Gå til innhold

Hva slags mat har du i beredskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har blitt mer og mer aktuelt med et lite beredskapslager, og selv om vi har en del mat liggende og kjøper i større mengder når vi handler, er jeg ikke helt sikker på om det er mat vi kunne laget gode måltider av over lengre tid dersom butikkene var helt nede. 

Hermetikk, tørrvarer og pålegg sier DSB, men jeg syns ikke det er så enkelt. Hva slags mat, helt konkret, har du på beredskapslageret ditt?

Anonymkode: 04c35...bd4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting.

Folk er jo helt hysteriske, kjøper innmat, lagrer vann, jodtabletter og diverse.

Men det er vel de samme som ble helt paniske og ble selvutnevnt koronapoliti for noen år siden.

Anonymkode: 2bfd0...cb7

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ingenting.

Folk er jo helt hysteriske, kjøper innmat, lagrer vann, jodtabletter og diverse.

Men det er vel de samme som ble helt paniske og ble selvutnevnt koronapoliti for noen år siden.

Du kan jo gjerne kalle det hysterisk, men det var ikke den debatten jeg prøvde å legge opp til her. Ellers takk for ditt bidrag.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo gjerne kalle det hysterisk, men det var ikke den debatten jeg prøvde å legge opp til her. Ellers takk for ditt bidrag.

Det ER hysterisk.

• Liker 14
Skrevet

Har begynt å lagre hermetikk og tørrvarer i det store tørrskapet på kjøkkenet, har og kjøpt inn ved og vanndunker samt litt ekstra dopapir

• Liker 3
Skrevet

Jeg har bare det lageret som jeg alltid har i tilfelle jeg skal lage noe så vi vil ikke sulte med det første. Men jeg lurer jo på om jeg burde hatt jodix og et lager av forskjellig... Men så skal en liksom ha plass til det også 😬

• Liker 2
Skrevet

Jeg elsker mais og blir mett av en boks mais. Har kjøpt inn ca 600 maisbokser og det holder for meg i 600 dager. Jeg er svært småspist. Har fryser med mat og kjøpt inn ett lager med brus også. 

Mer skal ikke kjøpes inn av meg.

Anonymkode: 4b7a9...fa0

• Liker 8
Skrevet

Jeg har litt hermetikk, tørrvarer og kjøtt i fryseren. I tillegg har jeg noen rett-i-koppen i tilfelle jeg blir så syk at jeg ikke orker å lage mat. 

Jeg har ikke lagret vann, bor like ved elv.

Jeg har kriselageret mest med tanke på sykdom/corona, ikke krig e.l.

Skrevet

Men når dere sier hermetikk og tørrvarer, hva er det helt konkret dere har lagret? Bønner? Hakket tomat? Snurring?

• Liker 1
Skrevet

Hvetemel, gjær, byggflak, havregryn, sukker, salt, eddik, klorin, kaffe, frø til odling i kjøkkenhage, settepoteter, honning.

Telys, batterier, litt doruller, radio. Noen liter vann.

Dette er bla hva vi har som beredskapslager.

Som jeger og sauebonde føler jeg meg ganske trygg på de fleste scenarier. Ellers så vil jeg si at kunnskap er det viktigste i en hver krise.

• Liker 5
Gjest Villfisker
Skrevet

Ingenting. Skjærer ting seg, får man ikke tilberedt maten uansett.

Skrevet

Pasta, bønner, havregryn, mel, nudler, knekkebrød, pålegg som leverpostei, tunfisk og makrell i tomat. I tillegg til all maten vi har i hus til vanlig. Lager ikke vann, har 2x 200l på varmtvannstanken.

Kubbelys (både vanlige og på batteri), masse fyrstikker, batterier, lommelykter, primus, ved..

Anonymkode: 3f37d...5b2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men når dere sier hermetikk og tørrvarer, hva er det helt konkret dere har lagret? Bønner? Hakket tomat? Snurring?

Her har vi kjøpt hermetikk, type lapskaus greier, litt bønner og hakket tomat, slikt man alltid har i hus.  Leverpostei, makrell i tomat osv. Pasta, ris, mel. Lagde og til et lite lager når vi fikk disse brosjyrene posten for et par år siden. men vi har alltid hatt et lite lager bare sånn i tilfelle vi blir syke og ikke orker å lage mat å handle, kom godt med når korona kom. :P Så rullerer jeg jo på maten, alt utenom hermetikken for det er jeg egentlig ikke så glad i så det bruker vi ikke til vanlig. Så har man jo  fulle matskap og kjøleskap utenom. 

Men jeg må jo få legge til at jeg ikke har den store troen på at vi blir invadert,  mer sannsynlig at noen hacker seg inn og tar kontroll over kjøttproduksjonen eller at vi får en ny variant av korona enn at vi blir invadert av russere i nattens mulm og mørke. Er iallfall med tanke på slikt vi har et større lager enn vanlig og Jodix har vi med tanke på ulykker.

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Villfisker skrev (12 minutter siden):

Ingenting. Skjærer ting seg, får man ikke tilberedt maten uansett.

Gass og bål funker jo fint. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har blitt mer og mer aktuelt med et lite beredskapslager, og selv om vi har en del mat liggende og kjøper i større mengder når vi handler, er jeg ikke helt sikker på om det er mat vi kunne laget gode måltider av over lengre tid dersom butikkene var helt nede. 

Hermetikk, tørrvarer og pålegg sier DSB, men jeg syns ikke det er så enkelt. Hva slags mat, helt konkret, har du på beredskapslageret ditt?

Jeg har veldig lite middagshermetikk selv om jeg vet at det er anbefalt, men i mitt lager har jeg:
Mel, havregryn, ris og pasta, bogskinke, leverpostei, syltetøy, grønnsakshermetikk, og frukthermetikk i boden.
Kjøtt, fisk, brød, langtidsholdbar melk, og pålegg i kjøleskap og fryser.
Poteter, gulrot, kålrot, og løk
Egg
Dyremat
Vann + brus
Toalettpapir
Lyspærer
Batterier
Faste medisiner
Ved

Dette er egentlig ikke et beredskapslager siden det er en konsekvens av månedshandling, men det fungerer på samme måte.
Når lageret er fullt holder det i 4-6 uker.  Jeg fyller det opp når det er ca en ukes forbruk igjen.

Anonymkode: 5b3a8...ae0

• Liker 7
Gjest Villfisker
Skrevet
Dævendøtte skrev (Akkurat nå):

Gass og bål funker jo fint. 

Ikke hos meg. Da må jeg flytte.

Skrevet

Om jeg skulle hamstret så ville det vært massevis med ved. Gjerne fylle opp hele dobbel garasjen. Da har jeg ved nok til å varme opp, samt bruke vedovn til å lege mat på.

Har 400 liter varmtvannstank, så skal klare med med vann for en periode.

Har mat i fryseren som vil vare minst 2 mnd for meg alene. Har noe tørrvarer også.

• Liker 1
Skrevet
Villfisker skrev (3 minutter siden):

Stormkjøkken funker!

Anonymkode: 462da...e60

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Villfisker skrev (3 minutter siden):

Ok, så det går ikke an å ta med en ryggsekk og ta en tur i skogen og tilberede litt mat der? 

Enklere å flytte da, skjønner jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ingenting.

Folk er ikke hysteriske. Ting skjer. Om det er naturkatastrofer, skred,krig eller andre ting. Så BØR alle hjem ha ett berrdskapslager. Jeg er ikke panisk overhodet. Tungen er rett i munnen. Men å løpe rundt panisk når det skjer noe som andre og alt er tomt, nei takk!

Igår var folk i panikk å tømte apotekene for jod tabletter.  Har fu det liggende som det er anbefalt så slipper du tomme apotek og paniske folk. Atom kommer helt til Norge fra Ukrania. Skjer det går det fort. Og da hjelper det ikke å gå på apoteket. Du kan ikke gå ut da!

Du er ikke panisk. Du er forberedt. Har du barn er det ditt ansvar. Men og som borger. Du skal kunne hjelpe andre om det oppstår en nødsituasjon!!

Knekkebrød,kjeks,vann,nøtter,pålegg som ikke trenger kjøleskap,  lys/tellys osv. Står på siden der!

Anonymkode: 331e2...d41

• Liker 9
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...