Gå til innhold

Huskyvalp og tur.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Valp 4 mnd. Hva er "maks" mtp tur? På nett står det maks 40 min om dagen, men synes det er litt i minste laget! Og, kan man ikke løpe med valpen i det hele tatt? Hunden er enda for ung til trekking selvsagt.

Anonymkode: 54b9d...7ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva du legger i tur. Jeg er ute i flere timer med min på 3,5 måneder, men jeg marsjer ikke avgårde i 40 min. Min går løst eller i langline og bestemmer tempo og pauser selv. På den alderen skal de sosialiseres og miljøtrenes, ikke trimmes. Jeg hadde ikke løpt med en så liten valp, min har mulighet til å løpe når den selv vil siden den er løs eller i line, men den trenger som sagt ikke å trimmes. 

Anonymkode: 81f71...baf

• Liker 6
Skrevet

Det er fordi ledd og ben ikke skal bli overbelastet og evt skadet. Valper skal ikke gå lange og tunge turer. Som hun over her sa er; de skal sosialiseres og miljøtrenes. 😊

Anonymkode: 1d8bc...7d3

• Liker 5
Skrevet

En valp skal ikke gå på gåturer, nettopp på grunn av at de er babyer. En valp blir mer enn nok stimulert av miljøtrening og sosialisering, for eksempel:

- Tur til parken

- Sportrening i hagen/huset

- Lydighetstrening

- Valpetreff

- Hilse på fremmede dyrearter på en gård

- Teste ulike underlag

- Leke på en barnelekeplass eller parkourplass 

Anonymkode: 4112a...dc2

• Liker 2
Skrevet

Herlighet! 4 md er enda nesten "baby" og de skal slettes ikke måtte løpe eller gå 40 min turer! 

Jeg jobber som terapeut og behandler alt for mange hunder for skader nettopp grunnet overbelastning.

Ta valpen gjerne med ut å lufte, og la den få løpe fritt hvis den selv vil (uten bånd), men den skal slettes ikke tvinges til det. 

Husky, setter, elghund eller dvergdachs. Ingen av de skal gå lange turer i den alderen. Noen lufteturer på 10 - 15 min flere ganger daglig er nok. De må selvsagt få lov å bevege seg fritt, løpe og leke, men kun etter eget valg.

Anonymkode: 7cbff...3e5

• Liker 1
Skrevet

Du skal ikke begynne å løpe med hunden din før den er 1-1.5 år gammel. 

Som andre sier, med valp skal man ikke tenke i minutter, men antall inntrykk. Bedre med 15-20 minutter lolling i byparken med litt godbiter/kontakttrening/positiv forsterkning enn 40 minutter gåing.

Anonymkode: 02315...bce

• Liker 1
Skrevet

Hør med oppdretteren din.

Anonymkode: 5657e...919

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...