AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #1 Del Skrevet 24. februar 2022 Jeg vurderer denne operasjonen da jeg har BMI over 40 og ikke klarer å gå ned på egen hånd. Ønsker å høre erfaringer fra andre som har tatt denne operasjonen, både positive og negative. Trenger virkelig hjelp da helsa mi begynner å bli dårlig, og jeg merker konsekvensene av overvekten. Samtidig er jeg veldig redd for bivirkninger og dårligere helse av selve operasjonen også, så jeg føler jeg velge mellom pest eller kolera😫 Ønsker ikke hets mot mennesker som tar denne type operasjonen, og kun svar fra de som faktisk har tatt operasjonen. Anonymkode: 7b305...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #2 Del Skrevet 24. februar 2022 Jeg har ikke tatt operasjonen, men lurer på siden du sier at du ikke klarer å gå ned på egenhånd. Har du tatt grep for å endre på årsakene til at du er blitt overvektig? Om f.eks overspising er din utfordring, så kommer jo ikke operasjonen til å hjelpe noen ting på sikt - om du fortsetter som før. En ting er at du der og da klarer å spise mindre, men magesekken utvider seg jo igjen. Har du ev. vært innom overvektspoliklinikk og hørt om andre muligheter også? Siden det finnes mye forskjellig behandlingsopplegg der ute. Jeg kjenner flere som har blitt operert med sleeve, som har vært kjempefornøyd i starten, men fordi vaner ikke er blitt endret er vekten gradvis gått oppover igjen. Også finnes det noen av de som angrer på operasjonen, pga bivirkningene de har fått. Anonymkode: 4c3ed...781 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #3 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke tatt operasjonen, men lurer på siden du sier at du ikke klarer å gå ned på egenhånd. Har du tatt grep for å endre på årsakene til at du er blitt overvektig? Om f.eks overspising er din utfordring, så kommer jo ikke operasjonen til å hjelpe noen ting på sikt - om du fortsetter som før. En ting er at du der og da klarer å spise mindre, men magesekken utvider seg jo igjen. Har du ev. vært innom overvektspoliklinikk og hørt om andre muligheter også? Siden det finnes mye forskjellig behandlingsopplegg der ute. Jeg kjenner flere som har blitt operert med sleeve, som har vært kjempefornøyd i starten, men fordi vaner ikke er blitt endret er vekten gradvis gått oppover igjen. Også finnes det noen av de som angrer på operasjonen, pga bivirkningene de har fått. Anonymkode: 4c3ed...781 Les siste setning en gang til. Dette var akkurat slike innlegg jeg håpte jeg slapp ved å skrive det. Det er sikkert godt ment, men overhode ikke svar på det jeg lurer på. Anonymkode: 7b305...3f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #4 Del Skrevet 24. februar 2022 Jeg har tatt operasjonen for 5 år siden. Hadde ikke så høy bmi, hadde 36 i bmi men store plager med smerter i hofte og knær som ga mye plager og begrenset meg i hverdagen. Gikk ned 39 kg, men har gått opp igjen 8 kg. Det er IKKE en Quick fix, det er mye arbeid bak både med kosthold og trening og ikke minst med hodet.. Du må endre vaner over tid for å få det til å fungere.. Jeg har fått økte plager med sure oppstøt, men ikke så ille at det plager meg i hverdagen. Jeg tar medisiner når det blir ille og så (har det til nå ihvertfall) roet seg av seg selv. Selve operasjonen og tiden etterpå er tøff, en del får problemer med type mat de kan spise men det har ikke jeg fått. Jeg tåler alt, men klarer bare å spise veldig lite. Spesielt varm mat klarer jeg ikke mye av. Jeg kan også bli uvel om jeg spiser/drikker for mye/ for fort.. Alt i alt er jeg fornøyd og glad for at jeg tok operasjonen. Jeg er nå i gang med operasjoner for å fjerne overflødig hud. Anonymkode: 96582...32b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har tatt operasjonen for 5 år siden. Hadde ikke så høy bmi, hadde 36 i bmi men store plager med smerter i hofte og knær som ga mye plager og begrenset meg i hverdagen. Gikk ned 39 kg, men har gått opp igjen 8 kg. Det er IKKE en Quick fix, det er mye arbeid bak både med kosthold og trening og ikke minst med hodet.. Du må endre vaner over tid for å få det til å fungere.. Jeg har fått økte plager med sure oppstøt, men ikke så ille at det plager meg i hverdagen. Jeg tar medisiner når det blir ille og så (har det til nå ihvertfall) roet seg av seg selv. Selve operasjonen og tiden etterpå er tøff, en del får problemer med type mat de kan spise men det har ikke jeg fått. Jeg tåler alt, men klarer bare å spise veldig lite. Spesielt varm mat klarer jeg ikke mye av. Jeg kan også bli uvel om jeg spiser/drikker for mye/ for fort.. Alt i alt er jeg fornøyd og glad for at jeg tok operasjonen. Jeg er nå i gang med operasjoner for å fjerne overflødig hud. Anonymkode: 96582...32b Takk for at du delte erfaringen din 🙂 Merker du forskjell på helsen og energinivå etter du gikk ned så mange kilo? Anonymkode: 7b305...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #6 Del Skrevet 24. februar 2022 Jeg tok operasjonen for 5 år siden og er veldig fornøyd. Livskvaliteten har steget mye. Men det er som en over her skriver at det krever mye jobb. Du må være innstilt på å leve etter de spisereglene som blir gitt deg resten av livet og aldri sluntre unna vitaminene dine. Det er superenkelt å legge på seg igjen om man begynner å skeie ut. Jeg har det bedre fysisk og psykisk og kan gå lengre turer enn før og trenger ikke like lang tid for å hente meg inn igjen. Etter jeg tok operasjonen har det kommet flere medisiner som kan hjelpe med vektnedgang, anbefaler deg å prate med fastlegen om de før du eventuelt opereres. Saxenda er en av de. Anonymkode: a86b5...03d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #7 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tok operasjonen for 5 år siden og er veldig fornøyd. Livskvaliteten har steget mye. Men det er som en over her skriver at det krever mye jobb. Du må være innstilt på å leve etter de spisereglene som blir gitt deg resten av livet og aldri sluntre unna vitaminene dine. Det er superenkelt å legge på seg igjen om man begynner å skeie ut. Jeg har det bedre fysisk og psykisk og kan gå lengre turer enn før og trenger ikke like lang tid for å hente meg inn igjen. Etter jeg tok operasjonen har det kommet flere medisiner som kan hjelpe med vektnedgang, anbefaler deg å prate med fastlegen om de før du eventuelt opereres. Saxenda er en av de. Anonymkode: a86b5...03d Takk for svar 🙂 Fikk du noen bivirkninger? Anonymkode: 7b305...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #8 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar 🙂 Fikk du noen bivirkninger? Anonymkode: 7b305...3f9 Eneste bivirkningen er halsbrann, og jeg går derfor på medisin for dette. Men jeg vet ikke om det skyldes operasjonen eller en medfødt sykdom jeg har For meg er det uansett en bagatell i forhold hvordan hverdagen har endret seg. Anonymkode: a86b5...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #9 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eneste bivirkningen er halsbrann, og jeg går derfor på medisin for dette. Men jeg vet ikke om det skyldes operasjonen eller en medfødt sykdom jeg har For meg er det uansett en bagatell i forhold hvordan hverdagen har endret seg. Anonymkode: a86b5...03d Så godt å høre! Kan jeg spørre hva BMIen din var da du tok operasjonen og hvor mye du har gått ned? Anonymkode: 7b305...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #10 Del Skrevet 24. februar 2022 Anbefaler deg å lese alt du kan kommer over av informasjon, og det ligger også mange videoer ute på youtube. Se også på de som ble operert for 5-10 pr siden for å lære litt av hva man bør og ikke bør gjøre. Anonymkode: a86b5...03d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #11 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så godt å høre! Kan jeg spørre hva BMIen din var da du tok operasjonen og hvor mye du har gått ned? Anonymkode: 7b305...3f9 Min bmi var på over 44 og er nå blitt normal Har gått ned 55 kg Anonymkode: a86b5...03d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #12 Del Skrevet 24. februar 2022 Jeg ble operert for 3 år siden, bypass då, men nesten det samme Jeg hadde 39.83 i BMI, så jeg måtte ta det privat. Måtte gå på knekkebrødkuren i 2 uker, gikk ned 7 kilo. I ettertid har jeg bare god opplevinger. Ingen bivirkninger i det hele tatt. Minus 40 kilo. Men jeg må jobbe hver dag med hodet og matinntaket. Dette er ikke en trylleformel!! Når det er sagt hadde jeg gjort det igjen-lett!! Anonymkode: 8dc4d...5c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #13 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for at du delte erfaringen din 🙂 Merker du forskjell på helsen og energinivå etter du gikk ned så mange kilo? Anonymkode: 7b305...3f9 Åja! Det som før var et ork er nå lekende lett.. Å gå på tur er herlig, føler jeg flyr oppover bakkene! Kondisjonen er mye bedre selv uten at jeg har trent særlig mye Kondisjon.. Plagene jeg hadde i hofter og knær er for det meste borte.. Energinivået er det litt opp og ned med, men aner ikke om det kan knyttes til operasjonen på noe vis.. Anonymkode: 96582...32b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #14 Del Skrevet 24. februar 2022 @TS bare spør om det er mer du lurer på Anonymkode: a86b5...03d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå