hun får bekreftet at vi er der, får smokken sin osv. Siden november 2021 har hun hatt lengre våkne perioder hver natt omtrent (er noen netter her og der som ikke er like ille). Da kan hun være våken 2-4 timer i løpet av natta, i tillegg til disse hyppige oppvåkningene. Jeg har vært sykemeldt «her og der» siden oktober/november pga. stress og utmattelse. Hun begynte i barnehagen da hun ble ett år, altså i november 2021. Etter dette har vi hatt masse sykdom i hjemmet, RS-virus, omgangssyke osv. For en drøy måned siden fikk hele familien covid, og jeg var helt slått ut i to uker. Hadde mange plager, og de aller fleste har gitt seg. Men svimmelheten som kom med korona går ikke bort. Jeg er konstant svimmel og ør, og til tider kan jeg få «anfall» av svimmelhet hvor det går helt rundt for meg. Er som når man har drukket altfor mye og verden snurrer rundt en. Varer ikke altfor lenge, men jeg blir enda mer utslitt etter disse anfallene. Har også mild astma som har blitt en del forverret siden jeg fikk korona. Sliter en del med pusten og må ta mye medisiner (tidligere tok jeg så og si aldri medisinen). Legen har tatt blodprøver (hadde noe lavt jern, men innenfor referanseverdiene. Men dette er vanlig for meg, må i perioder ta jerntilskudd slik at jeg ikke får blodmangel), lyttet til hjertet, målt blodtrykk, tatt oksygenmetning, men finner ikke noe galt. Han mener det er ettervirkninger etter covid og en totalbelastning siste året som gjør at jeg er i dårlig form. Jeg begynner å bli ganske bekymret siden svimmelheten ikke bedrer seg… legen mente det var mange som slet med svimmelhet og utmattelse etter covid. Utmattelsen er for så vidt «greit» nok, jeg tenker jeg ikke kan forvente annet siden jeg har så mangel på søvn over lengre tid, vi har vært mye syke, og så covid oppå det hele. Men legen sa de pasientene han har hatt som melder om plager med svimmelhet, forteller at det er denne konstante svimmelheten som er problemet. Han hadde ikke hørt om noen som fikk slike anfall av svimmelhet. Han tok en test for å sjekke om jeg kunne ha krystallsyken, men den ga ikke utslag. Han mente imidlertid jeg kunne ha dette til tross for at testen ikke ga utslag… Ga med meg et skriv med øvelser som jeg kan gjøre selv hjemme. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre lenger. Er så utrolig fortvilet over å ha det sånn her. Og blir engstelig for at det kan være noe alvorlig som legen ikke oppdager. Luftet dette med legen, og jeg skal til uka ta en EKG, og har blitt henvist til MR. Virket som han gjorde dette for at jeg skal bli beroliget, tror han først og fremst mener at svimmelheten skyldes ettervirkninger. Er det noen som har opplevd slike anfall av svimmelhet? Jeg håper jo virkelig at det er en kombinasjon av søvnmangel, utmattelse og covid som fører til den dårlige formen min. For da går jo mest sannsynlig dette over av seg selv etter hvert. Vi har for øvrig fått søvnveiledning ved helsestasjonen, og fastlegen har henvist til barnelege for å sjekke om barnet har noen fysiske plager som gjør at hun ikke sover. Så vi er på saken for å få til bedre søvn hos hun lille. Anonymkode: 08089...1d1
Lillpia Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Jeg har en sykdom som gjør meg svimmel som kommer i anfall som du beskriver. Denne er derimot uhyre sjelden (1/500.000) og dessuten en arvelig nevrologisk sykdom (både min mor og bestefar har/hadde den). Før jeg fikk diagnosen ble jeg nøye utredet på balanselaboratoriet på Haukeland. Be legen din om henvisning dit eller til et annet sykehus som har tilsvarende. Finner de ikke ut av noe der går gjerne veien videre til nevrolog. Lykke til! Jeg vet bare så alt for godt hvor slitsomt det er (er uføretrygdet) (send meg en pm om du trenger å prate)
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 Det er en helt vanlig reaksjon på langvarig stress - og jernmangel. Høres ut som om du ka ha litt helseangst også. Prøv å slå deg til ro med at det ikke er noe galt med deg, det viser jo alle prøvene. Be om sykemelding og bruk tid på deg selv og barnet. Søk ro og velvære, gå turer, spis grønnsaker, ta jerntabletter, og stol på legene. Så vil det bli litt bedre etter hvert. Anonymkode: 3efcb...016
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en helt vanlig reaksjon på langvarig stress - og jernmangel. Høres ut som om du ka ha litt helseangst også. Prøv å slå deg til ro med at det ikke er noe galt med deg, det viser jo alle prøvene. Be om sykemelding og bruk tid på deg selv og barnet. Søk ro og velvære, gå turer, spis grønnsaker, ta jerntabletter, og stol på legene. Så vil det bli litt bedre etter hvert. Anonymkode: 3efcb...016 Det fikk jeg og høre men så var det faktisk noe helt annet, livsfarlig faktisk så dette skal ts ikke slå seg til ro med men forlange videre utredning. Man har ikke helseangst fordi man er bekymret for helsa si når noe er galt. Anonymkode: a3d4d...f49 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 Lillpia skrev (På 25.2.2022 den 11.11): Jeg har en sykdom som gjør meg svimmel som kommer i anfall som du beskriver. Denne er derimot uhyre sjelden (1/500.000) og dessuten en arvelig nevrologisk sykdom (både min mor og bestefar har/hadde den). Før jeg fikk diagnosen ble jeg nøye utredet på balanselaboratoriet på Haukeland. Be legen din om henvisning dit eller til et annet sykehus som har tilsvarende. Finner de ikke ut av noe der går gjerne veien videre til nevrolog. Lykke til! Jeg vet bare så alt for godt hvor slitsomt det er (er uføretrygdet) (send meg en pm om du trenger å prate) Kan jeg spørre hva sykdommen heter? AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det fikk jeg og høre men så var det faktisk noe helt annet, livsfarlig faktisk så dette skal ts ikke slå seg til ro med men forlange videre utredning. Man har ikke helseangst fordi man er bekymret for helsa si når noe er galt. Anonymkode: a3d4d...f49 Hva var det som feilte deg? Jeg har også slike anfall, ts, og utredes nå. Men det går veldig sakte, tror de mener det er psykisk (har ikke hatt covid) selv mener jeg dette er nevrologisk. Anonymkode: e7e70...262
Lillpia Skrevet 27. februar 2022 #6 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan jeg spørre hva sykdommen heter? Hva var det som feilte deg? Jeg har også slike anfall, ts, og utredes nå. Men det går veldig sakte, tror de mener det er psykisk (har ikke hatt covid) selv mener jeg dette er nevrologisk. Anonymkode: e7e70...262 Sykdommen heter episodisk ataksi.
AprilLudgate Skrevet 27. februar 2022 #7 Skrevet 27. februar 2022 (endret) Jeg har langvarig krystallsyke, og kan si følgende: Legen har ikke utstyr til å sjekke nystagmus. Du må til noen som er kompetente og har mørkebriller. Trolig gav han deg øvelser for bakre buegang på den ene siden, men man har altså 6 bueganger - og man kan ikke bruke epley (som mange gir) for midtre eller fremre. Man kan heller ikke bruke samme for begge sider. Det kan veldig gjerne være krystallsyke, men det kan også være generell svimmelhet som følge av covid. Begge deler er kjente virkninger. For sistnevnte vil ikke Men som sagt så må du til en kvalifisert behandler. Hvor bor du? Anbefaler personlig ikke Balanselabratoriet i Bergen først, men. De beste er i Oslo (Nordfalk ØNH)+Anna Lejerstedt på samme klinikk. Mange er også fornøyde med Narve på Apexklinikken på Helsfyr. Ellers kan du spørre på Facebookgruppen «kronisk svimmelhet og krystallsyke» (den med en ugle) etter behandlere som er nærmere der du bor. Endret 27. februar 2022 av Fløff 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå