AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Har noen mindre psykisk styrke enn andre? Er det medfødt at man tåler mer psykisk påkjenninger enn andre? Det er slik med fysisk styrke, da tåler noen mer fysisk stress enn andre. Men man kam trene seg mer fysisk sterk. Kan man trene seg mer psykisk sterk og tåle mer psykisk press? Hvor kan man finne trening øvelser for psykisk styrke. Altså psykisk styrketrening, finnes det? Anonymkode: 4b1c6...f3c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #2 Skrevet 24. februar 2022 Jeg er ingen ekspert på hverken det ene eller andre. Men jeg synes det virker som at noen er født psykisk sterkere enn andre ja. Og det handler ikke om de får psykiske lidelser eller ikke å gjøre. Men hvordan de takler det de står i. Det er mye man kan gjøre for å hjelpe seg selv psykisk og mentalt. De fleste psykologer og psykomotoriske fysioterapeuter har mange øvelser på lager som kan hjelpe. både jeg og mamma har generell angstlidelser. Jeg trosser den, jobber og tvinger meg selv gjennom ting. Møter angsten i døra uten medisiner. Hun legger seg under dyna og tar piller. To helt ulike måter å takle det på. Da mormor ble kronisk syk, så satte hun seg ned og lette etter løsninger, prøvde alt som kunne prøves. Da morfar ble kronisk syk noen år senere, ga han opp. Han så ingen grunn til å leve lenger i det hele tatt. Psyken hans taklet det rett og slett ikke. og når jeg ser på oss fire som eksempel, så ser jeg at de som gir opp og legger seg ned av oss, også er de samme som er ekstremt tafatte, som ikke står opp for seg selv eller tør å si fra om ting. Vi to som møter ting i døra, vi ordner opp og følger med på alt hele tida. Anonymkode: 9069c...750 2
Hr. Aktiv Skrevet 24. februar 2022 #3 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har noen mindre psykisk styrke enn andre? Er det medfødt at man tåler mer psykisk påkjenninger enn andre? Det er slik med fysisk styrke, da tåler noen mer fysisk stress enn andre. Men man kam trene seg mer fysisk sterk. Kan man trene seg mer psykisk sterk og tåle mer psykisk press? Hvor kan man finne trening øvelser for psykisk styrke. Altså psykisk styrketrening, finnes det? Anonymkode: 4b1c6...f3c Jo noen er sikkert sterkere enn andre her også som forøvrig i samffunnet. Man kan være sterk på noen punkt mens man faller litt igjennom på andre punkt. Spørs hva det er. Så er det viktig t man tenker på at selvtilit er ikke noe du har, men får. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #4 Skrevet 24. februar 2022 Les om resiliens. Det er en forklaring jeg har tro på. Anonymkode: 72a2d...9f3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har noen mindre psykisk styrke enn andre? Er det medfødt at man tåler mer psykisk påkjenninger enn andre? Det er slik med fysisk styrke, da tåler noen mer fysisk stress enn andre. Men man kam trene seg mer fysisk sterk. Kan man trene seg mer psykisk sterk og tåle mer psykisk press? Hvor kan man finne trening øvelser for psykisk styrke. Altså psykisk styrketrening, finnes det? Anonymkode: 4b1c6...f3c Jeg tror nok noe ligger i genene. Men jeg tenker det meste ligger iht oppveksten. Når du hele tiden blir prentet inn at alt er farlig og at alt annet enn perfekt er bra, så kan hvem som helst bli engstelig Anonymkode: de2ac...6c9
Purple_Pixiedust Skrevet 24. februar 2022 #6 Skrevet 24. februar 2022 (endret) Noen har en medfødt sårbarhet mtp å tåle påkjenninger dårligere og evt utvikle psykiske lidelser. Så er det oppvekst og miljø også som har noe å si. Det går an å trene seg til å bli mer robust, men personlighetstypen er jo som den er, og har man feks en bipolar lidelse så er man mer utsatt for stress og påkjenninger enn andre og må legge livet opp deretter. Endret 24. februar 2022 av Purple_Pixiedust
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå