Gå til innhold

Hvorfor er katten redd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For ukjente.. har ofte sett at nabolagets katter, inkludert mine, gjemmer seg under bil, bak hekken osv når andre enn eieren kommer gående..

Anonymkode: fd929...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de er programmert for å overleve?

Anonymkode: e6aa7...c9d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dårlig sosialisering eller blitt skremt av fremmede folk? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Fordi de er programmert for å overleve?

Anonymkode: e6aa7...c9d

De kan jo ikke vite om ukjente har gode hensikter eller ikke.. De fleste i Norge er nok ikke dyremishandlere.

Skrevet

Den er ikke nødvendigvis redd, men innehar en sunn skepsis. Vær glad for det. Mindre sjanse for å bli utsatt for ufrivillige hendelser og mishandling. Det er også i kattens natur å være på vakt og i sin egen verden når den er ute (jakt, gjøre sitt fornødne uten tilskuere osv.) Har selv en katt som krøker seg ned og skuler eller løper når mennesker og hunder går forbi. Syns ikke det gjør noen ting. Mindre sjanse for at hun ender opp hos en godtroende nabo som mater henne også. 

Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg hadde en slik katt i fjorten år. De er sikkert sjenert/reservert som oss mennesker. Han stolte bare på de han bodde med og holdt seg unna de andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De kan jo ikke vite om ukjente har gode hensikter eller ikke.. De fleste i Norge er nok ikke dyremishandlere.

Nettop. Katten vet jo ikke dette. Føre var og det der… 

Anonymkode: 3e211...46c

• Liker 1
Skrevet

Katter er smarte og forsiktige. De gjemmer seg fordi de ikke vet om du er en «venn» eller «fiende». Mine katter går også inn i en annen modus når de er ute, og kan fint gjemme seg under biler etc. hvis de hører brå lyder etc.

Det handler om overlevelse.

Anonymkode: a5608...da1

Skrevet

Fordi katter er både rovdyr og byttedyr.
Det er en instiktiv adferd. Som nevnt over her er de smarte og forsiktige. De vet aldri om det de ser eller hører er potensielt bytte eller potensielt rovdyr.

Dette betyr ikke at de nødvendigvis er redde, bare forsiktige.

Skrevet

Tror jeg også ville vært skeptisk hvis jeg bodde blant vesener som var femten ganger så store som meg. 

Anonymkode: 29af1...10a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...